Okruh Interlagos, to je synonym pro sportovní dramata monstrózních rozměrů. Co závod, to nesmazatelný zápis do historie. A letošek nebyl výjimkou. Před závodem existovali již jen dva kandidáti na titul – Sebastian Vettel z týmu Red Bull a Fernando Alonso, hájící barvy Scuderie Ferrari. Matematika hovořila jasně – aby Alonso mohl v celkovém hodnocení přeskočit a stát se mistrem světa, potřeboval získat alespoň o čtrnáct bodů více než Vettel. To se mnohým zdálo téměř nemožné, ovšem formule 1 nám již nesčetněkrát ukázala, že dokud existuje byť sebemenší šance, vyplatí se dál bojovat. A to potvrdil i dnešní závod.
Před kvalifikací se ukázalo, že počasí v Sao Paulu nikdy není jisté. Těsně před začátkem prvních jízd začalo pršet. První dvacetiminutovka se jela na navlhlé trati. Poté ovšem vysvitlo sluníčko a ve zbytku kvalifikace jsme se již dalšího mokrého překvapení nedočkali. Výbornou formu potvrdil Lewis Hamilton a tým McLaren. Stáj z Wokingu získala kvalifikační double, vedle Hamiltona se do první řady postavil Jenson Button. Druhá řada patřila Red Bullu v pořadí Mark Webber, Sebastian Vettel – ačkoliv tedy lídr šampionátu nebyl s výsledkem stoprocentně spokojen, mohl být rád, že kvalifikace dopadla aspoň takto – Alonso se kvalifikoval až na osmém místě, mezi něho a Vettela se vešli ještě Felipe Massa, Pastor Maldonado a Nico Hülkenberg.
Alonsa mohlo těšit alespoň to, že Maldonado se nevyhnul další penalizaci – tentokrát za ignorování povolání na převážení. Venezuelan spadl o deset pozic, díky čemuž se Alonso posunul na sedmé místo. Do třetí části kvalifikace se prokousali ještě Kimi Räikkönen a Nico Rosberg.
Velká cena Brazílie byla také závodem velkých loučení – jednalo se o poslední závod bohaté kariéry Michaela Schumachera a také poslední GP Lewise Hamiltona v barvách McLarenu. Předpokládalo se také, že labutí píseň zažilo také HRT.
Velký otazník představovala mračna nad tratí. Nedlouho před startem se na trať sneslo menší množství dešťových kapek. První kolo přineslo nevídané, nepředstavitelné drama! Ferrari předvedlo start z říše snů, naopak Vettela potkala velká smůla – nevyhul se kolizi s Brunem Sennou a propadl se na poslední místo! Pro brazilského pilota závod skončil. V nájezdu do druhého kola se Alonso bravurně dostal před Massu i Webbera a byl provizorním mistrem světa!
Vettela čekala stíhací jízda života. V pátém kole se chyby dopustil také Alonso, propadl se na čtvrtou pozici a měl co dělat, aby se udržel před Webberem. Situace v šampionátu byla rázem úplně jiná a byl to opět Alonso, kdo se musel probíjet kupředu – aby mohl pomýšlet na titul, musel bezpodmínečně nutně dojet na stupních vítězů.
Jisto nebylo vůbec nikde – na vedoucí místo Hamiltona si brousil zuby Button, ze závodu odstoupil Romain Grosjean a Mark Webber skončil v hodinách. Button využil zaváhání Hamiltona a ujal se vedení. Vettel jel tak agresivně, jak jen mohl a po devíti kolech byl už šestý!
Mark Webber v desátém kole zajel do boxů, brzy ho následovali také Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Sebastian Vettel. Důvod byl jasný – déšť sílil a piloti postupně přezouvali na přechodné pneumatiky. S vjezdem do boxů si počkali mimo jiné Button a Hülkenberg. Webber svému kolegovi s předjížděním nedělal žádné problémy, za což mu bylo ze strany týmu obratem poděkováno.
Bylo otázkou, zda volba přezutí na přechodné pneu byla dobrým krokem, neboť trať po chvíli opět začala osychat a jezdci na slickách začali opět odjíždět. Po šestnácti kolech již byl Vettel na šestém místě, což znamenalo jediné – jedinou pozici před ním byl Alonso!
