Jaká je budoucnost Manoru?

Jaká je budoucnost Manoru?

Manor je stále v centru pozornosti a spekulací. Je to plnohodnotný tým nebo jen promyšlený způsob, jak přijít k penězům?

Manor píše příběh, který minimálně v posledních letech nemá v F1 obdoby. Po nehodě Julese Bianchiho (už v té době visel osud týmu na vlásku) se tým zúčastnil z úcty k Francouzovi GP Ruska jen s jedním vozem. Pak ale zmizel úplně a vstoupil do insolvence.

Po několika měsících hledání nového investora převzal tým Stephen Fitzpatrick, majitel britské (a relativně nové) energetické společnosti. Fitzpatrick určitě nežije od výplaty k výplatě, ale zřejmě se nebude ani topit v penězích. Není to tak dávno, co si média všimla jeho akciových veletočů, po kterých z firmy vyvedl peníze na koupi svého domu.

Na stole je proto otázka, kde Fitzpatrick vzal dostatečnou sumu na převzetí týmu formule 1. Tolik peněz ale možná ani potřeba nebylo. Z obřích dluhů totiž věřitelé moc nedostali. S trochou nadsázky asi jako kdybyste velkou hypotéku splatili z jedné české průměrné výplaty.

Fitzpatrick prý ještě vloni snil o tom, že se nebude na F1 dívat jako divák za plotem, ale bude „u toho“. Dnes se mu to povedlo. Je majitelem týmu, na který díky dvěma bodům Bianchiho čeká tučná odměna z podílu na komerčních právech (asi 50 milionů dolarů).

Spoustu lidí napadlo, že právě zde leží hlavní motivace nového majitele. Neméně lidí také napadlo, že právě proto Force India vetovala žádost Manoru, aby mohl letos jezdit s loňským vozem. Manor nakonec vůz přebudoval a zázračně se ukázal už v Austrálii. Místo závodu ale šlo spíše o výstavu. Ani jeden z vozů kvůli problémům se software nevyjel.

FIA versus Ecclestone

Nad Manorem podle Auto Motor und Sport drží ochranou ruku šéf FIA Jean Todt, 20 vozů na startu vypadá lépe než 18. Ecclestone by se Manoru spíše raději zbavil. 

V Malajsii to už bylo lepší. Na trati se objevil Merhi i Stevens. Šťastný konec téměř hollywoodského příběhu? Ani ne. Zatímco Ecclestone zuřil a chce po Manoru uhradit náklady na cestu do Melbourne, v zákulisí se začaly objevovat nové spekulace. Oba jezdci Manoru sice ujeli v trénincích relativně slušný počet kol, ale prakticky nikdy nebyli na trati současně. Toho by si nikdo zřejmě nevšiml, kdyby Stevense nepotkal problém s palivovým čerpadlem, který se od soboty do neděle nepodařilo vyřešit.

Zlé jazyky říkají, že Manor nebyl (zřejmě opět kvůli software) schopen nasadit dva vozy současně. V trénincích to bylo možné prostřídat, ale se začátkem kvalifikace se už na vozech pracovat nesmí, takže jezdit mohl jen jeden vůz.

Auto Motor und Sport také píše, že Manor používá už poněkud opotřebené pohonné jednotky, které za sebou mají 2 000 km na testovací stolici a nové dostane až v Bahrajnu. Motivací tak mohlo být i šetření motorů.

Manor podobné teorie samozřejmě rázně odmítá. Chtěl prý vyjet s oběma vozy a to jak v Austrálii, tak i v Malajsii, kde se Merhimu nakonec podařilo dokončit závod.

Nad Manorem ale stále visí otazníky. Zatím je jeho vůz zcela bez sponzorů. Je zvláštní, že si tam nový investor nedal ani logo vlastní společnosti OVO. Nejisté je i budoucí jezdecké složení. Merhi stále zůstává v sérii formule Renault 3.5 a podle dostupných informací nemá jistotu, že u Manoru zůstane po celý rok. Jistotu ale nemá u Manoru asi nikdo a nic…

Foto: Getty Images / Clive Mason

Doporučujeme

Články odjinud