Jean Todt má v plánu zůstat v čele FIA jen jedno funkční období

Prezident FIA Jean Todt nechce napodobit svého předchůdce Maxe Mosleyho a opakovaně obhajovat svůj mandát ve volbách. V životě chce dělat i jiné věci. Ale Briatoreho, ekologii, nová pravidla či Stefan GP vyřeší.

"Byl jsem vyzván, abych napsal knihu," prozradil Todt. "A já to udělám, ale až skončí mé funkční období prezidenta FIA a nebude to kniha jen o Ferrari. "Ve FIA zůstanu jen jedno funkční období. Když si uvědomíte, že Mosley tu byl 16 let, je to šílené. Jsou tu i jiné věci, které chci dělat, a život je příliš krátký."

Todt se tedy rozloučí s federací po čtyřech letech, zatímco Mosley vydržel čtyři funkční období. Svého předchůdce si Francouz váží. "Je to přítel, jeden z nejinteligentnějších lidí, které jsem kdy poznal," řekl Todt o Mosleym. "Ale i jako nepřítel byl skvělý, odvedl úžasnou práci v oblasti bezpečnosti na silnicích i okruzích. Stačí si uvědomit, že od Senny nikdo neumřel. A když se podíváte na nehodu Massy... A všichni mají svůj vlastní styl."

Svůj styl má i Todt, a proto hodlá vést federaci po svém. Již učinil několik organizačních změn, ale jistou kontinuitu zachovává. Rozhodně stojí za postupem FIA vůči Flaviu Briatoremu.

"Důkazy? Byly tu a bylo jich tolik, že se někdo (Pat Symonds) dokonce omluvil," připomněl. "A na Světové radě byl jen jeden hlas proti tomu trestu. Tou záležitostí se budeme znovu zabývat, hlavně co se licencí týče. Zajistíme, aby jí musel mít každý manažer týmu (aby jim mohla federace snadno udělovat tresty)."

S Mosleym se Todt shoduje i na snižování nákladů, i když jen částečně. "Jsem proti rozpočtovým stropům," zopakoval. "Protože například v Číně dokáží udělat více s menšími investicemi, než jsou třeba v jiných částech světa. Úspor musíme dosáhnout prostřednictvím pravidel, jako například omezením na jeden aerodynamický komplet za celý rok. Vozy více kloužou v Monaku? Tak bychom se možná měli místo toho zabývat jezdeckými dovednostmi!"

Další důležitou oblastí je podle Todta ekologie. "Formule 1 musí pochopit, že se svět změnil," řekl. "Lidem nedokážete vysvětlit, že závodní vůz spotřebuje 80 litrů paliva na 100 kilometrů. A fanoušci nepoznají, jestli tým utrácí 50 miliónů místo 5."

Zelenější formule 1 bude díky pravidlům. "Budu tvrdě pracovat na tom, aby byla co nejjasnější, ale nemůžu zaručit, že nevzniknou problémy, protože inženýři jsou šikovní. Budoucnost je spojená s novými technologiemi. Není přijatelné opustit KERS jen proto, že je drahý. Týmy musí přijít na to, jako ho učinit dostupným."

Nejbližší starostí pro formuli 1 je však startovní listina šampionátu 2010. Ta je sice zaplněná, ale Ecclestone neustále opakuje, že podle něj dva týmy do Bahrajnu nedorazí. Šéf formule 1 navíc prozradil, že Concordská dohoda umožňuje jakémukoliv týmu podat žádost a vynechat až tři Grand Prix.

"Na posledním jednání Světové rady byla schválena možnost neúčasti týmu ve třech závodech a nemuselo by se jednat o po sobě jdoucí závody," potvrdil Todt. "Ale pokud tým odstoupí z celého šampionátu, nový tým ho nenahradí automaticky. Vždy záleží na FIA, jestli rozhodne, že určitý tým splňuje požadavky nebo ne," dodal implicitně na adresu Stefanu GP.

Další článek: Představení monopostu Force India VJM03

14. srpna | Třicet jedna let od úmrtí Enza Ferrariho: Životní příběh a odkaz nerudného génia z Maranella | odkaz odkaz prostřednictvím @infocz_web

GP Belgie 2019

Pátek 30. srpna 2019
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 31. srpna 2019
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 1. září 2019
Závod 15.10