Ohromnou příležitost pro úspěch měl tým Force India – Nico Hülkenberg cítil, že je rychlejší než vedoucí pilot Jenson Button a pokoušel se ho předjet. V devatenáctém kole se nemyslitelné stalo skutečností a Hülkenberg se ujal vedení.
Přechodné pneu začaly některým pilotům rychle odcházet – v boxech byli podruhé Hamilton a Alonso, Hamilton vsadil na tvrdší, Alonso na měkčí směs. Vettel oba následoval o pouhé kolo později. Red Bull se blýskl tím, že pouhý okamžik po Vettelovi odbavil také Webbera.
Vedoucí dvojice Hülkenberg-Button pořád zůstávala na dráze a těšila se již výraznému náskoku před všemi pronásledovateli. Nico Rosberg utrpěl defekt, na vině bylo zřejmě to, že vjel na karbonový úlomek jednoho z vozů.
Trosek bylo na trati již zřejmě příliš, a tak se vedení závodu rozhodlo na trať vyslat zpomalovací vůz. Buttonovi a Hülkenbergovi nezbylo nic jiného než konečně zajet k mechanikům.
Pořadí v té situaci bylo Hülkenberg, Button, Hamilton, Alonso, Vettel, Kobajaši, Webber, di Resta, Ricciardo a Räikkönen. A co se nestalo? V kole číslo 28 začalo opět mírně poprchávat. Po restartu (30. kolo) se Kobajaši dostal před Vettela a Webber doplatil na nájezd do kaluže a poměrně výrazně se propadl – až na čtrnácté místo.
Hamilton vrátil Buttonovi předjetí ze začátku závodu a posunul se na druhou pozici. Kobajaši se nebál míchat se do boje o titul a předjel i Alonsa – Španěl byl tak opět pátý a hned za ním kroužil Vettel. Alonso Kobajašimu v nájezdu do první zatáčky manévr vrátil. Ve stejném místě se dostal mimo trať Räikkönen.
Massa v závodě pomáhal Alonsovi na jedničku, což potvrdil i předjetím Vettela ve 32. kole. Hamiltonovi se vedení Hülkenberga nelíbilo a začal zajíždět nejrychlejší časy. Webberovy problémy nebraly konce, ve 44. kole chyboval při brzdění na hranici druhého a třetího sektoru trati a opět trochu ztratil. Vettel se dlouhou dobu držel za Kobajašim, nicméně mohl být celkem v klidu, neboť Alonso se pohyboval na čtvrté pozici, což mu k ohrožení Vettela nestačilo.
Hülkenberg tlak ze strany Hamiltona neustál, dopustil se drobné chyby, dostal se do smyku a přepustil Hamiltonovi průběžnou první pozici. Necelých dvacet kol před koncem přišla další vlna zastávek v boxech, kterou ze špice pole započal Sebastian Vettel – nasadil středně tvrdou suchou směs, což se zdálo být poněkud riskantní, jelikož trať rozhodně nebyla zcela suchá.
Kimi Räikkönen se dostal mimo trať a ocitl se v kuriózní situaci, chtěl se na dráhu vrátit, nicméně slepou uličkou. Hülkenberg se opět pokusil pokořit Hamiltona. Hamilton mírně probrzdil, Hülkenbergovi ustřelila záď vozu a svého soupeře sestřelil. Hamilton se zlomeným zavěšením odstoupil, Hülkenberg se udržel na druhém místě, Button v té době opět vedl závod.
Nico Hülkenberg velice záhy obdržel penalizaci za způsobení kolize. První jel deset kol před koncem Button, druhý Massa, třetí Alonso. Vettel byl sedmý a na trať znovu padal déšť. Felipe Massa Alonsovi podle očekávání nedělal problémy. Přesto to ale Alonsovi nestačilo, za dané konstelace potřeboval zvítězit. Vettel byl rovněž pochopitelně ze strany vedení týmu uklidňován a povzbuzován k tomu, aby svou stávající pozici udržel.
