Je i šest válců moc? F1 zvažuje čtyřválec

Formule 1 diskutuje o nových pohonných jednotkách, které přijdou v roce 2025.
Foto: Activepictures / Jiří Křenek
Je i šest válců moc? F1 zvažuje čtyřválec  | Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Na Red Bull Ringu se sešli stávající i potenciální budoucí výrobci pohonných jednotek, aby začali jednat o podobě pohonných jednotek pro rok 2025. Oficiální výstup z tohoto jednání není.

Podle Motorsport Total ale dospěla jednání k poznatku, že nejprve musí být stanoven finanční rámec a teprve poté se může rozhodnout o technologických detailech.

Inženýři formule 1 mohou mít ty nejúžasnější a nejsložitější nápady na další pohonné jednotky. Pokud však nebudou finančně životaschopné, je i ten nejlepší koncept nakonec odsouzen k zániku.

„Velmi důležitým bodem jsou určitě náklady,“ potvrdil Helmut Marko. „Představa je taková, že motor by měl stát maximálně jeden milion dolarů. A celkové náklady by měly být nižší než 100 milionů.“

Kromě současných výrobců měli na jednání dorazit i zástupci dvou značek z koncernu Volkswagen – Audi zastupoval generální ředitel Markus Duesmann (který je zároveň členem představenstva VW pro výzkum a vývoj, tedy divize, která se obvykle zabývá programy pro motorsport). Generální ředitel společnosti Porsche Oliver Blume měl být přítomen prostřednictvím videokonference, ale nakonec se tak nestalo.

Čtyřválec?

Nemusíte mít věk a la Bernie Ecclestone, abyste si pamatovali éru dvanáctiválců. F1 poté začala válce ubírat až se dostala k současným hybridním pohonným jednotkám, jejichž jádro tvoří šestiválec. 

„Na straně VW je podle mě favoritem čtyřválec,“ spekuluje Marko. To by vyhovovalo i šéfům formule 1 Stefanu Domenikalimu (který po odchodu z Ferrari pracoval pro VW) a Rossu Brawnovi. Nová pohonná jednotka nemá být těžší než stará. Odebrat dva válce může být jedním z řešení skládačky.

Čtyřválcový motor měl být představen již v roce 2014, ale Ferrari a další výrobci tomu tehdy zabránili. Odpor Maranella ale prý slábne. V současné době boje proti klimatickým změnám je i generálnímu řediteli Johnu Elkannovi jasné, že ani značka jako Ferrari se nemůže změnám zcela vyhnout.

Všichni aktéři u jednacího stolu se shodují na klíčových bodech. Nový motor formule 1 musí být šetrný k životnímu prostředí. Musí být také co nejlevnější a ideálně vhodný pro sériovou výrobu. Čím větší budou změny, tím reálnější bude odklad zavedení nových motorů o jeden rok – na sezónu 2026.

Původně se spekulovalo, a tato možnost je stále ve hře, že zůstane současný V6. Vývoj zcela nového spalovacího motoru vypadá jako nákladnější možnost. Red Bull však přichází s překvapivým prohlášením: „Naše kalkulace nákladů hovoří spíše ve prospěch nového motoru.“

Váš názor Další článek: První tři jezdci ve sprintu dostanou věnec
11:34 | F1 prodloužila s Abú Dhabí smlouvu do roku 2030.
10:44 | S vozem Williams bude příští týden v juniorských testech jezdit Logan Sargeant.
16:06 | Příští týden proběhnou v Abú Dhabí testy 18palcových pneumatik ale také testy juniorských jezdců. Robert Švarcman bude jezdit s Haasem ale také s Ferrari (tam společně s Fuocem).
14:49 | Uveřejněna startovní listina pro rok 2022: Kuan-jü Čou s číslem 24, Ferrari zatím bez Mission Winnow a Red Bull / AlphaTauri s motory Red Bull Powertrains.

GP Abú Dhabí 2021

Pátek 10. prosince 2021
1. trénink 10.30–11.30
2. trénink 14.00–15.00
Sobota 11. prosince 2021
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 12. prosince 2021
Závod 14.00