Je F1 příliš spolehlivá a jak tomu bylo v minulosti?

Je F1 příliš spolehlivá a jak tomu bylo v minulosti?

Nejen při diskusích o nových pohonných jednotkách se objevují názory, že současná formule 1 je až příliš spolehlivá.

Jsou současné vozy až příliš spolehlivé? Zda příliš, to je subjektivní a je to také o tom, jakou chceme formuli 1 mít. Spolehlivé ale vozy jsou. Čeká nás Velká cena Číny. Vloni ji dokončilo všech 22 vozů. Stalo se tak po šesté v historii.

Tento příklad není úplně tím nejvystiženějším. Když ale vloni Hamilton musel v Malajsii odstavit svůj vůz, stalo se tak po 11. v jeho kariéře. Kvůli technice nedokončil Hamilton jen asi 6 % závodů. 

Počet poruch a nehod v roce 2016

Tým Poruch Nehod Ujetá vzdálenost (km)
Red Bull 2 2 12 173
Mercedes 1 2 12 091
Williams 5 1 11 880
Force India 2 4 11 569
Sauber 6 3 11 157
McLaren 8 2 11 085
Toro Rosso 8 2 10 965
Ferrari 4 4 10 936
Manor 3 5 10 764
HaasF1 7 3 10 689
Renault 7 4 10 369

Nulová úmrtnost není moc častá, ale jezdce odstavují spíše nehody a kolize. Technika zejména špičkových týmů je velmi spolehlivá. 

Na velkou spolehlivost si po testech stěžoval třeba Jean Todt.  „Vzpomínám si svou dobu, kdy jsme (v první den testů) byli schopni odjet pět kol. To jsme si říkali, že je to skvělé, že jsme odjeli pět kol. Nyní jsem viděl vozy, co odjely 70 nebo 80 kol,“ uvedl před pár dny prezident FIA.

Je ovšem otázkou, zda někdo může týmy kritizovat, že se zaměřují na spolehlivost, když si jezdci musí vystačit se čtyřmi pohonnými jednotkami na sezónu a také převodovka musí vydržet předepsaný počet kol. Když selže spolehlivost, přichází ke slovu penalizace a to asi také není to, co chce fanoušek vidět.

Christian Nimmervoll si dal tu práci a podíval se na spolehlivost vozů F1 od roku 1957. V tabulce níže vidíte, jaká část jezdců v průměru dokončila závod.

Foto: Getty Images / Charles Coates

Doporučujeme

Články odjinud