V 65. kole Vettel předjel Schumachera a uklidňoval svou situaci – jel šestý a Alonso druhý, což Španělovi rozhodně nestačilo. Do konce závodu a potažmo sezony se pořadí na klíčových pozicích již nezměnilo, jelikož kolo před koncem havaroval Paul di Resta a na trať podruhé zamířil safety car – zvítězil spolehlivý Jenson Button, druhý dojel famózně jedoucí Alonso, třetí Massa, rovněž po parádním výkonu. Čtvrtá pozice připadla Webberovi, pátá Hülkenbergovi a šestá – šestá pozice patřila Sebastianovi Vettelovi, který tak získal třetí titul mistra světa v řadě!
Sebastian Vettel je nejmladším trojnásobným mistrem světa v historii formule 1 (stačilo mu k tomu nasbírat 281 bodů) - je mu pětadvacet let, čtyři měsíce a dvaadvacet dní. S roční pauzou je Fernando Alonso opět vicemistrem (278). Třetí po comebacku skončil Kimi Räikkönen (207), za což mohl vděčit Hamiltonově výpadku - ten tedy zůstal čtvrtý (190). Nejúspěšnější desítku pilotů dotvořili Button (188), Webber (179), Massa (122), Grosjean (96), Rosberg (93) a Pérez (66). Schumacher ve své poslední sezoně v životě skončil celkově třináctý se 49 body na kontě.
Pohár konstruktérů jasně ovládl Red Bull (460), druhé místo nakonec udrželo Ferrari (400), třetí byl McLaren (378), čtvrtý Lotus (303), pátý Mercedes (142), šestý Sauber (126), sedmá Force India (109), osmý Williams (76) a deváté Toro Rosso (26). Nebodovaly pouze tři týmy - desátý skončil i díky dobrému umístění Petrova v Brazílii Caterham, Marussia je jedenáctá a HRT dvanácté.
Nyní svět formule 1 čeká zimní přestávka. Prvním závodem sezony 2013 bude Velká cena Austrálie, která se uskuteční 17. března. Nové monoposty se na trať poprvé dostanou v únorových testech.
Fotogalerie (128 obrázků)
[MODXGalleryRef : 34215]
Velká cena Brazílie - výsledky závodu
P. |
Jezdec |
Tým |
Kola |
Ztráta |
1 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
71 |
vítěz |
2 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
71 |
+2.7 s |
3 |
Felipe Massa |
Ferrari |
71 |
+3.6 s |
4 |
Mark Webber |
Red Bull Racing-Renault |
71 |
+4.9 s |
5 |
Nico Hülkenberg |
Force India-Mercedes |
71 |
+5.7 s |
6 |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing-Renault |
71 |
+9.4 s |
7 |
Michael Schumacher |
Mercedes |
71 |
+11.9 s |
8 |
Jean-Eric Vergne |
STR-Ferrari |
71 |
+28.6 s |
9 |
Kamuj Kobajaši |
Sauber-Ferrari |
71 |
+31.2 s |
10 |
Kimi Räikkönen |
Lotus-Renault |
70 |
+1 kolo |
11 |
Vitalij Petrov |
Caterham-Renault |
70 |
+1 kolo |
12 |
Charles Pic |
Marussia-Cosworth |
70 |
+1 kolo |
13 |
Daniel Ricciardo |
STR-Ferrari |
70 |
+1 kolo |
14 |
Heikki Kovalainen |
Caterham-Renault |
70 |
+1 kolo |
15 |
Nico Rosberg |
Mercedes |
70 |
+1 kolo |
16 |
Timo Glock |
Marussia-Cosworth |
70 |
+1 kolo |
17 |
Pedro de la Rosa |
HRT-Cosworth |
69 |
+2 kola |
18 |
Narajn Kartykejan |
HRT-Cosworth |
69 |
+2 kola |
19 |
Paul di Resta |
Force India-Mercedes |
68 |
+3 kola |
- |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
54 |
+17 kol |
- |
Romain Grosjean |
Lotus-Renault |
5 |
+66 kol |
- |
Pastor Maldonado |
Williams-Renault |
1 |
+70 kol |
- |
Bruno Senna |
Williams-Renault |
0 |
+71 kol |
- |
Sergio Pérez |
Sauber-Ferrari |
0 |
+71 kol |