Jaký je rozdíl mezi brzdami ve formuli 1 a v Le Mans?

Motorsport tento víkend žije čtyřiadvacetihodinovkou v Le Mans. Do formule 1 i WEC dodává brzdy společnost Brembo, která prozradila, jaké jsou hlavní rozdíly mezi vozy F1 a LMP1.

Společnost Brembo je jedním z dodavatelů brzdových kotoučů ve formuli 1, ale spolupracuje také s týmy v Le Mans. Před závodem vydala zajímavé srovnání obou sérií. 

Brzdové kotouče jsou v obou sériích vyrobeny z uhlíku. Tím ale podobnosti končí. Ve F1 má kotouč průměr 278 mm, v LMP1 je to 370 mm. 

Vše, co potřebujete vědět o brzdách letošních formulí

Vše, co potřebujete vědět o brzdách letošních formulí

Rozdílné teploty a chlazení

Požadavky obou sérií jsou hodně odlišné. Vůz LMP1 je o zhruba 140 kg těžší než monopost F1, i když může být lehčí, pokud se nejedná o hybrid.

Během Velké ceny Belgie brzdí jezdec formule 1 v průměru 350krát. V průběhu čtyřiadvacetihodinového závodu musí jezdci brzdit asi 4000krát.

V průběhu víkendu F1 se kotouče mění, takže jedna sada kotoučů musí obvykle vydržet jen kvalifikaci a dvouhodinový závod. V Le Mans je výměna brzdového kotouče někdy nutná, ale tým to může stát pozice. Cílem tedy je, aby vydržel celý závod.

Exkluzivně: Testy v Le Mans objektivem Martina Straky [galerie]

Exkluzivně: Testy v Le Mans objektivem Martina Straky [galerie]

Oba brzdové kotouče pracují s jinými teplotami. Ve formuli 1 musí brzdové kotouče vydržet až 1000 stupňů Celsia, v Le Mans je to o 200 stupňů méně.

Nejde ale jen o maximální teplotu. Během zahřívacího kola nebo za safety carem se jezdci snaží zahřát nejen pneumatiky ale i brzdy a to na teplotu alespoň 300 stupňů.

V Le Mans je to pochopitelně stejné, ale i v ostrém závodě je někdy těžké brzdy udržet v ideálním teplotním okně. Jednak kvůli dlouhým rovinkám, ale zejména kvůli měnícím se podmínkám – v noci teplota samozřejmě klesá. Pokud jezdci nedokáží udržet brzdy v ideálním teplotním okně, třecí materiál začne glazurovat a to sníží brzdnou účinnost.

Na teplotě vzduchu samozřejmě záleží také ve formuli 1, kde se ale podmínky během závodu nemění obvykle tak dramaticky.

Jezdci formule 1 si mohou vybrat ze tří různých typů kotoučů a to v závislosti na očekávané teplotě i svém jízdním stylu. Rozdíly jsou v počtu chladících otvorů: 900, 1200 a 1400. V Le Mans má disk 430 chladících děr.

Nejblíže k trojkoruně má Montoya, říká Martin Straka

Nejblíže k trojkoruně má Montoya, říká Martin Straka

Brzdíme...

Na Circuit de la Sarthe formule 1 nezávodí, ale první závod letošní sezóny WEC byl ve Spa. Maximální průměrná rychlost vozu LMP1 byla 214 km/h, což je o 22 km/h méně ve srovnání s loňským nejrychlejším kolem F1.

Na brzdách je ale mezi oběma vozy rozdíl výraznější. Jezdec F1 musí při brzdění vydržet přetížení 5 G a v Monze dokonce až 6,7 G. V Le Mans je to mnohem příznivější – maximálně 3,5 G.

Podívejme se ale na konkrétní příklady deakcelerace. V první šikaně (5. zatáčka) v Le Mans musí vůz zpomalit z 332 km/h na 108 km/h během 3,2 sekund. Jezdec vyvine sílu 100 kg a vůz během brzdění ujede asi 195 m.

Vůz formule 1 musí před nájezdem do zatáčky Parabolica v Monze zpomalit ze 312 km/h na 203 km/h za pouhých 1,22 s a to na 72 metrech. Jezdec vyvine sílu 200 kg a přetížení dosáhne až 6,7 G.

Vůz F1 tak dokáže teoreticky deakcelerovat o 88 km/h v průběhu jediné sekundy. U vozu Le Mans je to o 70 km/h za sekundu.

Foto: Getty Images / Clive Mason

Diskuze (16) Další článek: V Kanadě jsme měli nejlepší vylepšení, pochvaluje si Grosjean
13:34 | Ferrari bude mít v Suzuce 10 sad superměkkých pneumatik. odkaz
24. září | Giovinazzi nahradí Ericssona. Zatím tedy jen pro FP1 v Soči.
21. září | Hankook potvrdil, že se účastní výběrového řízení FIA na dodávání pneumatik pro F1.

GP Ruska 2018

Pátek 28. září 2018
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 29. září 2018
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 30. září 2018
Závod 13.10