Je současná F1 předvídatelná?

Bernie Ecclestone si nedávno stěžoval, že současná formule 1 je příliš předvídatelná. Je tomu skutečně tak a co na to pohled do historie?
Je současná F1 předvídatelná?

Kdybyste si letos vsadili, že závod vyhraje jezdec Mercedesu, měli byste zhruba 84 % šanci na úspěch.

Také při tipování jezdců, kteří se dostanou na stupně vítězů, byste na tom byli se šancemi asi dosti slušně. Hodně to kontrastuje třeba s letošní sezónou IndyCar, která měla 16 závodů. Juan Pablo Montoya bojoval o titul a to vyhrál jen dvakrát! Nakonec vyhrál Scott Dixon, který na tom s počtem vítězství nebyl o moc lépe.

Americké formule ale jezdí také na oválech, takže to není úplně férové srovnání, ale přesto… je F1 předvídatelná?

Auto Motor und Sport se podíval do historie a zvolil jednu z možných statistik – počet jezdců, kteří vedli závod a souboje o první místo.

Na první pohled to nevypadá vůbec špatně. Celkem se letos měnilo pořadí 56x, ale jen ve čtyřech případech šlo o souboje na trati a jen v jednom o skutečný souboj – to když šel do vedení v Austinu Daniel Ricciardo.

Jinak se pořadí měnilo během zastávek v boxech nebo po chybě (Rosberg, USA). V roce 2014 to bylo 61 změn pořadí.

V čele závodu se vystřídalo sedm jezdců:

  • Hamilton: 587 kol
  • Rosberg: 349 kol
  • Vettel: 176 kol
  • Massa: 19 kol
  • Räikkönen: 10 kol
  • Ricciardo: 7 kol
  • Bottas: 1 kolo

Auto Motor und Sport to počítá v kilometrech, takže Hamilton strávil ve vedení 3 096 km, Rosberg 1 610 km, Vettel 866 km atd.

Ještě nudnější byla v tomto ohledu sezóna 1988, kdy 15 z 16 závodů vyhráli jezdci McLarenu. Kořením sezóny byly ale právě jejich souboje. Z ostatních jezdců se do vedení dostali jen dva: Berger (119 km) a Capelli (6 km).

Méně jezdců ve vedeních bylo i v dalších sezónách:

  • 6 jezdců: 1962, 1963, 1964, 1998, 2002
  • 5 jezdců: 1992, 1993, 2000
  • 4 jezdci: 1988

Naopak v roce 2008 bylo ve vedení závodu celkem 15 jezdců! Statistiky dřívějších sezón jsou deformovány tím, že se tankovalo nebo dříve závodilo v Indianapolis. 

Foto: Getty Images / Paul Gilham

Další článek: Ecclestone: Mercedes a Ferrari jsou jako siamská dvojčata

19:27 | Incident mezi Bottasem a Russellem bez trestu. Podle nich Bottas držel linii, nechal místo na úrovni šířky vozu. Jednalo se s ohledem na podmínky o závodní incident.
19:04 | Před sportovní komisaře jdou i Stroll a Gasly za incident ve 2. zatáčce 11. kola.
14:16 | V Imole začalo pršet... zatím hlavně nad částí okruhu.
9:25 | Technický ředitel AlphaTauri Egginton uvedl, že převodovka ve voze Cunody skončila na dva kusy...

GP Emilia Romagna 2021

Pátek 16. dubna 2021
1. trénink Bottas (1:16.564)
2. trénink Bottas (1:15:551)
Sobota 17. dubna 2021
3. trénink Verstappen (1:14.958)
Kvalifikace Hamilton (1:14.411)
Neděle 18. dubna 2021
Závod Verstappen