FIA chce od roku 2021 standardizovat některé části vozu. Má jít o takové, které se nestarají o rozhodující výkonnostní rozdíl a nevidí je ani oko fanouška. Prvním krokem měly být převodovky. A jsou také první, které FIA odpískala.
FIA chtěla standardizovat převodovky – konkrétně vnitřní část. Převodové skříně by si každý tým dělal sám. Už to byl problém, protože dnes si některé týmy kupují kompletní převodovku od jiného týmu, a pokud by měly nově vyrábět vlastní skříně, byl by to problém.
FIA vyhlásila tendr na jednoho dodavatele v polovině února. Dnes ovšem přišla zpráva, že Světová rada motorsportu na základě většinových doporučení od záměru ustoupila. Usoudilo se, že by to nepřineslo příliš velké úspory a naopak by to mohlo mít dopad na spolehlivost.
„Rozhodnutí Rady bylo založeno na zvážení jak technických, tak finančních informací poskytnutých týmy a dodavateli,“ uvádí tisková zpráva FIA.
„Poskytnutá technická data ukázala, že se technologie převodovky ve formuli 1 do značné míry sblížila a v důsledku toho jsou zde v současné době malé rozdíly ve výkonu. Bylo také konstatováno, že vzhledem ke složitosti komponent, zůstávají převodovky citlivou záležitostí z hlediska spolehlivosti, což bylo zohledněno při hodnocení technického oddělení FIA.“
FIA také dostala informace o finančních dopadech. Z těchto informací vyplynulo, že podobné finanční úspory by bylo možné dosáhnout také jinými prostředky.
„Tyto metody jsou diskutovány s týmy formule 1 a budou zahrnuty do regulačního balíčku, který bude předložen do konce června.“
Převodovky si tak budou týmy i po roce 2020 kupovat od jiných týmů, nebo si je vyrábět samy.
Foto: Activepictures / Jiří Křenek