Foto: Getty Images / Charles Coates

Foto: Getty Images / Charles Coates

 Foto: Getty Images / Charles Coates

Foto: Getty Images / Charles Coates

 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images / Lars Baron

Foto: Getty Images / Lars Baron

 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images / Lars Baron

Foto: Getty Images / Lars Baron

 Foto: Getty Images / Lars Baron

Foto: Getty Images / Lars Baron

 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images / Lars Baron

Foto: Getty Images / Lars Baron

 Foto: Getty Images / Clive Mason

Foto: Getty Images / Clive Mason

 Foto: Getty Images / Charles Coates

Foto: Getty Images / Charles Coates

 Foto: Getty Images / Lars Baron

Foto: Getty Images / Lars Baron

 Foto: Getty Images / Clive Mason

Foto: Getty Images / Clive Mason

 Foto: Getty Images / Charles Coates
 Foto: Getty Images / Mark Thompson
 Foto: Getty Images / Mark Thompson
 Foto: Getty Images / Mark Thompson
16
Fotogalerie

Jaká je příčina velkého rozdílu mezi Ferrari a Mercedesem v Číně?

Očekávalo se, že to bude v Číně velký souboj mezi Mercedesem a Ferrari. Sobota ale byla nakonec velkou párty Ferrari. Bude to tak i v neděli a kde leží příčina velkého rozdílu mezi stříbrnými šípy a rudými vozy?

Poprvé od roku 2006 obsadí Ferrari dvakrát po sobě kompletní první řadu. V Bahrajnu nebyl úspěch Ferrari tak překvapivý. V posledních letech byla Scuderia na tomto okruhu poměrně silná a Mercedesu zase v posledních letech příliš neseděly vyšší teploty. Zejména na střední směsi ale byl Mercedes v závodě velmi silný.

Uplynul týden a formule 1 se přesunula do Číny. Úplně jiný okruh a úplně jiné teploty. Už včera bylo poměrně chladno a dnes teplota ještě klesla. V případě asfaltu z 21 na 14 stupňů Celsia. Chladnější podmínky obvykle Mercedesu vyhovují. Totéž bychom mohli říct o okruhu. Od roku 2012 v Šanghaji vždy získal pole position jezdec Mercedesu. Dnes ale bylo něco jinak.  

Lewis Hamilton před víkendem varoval, že Ferrari bude velmi silné a že je lepší na rovinkách. Nejlepší maximální rychlosti na speed trapu dosáhl v kvalifikaci Sebastian Vettel (331,1 km/h). Valtteri Bottas skončil hned na druhém místě (329,6 km/h). V případě cílové čáry je rozdíl ještě menší: Vettel 272,8 km/h, Bottas jen o 0,4 km/h méně.

Ferrari má dobré auto, ale příčina rozdílu bude jinde. Toto Wolff už přiznal, že Mercedes nedokázal dostat pneumatiky do správného provozního okna. V případě ultraměkké je to dle dat Pirelli asi 90 až 110 stupňů Celsia. 

Vypadá to, že problémy Mercedesu jsou nepřímo úměrné tvrdosti pneumatiky. V druhé části kvalifikace Ferrari na měkké sadě porazil, ale dal si dva pokusy –  Scuderii stačil jeden. 

V neděli má být situace v Číně úplně jiná. Očekávají se teploty okolo 20 stupňů. Teplota asfaltu by mohla stoupnout o 15 až 20 stupňů. Předpokládá se, že Mercedes chytí druhý dech. Navíc bude startovat na měkkých pneumatikách, což je pro Ferrari špatná zpráva. Jezdci Scuderie sice budou mít stejné obutí, ale kdyby Mercedes startoval na ultraměkké, mohli by si rudí zřejmě vybudovat náskok snadněji.

V paddocku se nyní čile spekuluje, do jaké míry sehrálo roli nastavení. Možnost, že Ferrari nastavilo vůz na nižší teploty, není moc pravděpodobná. V závodě by jezdci trpěli vyšší degradací a Šanghaj je okruh, kde kvalifikace hraje nižší roli.

Předpokládá se, že Mercedes jel s nastavením pro vyšší teploty. V kvalifikaci na tom byl hůře, ale za cenu lepší formy v neděli. Otázkou je, zda to bude stačit.

Objevují se už dokonce názory, že dominance Mercedesu definitivně skončila. Podobné úvahy jsou ale předčasné a nic na nich nezmění ani zítřejší závod. Musíme si počkat ještě pár závodů... ideálně do Španělska. I tak ale může Mercedes v krátké době (to oni umí) vyřešit své problémy a vrátit se v plné síle. 

„Pokud bude Ferrari v závodě stejně vynikající jako dnes, máme obrovský problém,“ řekl pro Auto Motor und Sport jeden člověk z Mercedesu. Bude? Závod začíná v 8:10.

Čína 2018 versus 2017

Ve srovnání s loňským rokem nejvíce zrychlil Haas. Naopak Mercedes zajel téměř stejný čas a Williams se dokonce zhoršil o více než 0,5 s.

Tým Rozdíl
Haas -1,640
McLaren -1,267
Red Bull -1,237
Renault -1,086
Force India -0,948
Ferrari -0,769
Saubr -0,438
Mercedes -0,053
Toro Rosso 0,076
Williams 0,555

Foto: Getty Images / Charles Coates 

Doporučujeme

Články odjinud