Jean Alesi žádá penalizace za vysokou rychlost v asfaltových únikových zónách

Na moderních okruzích formule 1 jsou velmi běžné asfaltové únikové zóny, které od pilotů pro jejich průjezd nevyžadují velké zpomalení rychlosti. To se nelíbí bývalému jezdci F1 Jeanovi Alesimu, podle kterého by měla být příliš vysoká rychlost při průjezdu asfaltovou únikovou zónou trestána penalizací.
Jean Alesi žádá penalizace za vysokou rychlost v asfaltových únikových zónách

Jean Alesi přichází s tímto názorem po závodním víkendu v Soči, během kterého došlo k tvrdé havárii v závodě formule 2. Během sprintového závodu spolu v asfaltové únikové zóně kolidovali Jack Aitken a Nikita Mazepin, kteří navíc zapříčinili náraz Nobuhara Matsušity do bariér.

Jako viník hromadné kolize byl označen Mazepin, který jako trest obdržel pro příští závod v Abu Dhabi penalizaci v podobě poklesu patnácti míst na startovním roštu.

Sestřih závodu F2 v Soči se zmiňovanou kolizí: 

K celému incidentu navíc došlo jen pár týdnů po fatální nehodě monopostů formule 2 ve Spa, kterou nepřežil Anthoine Hubert a po které se stále z těžkých zranění zotavuje Juan Manuel Correa.

Hubert a Correa se spolu střetli v asfaltové únikové zóně na vrcholu zatáčky Raidillon, kudy následovali jezdce před sebou, kteří se vyhýbali pomalu jedoucímu Giulianovi Alesimu. Syn bývalého pilota F1 se ve slavné pasáži Eau Rouge – Raidillon roztočil a kolidoval s bariérou.

„Osud občas pošle varování,“ rozhovořil se Jean Alesi pro motorsport.com. „V tomto případě nás to naneštěstí stálo Anthoinův život.“

„Tohle je jediná věc, kterou k tomu mohu říci. Nenávidím lidi, kteří vždy nadávají ostatním ve chvíli, kdy už věci nejdou změnit. Proto ani já nikomu nebudu nadávat. Dostali jsme ale varování, na které musíme reagovat.“

„Evoluce bezpečnostních opatření FIA přinesla na okruhy asfalt do míst, kde by normálně byl štěrk. Nyní to takto máme a musíme se na to adaptovat.“

„Když opustíte trať, tak byste měli alespoň o polovinu snížit rychlost. Pokud do únikové zóny najedete rychlostí 250 km/h, tak byste z ní měli vyjíždět rychlostí okolo 120 až 130 km/h. Pokud do ní najedete stovkou, tak byste pro změnu měli vyjíždět padesátkou nebo čtyřicítkou,“ uvádí jako příklad účastník 201 grand prix.

„Když vyjedete mimo trať, tak ztratíte třeba tři pozice. Nikdy se už ale nesmí opakovat situace ze Soči.“

„Jeden jel naplno do šikany, zatímco druhý si uvědomil, že se do šikany nevejde, a tak se co nejrychleji držel v rovné stopě. Poté se oba střetli a byl z toho obrovský incident.“

Na otázku, zda – li si myslí, že je v silách FIA vymáhat dodržování nejvyšší povolené rychlosti v asfaltových únikových zónách, Jean Alesi odpověděl: „Na boxové uličce platí rychlostní limit 80 km/h, pokud jedete jen 82 km/h, tak už jste penalizováni. Mohu vám říci, že brzdný výkon těchto vozů je obrovský. Pilot by pravděpodobně zareagoval přehnaně a zpomalil by vůz o 80 %, ne jen o 50 %.“

Přísně udělované penalizace by podle Alesiho mohly být jediným řešením problému.

„Všem jezdcům to bylo vysvětleno, ale pochopitelně pokud někomu něco vysvětlíte, tak to pak proběhne jinak. Proto by penalizace měly být extrémně přísné. Třeba jako tresty za nezastavení na váze během volného tréninku.“

„Pokud na pokyn nezastavíte na váze, tak na vás čeká start z pit lane. Musí to být takto. Nesnížíte rychlost – startujete z boxů. Po několika případech si to každý uvědomí.“

Foto: Getty Images

Další článek: Russell si je jistý, že Williams nový vůz připraví včas. Vsadil bych i dům rodičů, říká

Témata článku: , , ,