Jak zavést rozpočtové stropy? Mosley by šel cestou cukru a biče

Max Mosley už sice není v čele FIA, ale stále se nevzdává myšlenky rozpočtových stropů. Nyní přichází s novým nápadem, jak je v F1 zavést.
Jak zavést rozpočtové stropy? Mosley by šel cestou cukru a biče

14. května proběhne další zasedání Strategické skupiny. Na stole budou nepochybně změny pravidel pro rok 2017 ale také evergreen posledních let – úspory.

Toto téma napsalo na začátku letošního roku novou kapitolu. Lotus, Force India a Sauber se dostaly do finančních potíží. Na tom není nic divného, ale tentokrát jim zkrátka došlo cash flow. Zima a jaro jsou totiž výdajově nejnáročnější měsíce ale na druhou stranu také příjmově nejchudší.

Ecclestone nakonec poslal týmům v předstihu splátku z podílu na komerčních právech. Problém se oddálil, ale nevyřešil.

Podle Auto Motor und Sport má Red Bull své nápady, jak zavést úspory a ochoten jednat je také Mercedes. Ten je sice bohatý, ale každý dolar v kasičce se hodí a dva ze tří týmů v problémech jsou jeho zákazníci. Jediný, kdo nyní radikálnější úspory odmítá, je prý Ferrari.

Existují přitom dva možné přístupy. Zavedení rozpočtového stropu – tedy účetní cesta nebo změna technických předpisů. V souvislosti s tím druhým přišel Red Bull s nápadem zrušit aerodynamické tunely, což se ale nesetkalo s pochopením ani u menších týmů.

Za „vynálezce“ rozpočtového stropu je považován Max Mosley. Nedávný audit přitom ukázal, že úspory jsou možné, ale shoda na nějakém stropu se bude hledat dost těžko.

Úspory možné jsou, zjistil audit

Úspory možné jsou, zjistil audit

Mosley sice dnes už není ve vedení FIA, ale přesto přišel se zajímavým nápadem. Šel by cestou cukru a biče. V F1 bychom tak podle jeho představy měli dva druhý týmů.

Ty „hodné“ s rozpočtovým stropem by měly volnější ruku, co se technických předpisů týče. Utratili by předepsaných 100 milionů dolarů a musely splnit jen základní kritéria. 

Vedle toho by byly týmy bez rozpočtového stropu, které by utrácely mnohem více, ale musely by se řídit současnými poněkud omezujícími pravidly.

Foto: Getty Images / Paul Gilham

Další článek: Alonso prý o zlepšení Ferrari věděl už vloni

19:37 | Haas se nám přejmenuje na Lighting Volt Haas F1 Team.... Lighting Volt je nový název Rich Energy.
19:36 | Austrálie prodloužila smlouvu s F1 do roku 2025 (původní smlouva končila v roce 2023).
17. července | Jules Bianchi (video): odkaz
17. července | Porsche potvrdilo jezdeckou sestavu pro první sezónu formule E: André Lotterer, Neel Jan.