Jako kdyby se piloti přestali bát bojovat

Jako kdyby se piloti přestali bát bojovat

Když si shrnu Velkou cenu Monaka, zdá se mi, že piloti jsou teď otevřenější většímu počtu předjíždění, ať už vědomě či nevědomě. Několik manévrů proběhlo i bez využití KERS či DRS.

Mám na mysli zejména vlásenku, kde jsme viděli několik pokusů o předjetí. Mnoho z nich skončilo pochroumáním šasi. Do hry to vrací nekonečnou debatu o tom, zda by se piloti neměli spíše podporovat v pokusech o předjetí než je za ně trestat. Stewardi jsou zdejší rozhodčí a jejich verdikty spočívají na tom, jakou nasadí laťku.

Ve formuli 1 má čtyřčlenný tým stewardů jen vzácně stejné složení. Od loňského roku je v týmu vždy jeden bývalý závodník. Tento krok byl velkým úspěchem. Přestože fanoušci, týmy a piloti s rozhodnutím komisařů nebyli vždy spokojeni, cítím, že vynesené verdikty chápou lépe, neboť působí férověji a transparentněji.

Aby se zamezilo neférovým výsledkům, potřebuje každý sport svá pravidla a svůj kodex. Vzhledem k bohatým datům o vozech a různým úhlům snímání vozů kamerami mají komisaři k dispozici vskutku mnoho informací. Při závodě samozřejmě bývají pod tlakem, když mají spravedlivě udělit penalizaci stop and go či průjezd boxy.

Víme, že soutěživí jezdci budou využívat každé příležitosti v jejich honbě za vítězstvími, stupni vítězů a body. Lewis Hamilton je nejagresivnějším pilotem současného pole, stejně jako v minulosti býval jeho idol Ayrton Senna. Není překvapením, že svým stylem se Lewis dostává do problémů častěji než většina ostatních. Vzpomeneme-li si na Spa 2008, je dost možné vybudovat si názor, že je trestaný častěji než jiní.

Šampioni mají schopnost vytvářet a využívat mezer a šancí více než jiní. Je to jeden z faktorů, který je činí jedinečnými. Musí ale existovat místo, kterým se dá projet.

Pokud by komisaři přehlíželi kontaktní předjíždění se zkracováním si vnitřní strany zatáčky, píchli by do vosího hnízda. Pochopitelně i dobře míněné manévry mohou skončit kontaktem a nevyhnutelnými argumenty „byl jsem vpředu“ na straně jedné a „zatočil do mě“ na straně druhé. Každý má svůj názor, ale pouze stewardi mají právo a moc jednat.

Když jsem viděl záběry, které jsem při komentování neměl k dispozici, myslím si, že Lewis byl za incident s Pastorem Maldonadem potrestán přísně, ačkoliv penalizace neměla vliv na jeho šesté místo. Na cílové rovince byl za rozevlátým Maldonadovým williamsem velmi blízko. Nemělo ho překvapit, že v nájezdu do zatáčky bude Hamilton vedle něho. Měl buď ponechat více místa, nebo si vnitřek zatáčky lépe pohlídat. Za tuto kolizi bych penalizaci neudělil.

Předcházející kontakt s Felipem Massou tak jasný není. Massa do vlásenky zatočil velmi brzy, ale může to dobře obhájit tím, že se snažil dostat na vnitřek široce jedoucího Webbera. Diskutabilní je také obvinění, že Massa začal bránit svou pozici příliš pozdě. Hamiltonův manévr, ačkoliv byl velmi blízko, bezpochyby způsobil kontakt a poškození. Paul di Resta již předtím za obdobný čin obdržel penalizaci. Při komentování jsem řekl, že při předjíždění v této vlásence je 75% šance kontaktu. Za tím si stojím.

Když Hamilton předjel Massu v zatáčce v tunelu, mohlo snadno dojít k „letecké nehodě.“ Nedošlo k tomu díky tomu, že Massa o Hamiltonovi věděl a následně se svezl po žmolcích pneumatik do zdi. Bylo to hodně divoké a Lewis při pokoušení svého štěstí zacházel do extrémů.

Způsob, s jakým Lewis k uplynulému víkendu přistupoval, je poněkud alarmující. V trénincích byl výborný a jistě měl dobrou šanci na pole position a vítězství. Nejsem si jist, zda bylo nutné vzdát kvalifikační kolo, když před ním jel Massa (a nejsem překvapen, že Massa nebyl penalizován). Následující kolo byla vyvěšena červená vlajka. Jeho jediné měřené kolo na konci kvalifikace bylo ovlivněno špatným průjezdem šikany. Tam začaly všechny problémy.

Znamenalo to penalizaci a odsun na deváté místo na startu a kritizování týmu za taktiku v kvalifikaci. Jeho komentáře krátce po opuštění vozu bývají v tiskových zprávách týmu hodně zmírněné, či úplně změněné. Není pochyb o tom, že Lewis je v průběhu této sezony mnohem upřímnější, ačkoliv mě překvapilo, že jeho nový management neměl na jednom z nejnáročnějších závodů svého zástupce.

