Velkou zprávou letošního roku má být vstup dvou značek koncernu Volkswagen do královny motorsportu. Otázku už není zda, ale spíše termín oznámení a také to, jak se to všechno vlastně odehraje.
V roce 2026 mají do formule 1 vstoupit nové pohonné jednotky, které bude pohánět uhlíkově neutrální palivo. A bude to také termín, kdy mají do F1 vstoupit Audi a Porsche.
Očekává se, že Porsche bude spolupracovat s Red Bullem na vývoji nové pohonné jednotky. Nelze však ani vyloučit možnost, že slavná automobilka s trochu českými kořeny koupí v rakouské stáji podíl.
Tento víkend se pojede v Rakousku na domácí trati Red Bullu, což by byl ideální termín pro oznámení chystaného velkého partnerství. Spekulace na toto téma se mění jako počasí ve Spa.
Aktuálně to vypadá, že zatím nic oznámeno nebude. Důvodem je odklad schválení pravidel pro rok 2026. Ke schválení mělo dojít před pár dny, ale nyní to vypadá na další termín zasedání Světové rady motorsportu v říjnu.
A Audi?
Ohledně Audi je situace zajímavější nebo možná zamotanější. Automobilka chce koupit podíl v některém z týmu a to samozřejmě ideálně stoprocentní nebo co nejvyšší.
Spojována už byla s řadou týmů. McLaren měl nabídku s díky odmítnout. V případě Astonu Martin jde spíše o neopětovanou lásku, kde je Audi tím, kdo nemá zájem. Zbývá Williams a Sauber. V posledních týdnech je považován Sauber za favorita.
V letech 2005 až 2009 vlastnila tým automobilka BMW a byla to spolupráce poměrně dost úspěšná. BMW a Audi jsou konkurenti, ale i mezi konkurenty v oboru probíhá personální fluktuace. Generální ředitel Audi Markus Duesmann byl v té době jedním z inženýrů BMW F1 a loni jmenoval Australana Adama Bakera, dalšího bývalého muže BMW, aby formuloval strategii Audi pro motorsport.
Jako když pejsek s kočičkou
Spojení Audi a Sauberu má být hodně... pikantní. Švýcarský tým Sauber se bude i nadále jmenovat Alfa Romeo, bude jezdit s motory Ferrari a podíl v něm bude mít Audi.
Novinář Joe Saward píše, že dohoda je už hotová. Koupě týmu bude probíhat postupně, proto se nic z dnešních parametrů (motory, název) nezmění. Prvních 25 % týmu koupí Audi v příštím roce. Poté dalších 25 % v roce 2024 a dalších 25 % v roce 2025.
Před klíčovým rokem 2026 bude Audi vlastnit 75 %. Zbývající část bude vlastnit Finn Rausing – jeden z majitelů společnosti Tetra Pak Laval, která má roční tržby 16,3 miliardy dolarů.
Mluví se o transakci za 440 milionů eur, což by znamenalo ocenění celého týmu na 587 milionů.
V roce 2026 se pak tým přejmenuje a z motorů Ferrari přejde na motory Audi. Rychleji to nepůjde, protože není možné mít šasi Audi poháněné motorem Ferrari.