Jaké jsou možnosti vývoje současného bojkotu?

Týmy mají mírný náskok v závodě za vítězstvím.

Týmy formule 1 zaznamenaly dílčí úspěch: donutily totiž šéfa FIA Maxe Mosleyho a majitele marketingových práv Bernieho Ecclestona jednat. Ani jeden z nich to doposavad nepovažoval za důležité.

Představitelé všech zúčastněných stran se sejdou v pátek tento týden na londýnském letišti Heathrow, aby projednali stávající situaci. V ní Ferrari, Toyota, Red Bull, Toro Rosso, Renault a BMW různými formami vyjádřily neochotu nastoupit do příští sezony, bude-li se ta vyznačovat dvojími pravidly v důsledku zavedení dobrovolných rozpočtových stropů.

Stranou zůstává Mercedes (dodává motory McLarenu, BrawnGP a Force India). Ne že by se se svým názorem lišil například od Ferrari, ale Mercedes vyjadřuje spíše pasivní podporu ve světle skutečnosti, že je jen dodavatelem motorů, a také nedávných skandálů McLarenu. A všechny netovární týmy jsou navíc závislé na továrních motorech.

FOTA přitom získala silné partnery: v prvé řadě je to Ferrari samotné. Jakoby týmy tušily, koho si mají do čela FOTA nasadit, když jmenovali do funkce jejího představitele prezidenta Ferrari Lucu di Montezemola. Ferrari nechce dvouúrovňovou formuli a nebude v ní startovat. Myslí to vážně, protože v zákulisí bude dosaženo takové dohody, která vzniku různých pravidel v jedné soutěži nakonec zamezí a Ferrari zůstane. Ale už musí společně s ostatními týmy sáhnout k těžkému kalibru, a tím je právě proklamovaný bojkot termínu přihlášek.

Druhým partnerem je Bernie Ecclestone. Max Mosley si o F1 bez Ferrari může tvrdit co chce, ale Bernie Ferrari potřebuje. Jak sám říká: "F1 je Ferrari a Ferrari je F1." Při pohledu na celkové příjmy F1 nejspíš ví, o čem hovoří.

Ferrari v posledních hodinách apeluje na tradici, vášeň, nadšení a svou historii. Hraje na city zejména u svých fanoušků, ale fanoušků, které žádný jiný tým nemá. Fanoušci jsou totiž dalším silným partnerem Ferrari v této náročné době.

Ferrari zatím reprezentuje celou FOTA, ale ve skutečnosti už boj přešel jen do fáze udržení Ferrari ve formuli 1. Je nutné dosáhnout dohody, která uspokojí Ferrari. Taková dohoda totiž bude dost dobrá i pro většinu ostatních automobilek. Že se jedna dvě rozhodnou odejít? To už tolik vadit nebude, protože místo nich přijdou dva tři nové týmy. Důležité je, že zůstane Ferrari, které bude nadále bojovat s McLarenem, Williamsem, mnohými stávajícími týmy a některými dalšími.

Jak dohoda, která uspokojí Ferrari i FIA, bude vypadat, je těžké odhadnout. Možností je více než jedna. Ale čas nyní ubíhá rychleji pro FIA než pro Ferrari, přihlášky musí být podány do konce května. Ferrari si může dovolit dokonce takový krok, že přihlášku nepodá. Ví totiž, že snahy o jeho navrácení do F1 převezmou jiní, zejména Bernie Ecclestone. FIA navíc nemá už tak silnou pozici. I kdyby zapříčinila to, že mnohé týmy přihlášku nepodají, ví, že zavedla nová pravidla nekorektním způsobem, a odsud už není daleko k arbitrážím či soudním tahanicím. Jinými slovy: FIA pomalu dochází argumenty. Tím spíš, že FOTA se snaží o redukci nákladů s nemenší vervou než FIA.

Při pohledu z druhé strany je to ještě markantnější: kdo stojí na straně FIA? Williams? Force India? Možná, ale ani tyto týmy nechtějí dvouúrovňovou formuli, byť si bojkot dovolit nemohou. Ve skutečnosti je to tak, že FIA už zůstala osamocena. V její prospěch hrají ale také silné argumenty: jednak F1 je soutěž, kterou FIA vlastní. A na snaze získat více týmů do soutěže není nic špatného.

Max Mosley se svými slovy o tom, že F1 se bez Ferrari obejde, pustil na tenký led v ringu, kde se mu změnšuje prostor. Správní rada Ferrari se totiž rozhodla otestovat, jak moc a jak ještě dlouho si Max Mosley bude za svými výroky stát.

Hromadný bojkot ze strany automobilek a houževnatá mediální kampaň Ferrari nejsou zrovna knock outem, ale týmy v předposledním kole vedou na body.

Doporučujeme

Články odjinud