Letošní posunutí startu Velké ceny Malajsie až na sedmnáctou hodinu místního času skutečně potvrdilo obavy jezdců i odborné veřejnosti. Odpoledne a v podvečer je totiž v Malajsii mnohem větší riziko dešťů. A pršet skutečně začalo. Po 32 kolech musel být závod dokonce zastaven. Pak ředitelství závodu čtyřicet minut vyhodnocovalo situaci a nakonec závod ukončilo. Jenson Button si připsal další vítězství. Vzhledem k tomu, že vozy neodjely vzdálenost 75 procent délky závodu, jezdci za svá umístění obdrželi jen poloviční bodový příděl. Taková situace nastala naposledy ve Velké ceně Austrálie v roce 1991.
Start se příliš nevydařil nejrychlejšímu jezdci včerejší kvalifikace Jensonu Buttonovi. Naopak skvěle odjel ze čtvrtého místa Nico Rosberg s williamsem a po první zatáčce už vedl. Výrazně dopředu se posunul také Fernando Alonso s renaultem. Sice měl na začátku závodu těžký vůz, ale perfektně využil systému na rekuperaci kinetické energie (KERS). Až na hranici bodované osmičky se naopak propadl Timo Glock. Příliš se nesvezli Heikki Kovalainen a Robert Kubica. Fin doplatil na start ze špinavé stopy a po pár metrech skončil mimo trať. Polák sice odstoupil až ve třetím kole, ale už od začátku měl potíže s motorem.
Rosberg si začal budovat náskok před Trullim, Alonsem a Buttonem. Na páté místo se díky použití KERS při startu posunul Räikkönen, ale brzy svou pozici ztratil ve prospěch rychlého Barrichella.
Vzhledem k tomu, že Alonso měl na startu skoro nejvíce natankováno, dalo se očekávat, že se za ním vytvoří vláček jezdců s lehčími vozy, kteří se ho budou snažit předjet. Buttonovi se to podařilo ve třinácté zatáčce prvního kola. Mohl tedy začít stahovat dvojici jezdců v čele. Druhý z Brawnových jezdců Barrichello se před Alonsa dostal o tři kola později.
Na bodovaných místech se pak ustálilo pořadí: Rosberg, Trulli, Button, Barrichello, Alonso, Räikkönen, Glock a Webber. Poslední dva spolu intenzivně bojovali o sedmou pozici a málem mezi nimi došlo ke kontaktu. Těsné souboje se odehrávaly i na hranici první a druhé desítky, kde Vettel předjel Hamiltona a následně se pokoušel dostat i před Heidfelda. Přestože se jednalo o souboj nejtěžšího vozu s nejlehčím, těžší Heidfeld díky KERS odolával až do své jezdecké chyby, po které klesl až za Hamiltona.
Brzy ovšem mělo být vše jinak. Začaly se totiž objevovat zaručené předpovědi, že začne pršet. Někteří jezdci, zejména ze zadních pozic, po kvalifikaci ve svých tiskových prohlášeních uvedli, že by si déšť přáli, protože by mohl zamíchat pořadím. Ale jak už to bývá, ne každý byl s konečným výsledkem spokojen.
Alonso za sebou dlouho statečně držel lehčí vozy, ale pak se po přetočení zadní části vozu dostal do potíží, kterých využil Räikkönen. Následně si Španěl několikrát vyměnil pořadí s Webberem.
Podle očekávání zamířil do boxů jako první Vettel startující s nejlehčím vozem ze všech. Nasadil znovu měkké slicky. V patnáctém kole zastavil v depu také vedoucí Rosberg a postupně ho následovali další jezdci. Nad tratí se mezitím začaly objevovat hrozivě vypadající mraky. Po Trulliho zastávce se dostal poprvé do vedení Button a ihned začal získávat cenné sekundy na Barrichella a především Rosberga a Trulliho. Zajížděl jedno nejrychlejší kolo za druhým.
Jako první se pro mokré pneumatiky rozhodli u Ferrari, ale Räikkönen je nasadil příliš brzy a než začalo skutečně pršet, stačil je natolik opotřebovat, že mu nepřinesly žádnou výhodu. Naopak Button i po zastávce zůstal na slickách. Jeho rychlá jízda z předchozích kol ho vynesla před Rosberga i Trulliho. Fin s pneumatikami do mokra se začal propadat pořadím. Barrichello se z boxů vrátil na čtvrté pozici.
Ve dvaadvacátém kole se objevily první kapky deště. Alonso vyjel z tratě a Button okamžitě zamířil do boxů pro mokré pneumatiky, totéž udělala většina jezdců, takže se pořadí na prvních čtyřech místech nezměnilo. Na páté se však díky vhodně zvolené strategii a startu s těžkým vozem posunul Heidfeld, na šesté Hamilton, na sedmé Webber a první osmičku uzavíral Massa, který se sem posunul celkem nenápadnou jízdou ze šestnáctého místa na startu. O největší souboj se v té době starali Hamilton s Webberem, kteří si několikrát vyměnili pořadí. Nakonec se Australan přece jenom posunul dopředu a brzy se dostal i před Heidfelda. Svého krajana předjel i Glock, který zvolil přechodné pneumatiky.