V prvním kole závodu zaspal, čehož využil Michael Schumacher. Následně předvedl několik parádních předjetí. Jenže zastávky v boxech, červené vlajky, penalizace a nabourání ze strany Jaimeho Alguersuariho jeho odpoledne doslova sešrotovaly. Ovšem díky laskavé možnosti nasazení nového zadního křídla při červených vlajkách mu bylo umožněno dojet šestý a udržet si tak statistiku 100% dojetých závodů v Monaku.

Když vystoupil z vozu, neměl k dispozici luxus několika opakovaných záznamů, jen svůj pohled z kokpitu. Přišel s žertem týkající se jeho barvy pleti a tvrdou kritikou komisařů. Byl to moment pomatení smyslů, vyživovaných vzrůstajícím zklamáním a hněvem.

Tvářil se, jako by nemohl vůbec za nic. Lewisův závodní styl podporuji a užívám si ho, ale neochota přiznat osobní zodpovědnost za některé situace ho budou stát další incidenty, body a penalizace.

V neděli jsem cítil s Jensonem Buttonem. Odjel skvělý závod, byl ve vedení, neudělal vůbec nic špatně, a přesto dojel třetí. Strategie využití superměkké, superměkké a měkké směsi dávala smysl. Vyžadovala si ale tři zastávky v boxech a činila ho zranitelným při případném výjezdu safety caru.

Dvě fáze za zpomalovacím vozem a červené vlajky se mu krutě vymstily. Stejně tak pravidla, která umožnila Vettelovi s Alonsem při přerušení přezout na čerstvé pneumatiky, což jim v podstatě umožnilo zastávku zadarmo.

Mnoho fanoušků tím bylo rozezleno. Pravidla parc fermé neplatí, jakmile je závod odstartován. Regule jasně říkají, že na vozech se dá pracovat do patnácti vteřin před varováním o blížícím se restartu.

Už se zřejmě nikdy nedozvíme, zda by se Sebastianu Vettelovi a Fernandu Alonsovi podařilo své staré pneumatiky po zbývajících 11 kol udržet v takovém stavu, aby měly ještě nějakou přilnavost. McLaren si byl jist, že by jeho rivalové překročili pomyslnou hranici životnosti pneumatik. Musí být nějaká pozávodní data o opotřebování pneumatik, která by nám k tomu dala indicie. Myslím si ale, že složení první trojky by zůstalo stejné.

Nejzvláštnější příběh pro mě bylo štěstí Red Bullu od třetí části kvalifikace do konce závodu. Vettel zajel své kolo předtím, než měl Sergio Pérez v kvalifikaci nehodu. Největším soupeřům se totéž nepodařilo. Problémy s rádiem v závodě pro Vettela znamenaly nepovedený pitstop. Hlavně ale (zřejmě omylem) mechanici Vettelovi na rozdíl od Buttona nasadili měkkou místo superměkké směsi pneumatik. Šéf Red Bullu Christian Horner mi prozradil, že po zastávce horlivě přemýšleli nad tím, jestli z toho půjde vytěžit uspokojivý výsledek.

Sebastianovi pneumatiky sedly a cítil se pohodlně. Bylo však potřeba, aby vydržely 62 kol, přičemž už 40 kol je u měkké směsi odhadováno jako velmi dlouhá vzdálenost. Pak přišel safety car a „čerstvé gumy zadarmo.“

Když se spojí schopnosti, rychlost a štěstí, je Vettel vskutku k neporažení. To jeho kolega Mark Webber ve své prazvláštní sezoně může jen potvrdit. Ve čtyřech z posledních pěti závodů zajel nejrychlejší kolo, ještě nedojel hůře jak pátý a přesto za unikajícím Vettelem zaostává o 64 bodů.

Jsem si jist, že úniková zóna za tunelem si vyžádá další změny. Monako však zůstane jednou z největších výzev tohoto sportu. A to též znamená, že zůstane nebezpečnou tratí.

ng and competitive drivers will stretch the boundaries wherever possible in their quest for wins, podiums and points. Give an inch and they'll take a mile.

Lewis Hamilton is the most aggressive and hardest charging driver on the grid today, just as his hero Ayrton Senna used to be. Unsurprisingly Lewis's style gets him in more trouble than most. Thinking back to Spa 2008, among other incidents, it is certainly possible to build a case that he is punished more than others.

Champion drivers will always create and seize upon gaps and half chances that others don't, it's one of the factors which makes them special. But there has to be a gap to drive into.

Having seen further footage not available to me in commentary, I do think that Lewis was treated harshly in the incident involving Pastor Maldonado, although that penalty didn't affect his sixth place

Martin Brundle

If the stewards condoned such contact passing while severely cutting the inside of the corner they would open up a hornet's nest. Of course bona fide passing manoeuvres can still end up with contact along with the inevitable 'I was ahead' versus 'he turned in on me'. Everybody has an opinion but only the stewards have the obligation and power to act.

