Některé týmy hlasitě kritizují letošní pneumatiky Pirelli. Mohlo by dojít k jejich změně v průběhu sezóny?
Letošní pneumatiky Pirelli má většina týmů kromě Mercedesu problém zahřát a udržet ve správném provozním okně po delší dobu.
Předpokládá se, že hlavním důvodem je tenčí běhoun. Pirelli ho nasadilo už vloni na třech okruzích a letos jsou pneumatiky s tenčím běhounem všude. Důvodem je snaha omezit tvorbu puchýřů.
Aktuálně jsme v „horké fázi“ sezóny. Na evropských závodech obvykle panují vysoké letní teploty, takže situace možná bude lepší.
Pneumatiky Pirelli už kritizovali šéfové Haasu (uvedl, že je ve F1, aby závodil a ne si hrál s teploměrem), Ferrari i Red Bullu.
Mohlo by dojít k úpravě?
Pirelli chystá na každý rok nové pneumatiky. Také v příštím roce budou jiné. Pirelli slibuje, že budou mít širší pracovní okna. Prvotní motivací není současná situace, ale příprava na rok 2021, kdy zřejmě zmizí zahřívací dečky – ačkoliv, pokud si máme vsadit, tak týmy si nakonec vyjednají zrušení jejich zákazu.
Vlevo: loňské provozní teploty, vpravo ty letošní
Mohlo by ale dojít k úpravě pneumatik v průběhu sezóny? Teoreticky ano. Jedním ze scénářů je zásah FIA. Pokud by například docházelo k častým defektům, pak může FIA zasáhnout a nařídit změnu z bezpečnostních důvodů. Tento postup může FIA aplikovat v rámci jakékoliv části vozu.
Současná situace samozřejmě bezpečnost nikterak neohrožuje. Mario Isola uvedl pro Auto Motor und Sport, že další možností je, že by se na Pirelli obrátily samotné týmy.
Překvapivě není potřeba jednomyslný souhlas (jak by tomu bylo u změny pravidel v průběhu sezóny), ale stačí 70 %. Na Pirelli by se tak muselo obrátit 7 z 10 týmů. Zatím neexistuje náznak, že by se něco podobného chystalo, ale formule 1 je plná překvapení a zvratů.