Pilot McLarenu vytěžil z pole position maximum, soupeřům nedal šanci a připsal si čtrnácté vítězství kariéry, kterým oživuje své myšlenky na boj o titul.
Na neděli 2. září 2012 se těšil snad každý fanoušek formule 1. Královna motorsportu se probudila z letního spánku a zamířila na okruh, který patří k těm nejznámějším závodním svatostánkům. Spa-Franchorchamps patří k nejoblíbenějším tratím pilotů i fanoušků. Je zasazena v krásné krajině, je nejdelší v kalendáři a oplývá obrovským převýšením. A hlavně – bývají na ní krásné závody.
Nejlepší výchozí pozici do závodu si vybojoval Jenson Button z McLarenu. Vedle něho se do první řady překvapivě postavil Kamuj Kobajaši ze Sauberu. Druhou řadu obsadil favorizovaný Kimi Räikkönen a Sergio Pérez. Lídr šampionátu Fernando Alonso odstartoval pátý. Zklamáním byly startovní pozice obou Red Bullů a jubilanta Michaela Schumachera. Vrásky na čele měl i Schumacherův kolega Rosberg. Spa je ovšem známé tím, že postavení na startu zde není rozhodující, a tak si jen málokdo dovolil odhadovat, kdo po 44 kolech stane na stupni nejvyšším.
V Belgii nebývá déšť žádnou výjimkou, o čemž jsme se mohli přesvědčit měrou vrchovatou v pátečních trénincích. V sobotu již bylo sucho a stejné počasí mělo panovat taktéž v neděli. A jak se ukázalo, předpovědi tentokrát nebylo liché. Ve dvě hodiny odpoledne na startovní rošt dopadaly příjemné sluneční paprsky. Téměř všichni piloti do závodu vyrazili na střední směsi pneumatik. Pouze Hülkenberg a Rosberg zvolili tvrdou směs.
Hned první zatáčka přinesla ohromnou havárii, po které ze závodu odstoupili Fernando Alonso, Lewis Hamilton, Sergio Pérez a Romain Grosjean! Na trať musel okamžitě vyjet safety car. Zatáčka La Source tak zůstala věrna své pověsti. U zrodu nehody patrně stál Romain Grosjean, který zkřížil cestu Lewisovi Hamiltonovi, načež jejich neovladatelné monoposty smetly i Alonsa s Pérezem. Button zůstal ve vedení, po propadnutí Kamuje Kobajašiho, který se musel vymotat skrze trosky monopostů se na druhou pozici posunul Kimi Räikkönen.
Na třetím a čtvrtém místě za safety carem kroužily vozy Force Indie, mohutně poskočil Michael Schumacher, který se pohyboval na páté pozici. Závod byl restartován ve čtvrtém kole. Button si v první zatáčce první pozici v poklidu pohlídal, avšak Räikkönen se propadl za Hülkenberga. Maldonado daleko nedojel, Velká cena Belgie pro něho skončila v šikaně Les Combes. Navíc byl vyšetřován komisaři kvůli ulitému startu.
Jenson Button si mezitím na čele pomalu, ale jistě budoval náskok. Michael Schumacher předjel Paula di Restu a posunul se již na čtvrtou pozici. K pěkným soubojům docházelo i na pozicích za nimi, kupříkladu mezi Sebastianem Vettelem a Markem Webberem. Vettel jako by chtěl zavřít ústa kritikům, podle nichž nerad chodí do soubojů a zarputilostí v soubojích nešetřil.
Fanoušci Michaela Schumachera v jedenáctém kole mohli jásat, pilot Mercedesu pěkně předjel Kimiho Räikkönena a vyšplhal už na třetí místo. Několik okamžiků poté začala první vlna plánovaných zastávek v boxech. Räikkönen byl mezi prvními, kdo si zajeli pro čerstvou sadu pneumatik. A strategie mu zřejmě vycházela, neboť se posunul opět před Hülkenberga. Po patnácti kolech už měl Button více než jedenáctivteřinový náskok před Schumacherem. Ve stejné době došlo k menší nehodě v boxech, a to mezi Kovalainenem a Kartykejanem, za což byl následně Kovalainen vyšetřován komisaři.
