Jeden malý schod? Mohlo to být horší!

Představení monopostů pro sezonu 2012 přinesla vlnu znechucení ze strany fanoušků. Byla upravena technická pravidla. Zejména ta týkající se přední části vozu nařizují mít ‚čumák‘ níže než bylo obvyklé.
Jeden malý schod? Mohlo to být horší!

Jde o bezpečnostní opatření – podle analýz FIA tak budou mít auta nižší tendenci vzlétávat do vzduchu, jak to předvedl například Mark Webber ve Valencii v roce 2010, když zezadu najel do lotusu Heikkiho Kovalainena.

Inženýři tím ale přišli o část prostoru pod autem, který mohli využít ke zlepšení aerodynamických vlastností auta. Nařízení konstruktéři obešli tak, že po délce auta směrem dopředu je auto navrženo jako v předchozích letech, a na úrovni přední nápravy do té doby ladné křivky spadnou ve formě velmi nepěkného schodu. Například konstruktéři McLarenu MP4-27 se bez takového schodu obešli, ale Ferrari F2012 nikoli. A počáteční dojmy jsou skutečně takové, že to auto je ošklivé.

„Současně se snažíme udělat auto tak, aby bylo pohledné. To je hodnota, kterou stavíme velmi vysoko,“ řekl 16. ledna 2009 Ron Dennis při představení McLarenu MP4-24. Bylo to na začátku sezony s největší změnou technických regulí za posledních patnáct let. Přední přítlačná křídla byla nízká a široká tak, že přesahovala i přes vnější steny předních pneumatik. Začalo se jim říkat zimní pluhy. Zadní křídlo bylo naopak zúženo a navýšeno, takže jste měli pocit, že formule na zádi vozí skříně. Když na svět přišly obrázky prvního takového vozu, BMW Sauberu F1.09, šlo o větší šok než ten na začátku roku 2012.

Klepněte pro větší obrázek

Úspěšný šéf týmů Benetton, Ferrari a Brawn/Mercedes Ross Brawn tenkrát řekl, že si zvykneme.

A víte co? Měl pravdu. Zvykli jsme si. A zvykneme si i na nepohledné schody.

Nešlo totiž o nic jiného než další evoluční vývoj. Podíváme-li se do historie, auta jako takové urazila obrovský kus cesty. A byly mezi nimi pořádně ošklivé kreatury.

Z pohledu estetiky je potřeba vnímat dvě éry odděleně: vozy bez přítlačných křídel a s nimi. Ostatně šok na začátku roku 2009 jsem zmínil. Tenkrát jsem byl přesvědčen, že auta rok před tím byla krásná. Nebyla. Pro svůj až skoro úchylný počet všelijak zakroucených a zakřivených aerodynamických prvků vypadají s odstupem času jako poctivě nakrájený a žárem ohně zkroucený špekáček, jako například BMW Sauber F1.08.

Klepněte pro větší obrázek

Ale i tento špekáček se jeví jako pohledné auto ve srovnání například s Ferrari 312T3 z roku 1978. To bylo aerodynamicky málo nápadité auto, vypadající jako malé placaté nic s předním křídlem tak nekonformním, jako jsou špatně přilepené knírky mizerných herců divadel třetí kategorie.

Klepněte pro větší obrázek

Ligier JS5 z roku 1976 s obřím zahnutým iglú (minimálně pro dva) coby airbox pro motory Matra. Jakési historické formulové provedení papamobilu pro papeže z pera konstruktéra Gerarda Ducarouge.

Klepněte pro větší obrázek

Nebo o sedm let starší Brabham BT26A s nevkusnými, vysoko posazenými křídly coby parodií na sluneční stínítka vzešlá z hlavy opilého inženýra na dovolené.

Klepněte pro větší obrázek

March 711 z roku 1971 vozil na předku něco, co by se dnes dalo považovat za radar. Dílu konstruktéra Franka Costina se nepoštěstilo vyhrát, ale Ronniemu Petersonovi se povedlo dostat jej čtyřikrát na druhé místo v cíli, takže skončil celkově jako vicemistr světa.

Klepněte pro větší obrázek

Zmínili jsme March, který v roce 1972 nasadil March 721, se kterým ale neodjel ani celou sezonu. Jeho periskop by dnes asi neoslnil.

Klepněte pro větší obrázek

Nemusíme ale chodit zas tak daleko, abychom si připomněli jiné esteticky motivované protesty. Žraločí ploutev monopostů z let 2009 a 2010 nebyly ani motivovány potřebami aerodynamiky. Inženýři přiznávali, že jim to žádný efekt nepřináší. Ale byla to pořádně velké, a pořádně neestetická plocha pro sponzory, jako například u Renaultu R30.

Klepněte pro větší obrázek

Cílem nebylo vyrobit přehled nebo žebříček nejošklivějších aut historie formule 1 (k tomu vám dám příležitost ve volné debatě pod článkem). Ale při pohledu z té lepší stránky si lze připustit, že to mohlo být také daleko horší, než jen nějaký malý bezvýznamný schůdek!

Další článek: Rezervním pilotem Caterhamu se stal Holanďan Giedo van der Garde

10:10 | Formule E chystá první noční závod... pojede se jak jinak než v Saúdské Arábii. Pojede se na konci února, místní slibují energeticky méně náročné LED osvětlení. Elektrická energie bude z obnovitelných zdrojů.
19. listopadu | Alfa Romeo nasadí do testů po sezóně Illota. Ferrari Fuoca a Shwartzmana.
18. listopadu | Roman Staněk je aktivní na Instagramu (odkaz) a nově také na Youtube: odkaz

GP Bahrajnu 2020

Pátek 27. listopadu 2020
1. trénink 12.00–13.30
2. trénink 16.00–17.30
Sobota 28. listopadu 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 29. listopadu 2020
Závod 15.10