Je Norris ve hře o titul? Emoce říkají ano, čísla jsou skeptičtější   | Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Je Norris ve hře o titul? Emoce říkají ano, čísla jsou skeptičtější

Lando Norris dojel v Zandvoortu na prvním místě s velkým náskokem. Je ve hře o titul?

Lando Norris v Zandvoortu přišel po startu o vedení, ale poté se dokázal v 18. kole s využitím DRS před Verstappena dostat a do cíle dojel s náskokem téměř 23 sekund. Pod vlivem emocí z dominantního představení se začalo okamžitě diskutovat, zda má Norris šanci na zisk titulu.

Velká cena Nizozemska byl ale jen jeden z 24 závodů. Musíme si počkat na další závody – minimálně dva nejbližší. Uvidíme, jak se bude oběma jezdcům a jejich týmům dařit v Monze a také na Singapuru, kde se vloni Red Bullu nedařilo.

Jezdec MIA EMI MCO CAN ESP AUT GBR HUN BEL NLD
Max Verstappen 2 1 6 1 1 5 2 5 4 2
Lando Norris 1 2 4 2 2 DNF 3 2 5 1

Verstappen si stále udržuje náskok 70 bodů. Není to jen kvůli dobrému začátku sezóny, ale také kvůli tomu, že Norris nedokáže zatím stabilně vyhrávat. Na kontě má jen dvě vítězství.

Mezi jeho prvním vítězstvím v Miami a Zandvoortem se odjelo 8 závodů. Norris získal 4 druhá místa, 1 třetí, dvakrát dojel mimo pódium a jednou nedojel. 

Kvůli tomu se náskok Verstappena snížil až v posledních třech závodech. Norris by musel vyhrát většinu z posledních 9 závodů a v ideálním případě by potřeboval, aby Verstappena ostatní soupeři obírali o body.

Do konce sezóny bude k dispozici ještě 258 bodů, což je více než má dnes Norris k dispozici. 

Pokud by vyhrál všechny závody a Verstappen byl vždy druhý, získá jezdec Red Bullu titul s náskokem 4 bodů (počítáme i sprinty). Norris by tak musel přidat i pět bodů za nejrychlejší kolo závodu. 

Podobná matematika je ale spíše teoretickým cvičením. Oba jezdci nejsou jednoznačně odpoutáni od zbytku pole, jako jsme to v minulosti viděli u jiných „rivalit“.

Do souboje příliš nepromlouvá spolehlivost, která je v současné době na vysoké úrovni. Norris zatím nedokončil jeden závod po kolizi s Verstappenem. Ten má na kontě také jedno DNF kvůli problémům s brzdami v Austrálii.

Každé další DNF ale samozřejmě může situaci ovlivnit. Pokud by například Verstappen v Monze nebodoval a Norris vyhrál, snížila by se ztráta na 45 bodů. 

V Poháru konstruktérů je to jednoznačnější

V Poháru konstruktérů ztrácí McLaren už jen 30 bodů a do vedení se může dostat prakticky kdykoliv. Tým může získat v jednom víkendu až 44 bodů (a ještě více ve víkendech se sprintem).

Trend je jednoznačný a McLaren je nepochybně ve hře o titul. Připomeňme, že poslední titul mezi týmy slavili ve Wokingu v roce 1998.

Není ale všechno zlato, co se třpytí. Titul je samozřejmě titul. Za vyšší postavení v Poháru konstruktérů také tým dostává více peněz z podílu na komerčních právech. 

Od Nového roku začne vývoj vozu pro rok 2026 a čím více budou moci týmy využívat své nástroje, tím lépe.

FIA definuje pro CFD (počítačové simulace proudění kapalin, neplést se simulátorem) a aerodynamický tunel určité referenční hodnoty. V případě tunelu jde třeba o počet spuštění, počet hodin foukání apod. a to vše v cyklech, které trvají osm týdnů. 

Referenční hodnoty (tedy 100 %) může využívat tým na sedmém místě. Každý tým o pozici výše může využívat o 5 % méně, každý tým o pozici níže zase o 5 % výše.

Rozdíl mezi prvním a druhým místem je tedy 5 %, což není mnoho. Rozdíl mezi prvním a čtvrtým týmem je ale už samozřejmě znát. V nejlepší pozici je tak z prvních čtyřech týmů zatím Mercedes. 

Doporučujeme

Články odjinud