Po osmnácti kolech na první zastávku v boxech stále čekali první tři jezdci – Button, Schumacher a Vettel. Räikkönen byl prvním z jezdců, kteří měli na kontě jednu zastávku. Na Buttona neztrácel příliš a šance na vítězství výrazně stoupaly. Velmi těsné a drsné to bylo v šikaně Bus Stop mezi Schumacherem a Vettelem, načež Schumacher zamířil k mechanikům.
Jeden z klíčových okamžiků nastal v kole číslo dvacet – Jenson Button zajel do boxů. Zastávka byla vskutku rychlá (2,6 sekundy) a Buttonovi stačila k tomu, aby se na trať vrátil na prvním místě! Po zkompletování zastávek se pořadí ustálilo ve formě Button, Räikkönen, Hülkenberg. Ze špice pole jako první do boxů podruhé zajel Hülkenberg. Další piloti včetně Räikkönena ho záhy následovali. Mark Webber byl dalším z vyšetřovaných pilotů. Padlo podezření, že ho mechanici zpět do boxové uličky vpustili nebezpečným způsobem.
Narajn Kartykejan nezvládl svůj vůz a skončil v bariéře z pneumatik. Ve 32. kole jako by si Schumacher a Räikkönen chtěli rozhodnout, kdo z nich je králem Spa. Souboj lépe vyšel Räikkönenovi, který měl výhodu o něco čerstvějších pneumatik. Netrvalo dlouho a oba jezdci si pozici opět prohodili. Tentokrát Schumacherovi pomohlo DRS. Dlouhému souboji obou mistrů volantu nakonec učinil přítrž Räikkönen (který na rozdíl od soupeřů na špici byl v boxech dvakrát), který způsobem nevídaným Schumachera předjel v Eau Rouge. Zdálo se, že Schumiho mercedes poněkud začal ztrácet dech, neboť nedlouho poté přišel o další pozice. Zdání se posléze změnilo ve fakt, neboť Schumacher měl problémy s převodovkou.
Jenson Button potvrdil návrat do formy a neohroženě si dojel pro vítězství. Na stupních vítězů vedle něho stanuli Sebastian Vettel a Kimi Räikkönen. Zbytek bodů si rozdělili Hülkenberg, Massa, Webber, Schumacher, Vergne, Ricciardo a di Resta. Cíl neviděli Kartykejan, Maldonado, Pérez, Alonso, Hamilton a Grosjean.
Velká cena Belgie 2012 - výsledky
P. |
Jezdec |
Tým |
Kola |
Odstup |
1 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
44 |
vítěz |
2 |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing-Renault |
44 |
+13.6 s |
3 |
Kimi Räikkönen |
Lotus-Renault |
44 |
+25.3 s |
4 |
Nico Hülkenberg |
Force India-Mercedes |
44 |
+27.8 s |
5 |
Felipe Massa |
Ferrari |
44 |
+29.8 s |
6 |
Mark Webber |
Red Bull Racing-Renault |
44 |
+31.2 s |
7 |
Michael Schumacher |
Mercedes |
44 |
+53.3 s |
8 |
Jean-Eric Vergne |
STR-Ferrari |
44 |
+58.8 s |
9 |
Daniel Ricciardo |
STR-Ferrari |
44 |
+62.9 s |
10 |
Paul di Resta |
Force India-Mercedes |
44 |
+63.7 s |
11 |
Nico Rosberg |
Mercedes |
44 |
+65.1 s |
12 |
Bruno Senna |
Williams-Renault |
44 |
+71.5 s |
13 |
Kamuj Kobajaši |
Sauber-Ferrari |
44 |
+1 kolo |
14 |
Vitalij Petrov |
Caterham-Renault |
43 |
+1 kolo |
15 |
Timo Glock |
Marussia-Cosworth |
43 |
+1 kolo |
16 |
Charles Pic |
Marussia-Cosworth |
43 |
+1 kolo |
17 |
Heikki Kovalainen |
Caterham-Renault |
43 |
+1 kolo |
18 |
Pedro de la Rosa |
HRT-Cosworth |
43 |
+1 kolo |
- |
Narain Karthikeyan |
HRT-Cosworth |
29 |
+15 kol |
- |
Pastor Maldonado |
Williams-Renault |
4 |
+40 kol |
- |
Sergio Perez |
Sauber-Ferrari |
1 |
+43 kol |
- |
Fernando Alonso |
Ferrari |
1 |
+43 kol |
- |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1 |
+43 kol |
- |
Romain Grosjean |
Lotus-Renault |
1 |
+43 kol |