Skvěle jel v té chvíli veterán Barrichello, kterému se na mokru obvykle daří. Předjel Trulliho a po Rosbergově zastávce se posunul dokonce na druhé místo za týmového kolegu. Na třetí místo se krátce posunul Webber. V 28. kole udělal Barrichello chybu, po které vybojované pozice opět ztratil. Následně zamířil do boxů pro přezutí a kromě dalších ho o kolo později následoval také vedoucí Button. Většina jezdců zvolila přechodné pneumatiky.
Pořadí se v této době díky častým zastávkám a jezdeckým chybám stále měnilo. Navíc některé části tratě byly mokré, jiné jen vlhké. Button se vrátil do vedení ve 30. kole, kdy Glock zamířil do boxů pro mokré pneumatiky. Závod skončil pro Vettela, který zůstal mimo trať. Právě on si po kvalifikaci přál déšť, který by zamíchal pořadím... Chyboval i Fisichella, ale ještě se vrátil na trať.
Počtvrté zamířil do boxů i Button, tentokrát pro mokré pneumatiky. Kdyby se býval závod dojel, možná by došlo i na překonání Velké ceny Evropy roku 1993. Jelo se tehdy v Doningtonu a v cíli druhý Damon Hill přezouval během závodu dokonce sedmkrát.
Ve 32. kole ještě předjel Glock Heidfelda a dostal se na druhé místo. Do boxů zamířili Trulli a Barrichello a na trať vyjel safety car. Tím závod prakticky skončil, protože o kolo později byla vyvěšena červená vlajka.
Sice se chvilku uvažovalo o restartu či dojetí závodu za safety carem alespoň na vzdálenost 75 procent, která by jezdcům zajistila plný bodový přítel, ale pak padlo rozhodnutí o ukončení závodu. Klíčovou roli hrála také bezpečnost.
Někteří jezdci, včetně Buttona či Hamiltona, zůstali až do konečného rozhodnutí sedět ve vozech, naopak Räikkönen byl rozhodnut, že ani do případného restartu nenastoupí. Televizní diváci ho tak ještě před oficiálním verdiktem mohli sledovat v trenýrkách s nanukem v ruce.
Výsledky byly vyhlášeny podle pořadí po 31-ti kolech. Podruhé v sezóně tak zvítězil Jenson Button, který zajel také nejrychlejší kolo závodu, před Nickem Heidfeldem a Timem Glockem, jehož předjetí Heidfelda se tedy na výsledku nakonec nemohlo projevit. Na dalších bodovaných místech dojeli Jarno Trulli, Rubens Barrichello, Mark Webber, Lewis Hamilton a Nico Rosberg. Ten na ukončení závodu doplatil asi nejvíce, protože se během závodu stabilně pohyboval mezi prvními třemi. Bez bodů tak zůstali mimo jiné Massa, Bourdais či Alonso.
Po dvou závodech zůstal v čele celkové klasifikace Jenson Button, který má na svém kontě 15 bodů, následuje ho týmový kolega Barrichello, před dvojicí Toyoty Trulli-Glock, na pátém místě je Alonso se čtyřmi body. Mistr světa Hamilton zatím získal jediný bod, piloti Ferrari či Kubica ještě nebodovali vůbec. V poháru konstruktérů výrazně vede Brawn GP s 25 body, druhá je Toyota s 16,5 body, ostatní stáje mají odstup na vedoucí Brawn GP více než 20 bodů.
Příštím závodem bude 19. dubna Velká cena Číny.
GP Malajsie 2009
P. |
|
Jezdec |
Tým |
Čas |
1. |
|
Jenson Button |
Brawn GP |
55:30,622 min |
2. |
|
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
+ 22,722 s |
3. |
|
Timo Glock |
Toyota |
+ 23,513 s |
4. |
|
Jarno Trulli |
Toyota |
+ 46,173 s |
5. |
|
Rubens Barrichello |
Brawn GP |
+ 47,360 s |
6. |
|
Mark Webber |
Red Bull-Renault |
+ 52,333 s |
7. |
|
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
+ 1:00,733 min |
8. |
|
Nico Rosberg |
Williams-Toyota |
+ 1:11,576 min |
9. |
|
Felipe Massa |
Ferrari |
+ 1:16,932 min |
10. |
|
Sébastien Bourdais |
Toro Rosso-Ferrari |
+ 1:42,164 min |
11. |
|
Fernando Alonso |
Renault |
+1 kolo |
12. |
|
Kazuki Nakajima |
Williams-Toyota |
+1 kolo |
13. |
|
Nelson Piquet |
Renault |
+1 kolo |
14. |
|
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
+1 kolo |
15. |
|
Sebastian Vettel |
Red Bull-Renault |
+1 kolo |
16. |
|
Sébastien Buemi |
Toro Rosso-Ferrari |
+1 kolo |
17. |
|
Adrian Sutil |
Force India-Mercedes |
+1 kolo |
18. |
|
Giancarlo Fisichella |
Force India-Mercedes |
+2 kola |
- |
|
Robert Kubica |
BMW Sauber |
+32 kol |
- |
|
Heikki Kovalainen |
McLaren-Mercedes |
+30 kol |