Having seen further footage not available to me in commentary, I do think that Lewis was treated harshly in the incident involving Pastor Maldonado, although that penalty didn't affect his sixth place. He was all over the back of Maldonado's weaving Williams down the pit straight and he should not have been surprised to have Hamilton moving alongside him into the corner. He should have left more space or covered the inside better. I would not have penalised Lewis in this incident.

The earlier contact with Felipe Massa is less clear. Massa did turn into the hairpin very early but could well argue that he was aiming inside the wide Red Bull of Mark Webber who was on his nose. It's also arguable that Massa was too late in defending. Hamilton's move, although again he had been very close behind in the corner before, did unquestionably cause contact and damage, and Paul Di Resta had already received a penalty for a similar misdemeanour. I said in commentary before the incident that there must be a 75% chance of contact while passing into that hairpin, and I stand by that.

What could have been an 'airplane crash' as Hamilton passed Massa at the kink in the tunnel was only avoided because Massa saw him coming and then surfed the tyre marbles into the wall. That one was wild to say the least and Lewis was pushing both their lucks in the extreme.

The way Lewis handled the whole weekend was a little alarming. He was simply supreme through practice and surely had a great shot at pole and victory. I'm not entirely convinced that he needed to abandon the qualifying lap where Massa was up ahead of him [and I'm not surprised that Massa was not given a penalty], and the next lap was red flagged. His solo flying lap at the end of the session was penalised when he missed the chicane and that's where his problems began.

Martin Brundle

Brundle questions Hamilton mindset

It meant a penalised ninth on the grid and blaming his team for qualifying tactics. His comments immediately out of the car are almost always diluted heavily or even changed completely in the team's press release. There is no doubt that Lewis is speaking his mind much more this season, although I'm amazed that it appears his new management team did not have a representative at one of the most demanding events of the year.

In the race he was caught napping by Michael Schumacher on the first lap before making some superb passes of his own. But pit stops, safety cars, a red flag, penalties, and finally being run into by Jaime Alguersuari combined to wreck his afternoon. Yet, courtesy of a new rear wing under the red flag, he finished sixth and maintained a 100% finishing record in Monaco.

As he stepped from the car he didn't have the luxury of multiple replays, just the memory of the split second view from his cockpit. He came out with the jokey line about the colour of his skin and also heavily criticised the stewards, which was a moment of madness as the adrenalin subsided and the disappointment and anger grew.

Nothing was his fault it seems. I absolutely support and enjoy Lewis' attacking style, but his denial of any personal responsibility in some circumstances will cost him more incidents, points and penalties.

I felt for Jenson Button on Sunday. He drove a great race, led beautifully, did absolutely nothing wrong, and finished third. The tyre compound strategy of going super soft, super soft, soft made a lot of sense to maintain the leading pace, but would guarantee he had to make a third stop in order to comply with the regulations and use both types of tyre. It would also leave him exposed in a safety car scenario.

The two safety cars and the red flag were very cruel to him. As was the regulation allowing Vettel and Alonso to put on fresh tyres under the red flag, effectively having a free pit stop.

Monaco will remain one of the greatest sporting challenges...and that means it will remain dangerous too

Martin Brundle

Many fans are infuriated about that. Parc Ferme rules fall away as soon as the race starts, and the regulations clearly state that the cars can be worked on up until the 15 second warning board for the restart.

We will probably never know if Sebastian Vettel and Fernando Alonso could have kept their long serving tyres intact for the remaining 11 laps to the end of the race without grip levels plummeting. McLaren felt sure their rivals would fall off the 'cliff' of grip. There must be some post race tyre wear data which would give a clue. My guess is that the top three would have remained the same.

The most extraordinary story for me was Red Bull's good fortune from qualifying three until the end of the race. Vettel got his lap in before Sergio Perez clouted the barrier in qualifying while key rivals didn't. Then radio problems in the race meant a slow pit stop for Vettel but more significantly they put on the soft compound tyres by mistake rather than the super soft, as Button had done. Red Bull boss Christian Horner told me that they wondered how to engineer a sensible result from there as he left the pits.

Sebastian liked the tyres and he felt comfortable, but this set of would need to cover 62 laps to one stop when it was considered 40 would be a long way. And then the safety car and the 'free' tyre change.

With speed, skill and such luck Vettel is truly unbeateable. Team mate Mark Webber knows that all too well in his curious season. He has delivered the fastest lap in four of the last five races, has yet to finish outside of the top 5 this season, and yet is 64 points behind the runaway Vettel.

I'm sure they will need to make changes yet again to the tunnel exit chicane run-off area, but Monaco will remain one of the greatest sporting challenges. And that means it will remain dangerous too.

Doporučujeme

Články odjinud