Formule 1 diskutuje o nových pohonných jednotkách, které přijdou v roce 2025.
Na Red Bull Ringu se sešli stávající i potenciální budoucí výrobci pohonných jednotek, aby začali jednat o podobě pohonných jednotek pro rok 2025. Oficiální výstup z tohoto jednání není.
Podle Motorsport Total ale dospěla jednání k poznatku, že nejprve musí být stanoven finanční rámec a teprve poté se může rozhodnout o technologických detailech.
Inženýři formule 1 mohou mít ty nejúžasnější a nejsložitější nápady na další pohonné jednotky. Pokud však nebudou finančně životaschopné, je i ten nejlepší koncept nakonec odsouzen k zániku.
„Velmi důležitým bodem jsou určitě náklady,“ potvrdil Helmut Marko. „Představa je taková, že motor by měl stát maximálně jeden milion dolarů. A celkové náklady by měly být nižší než 100 milionů.“
Kromě současných výrobců měli na jednání dorazit i zástupci dvou značek z koncernu Volkswagen – Audi zastupoval generální ředitel Markus Duesmann (který je zároveň členem představenstva VW pro výzkum a vývoj, tedy divize, která se obvykle zabývá programy pro motorsport). Generální ředitel společnosti Porsche Oliver Blume měl být přítomen prostřednictvím videokonference, ale nakonec se tak nestalo.
Čtyřválec?
Nemusíte mít věk a la Bernie Ecclestone, abyste si pamatovali éru dvanáctiválců. F1 poté začala válce ubírat až se dostala k současným hybridním pohonným jednotkám, jejichž jádro tvoří šestiválec.
„Na straně VW je podle mě favoritem čtyřválec,“ spekuluje Marko. To by vyhovovalo i šéfům formule 1 Stefanu Domenikalimu (který po odchodu z Ferrari pracoval pro VW) a Rossu Brawnovi. Nová pohonná jednotka nemá být těžší než stará. Odebrat dva válce může být jedním z řešení skládačky.
Čtyřválcový motor měl být představen již v roce 2014, ale Ferrari a další výrobci tomu tehdy zabránili. Odpor Maranella ale prý slábne. V současné době boje proti klimatickým změnám je i generálnímu řediteli Johnu Elkannovi jasné, že ani značka jako Ferrari se nemůže změnám zcela vyhnout.
Všichni aktéři u jednacího stolu se shodují na klíčových bodech. Nový motor formule 1 musí být šetrný k životnímu prostředí. Musí být také co nejlevnější a ideálně vhodný pro sériovou výrobu. Čím větší budou změny, tím reálnější bude odklad zavedení nových motorů o jeden rok – na sezónu 2026.
Původně se spekulovalo, a tato možnost je stále ve hře, že zůstane současný V6. Vývoj zcela nového spalovacího motoru vypadá jako nákladnější možnost. Red Bull však přichází s překvapivým prohlášením: „Naše kalkulace nákladů hovoří spíše ve prospěch nového motoru.“