Jak Vettel přišel v Singapuru o druhé místo a tři body

Sebastian Vettel se v prvním kole dostal před Maxe Verstappena. Po zastávkách v boxech ale o druhou pozici zase přišel.
Jak Vettel přišel v Singapuru o druhé místo a tři body

Ferrari se v Singapuru pokusilo o provedení undercutu. Byl to poměrně logický krok. Žádnou jinou možnost, jak dostat Vettela před Hamiltona, Scuderia asi neměla. V Singapuru se nedalo kromě startu příliš dobře předjíždět.

Pirelli očekávalo zastávky u jezdců, kteří odstartovali na hyperměkkkých pneumatikách, okolo 13. kola. Výjezd safety caru nám to o pár kol posunul. 

Vettel zajel do boxů ve 14. kole. Na Hamiltona v té době ztrácel 2,2 sekundy. Podobná ztráta je na hraně pro provedení undercutu. Ferrari se to evidentně snažilo kompenzovat riskantním manévrem – nasadit Vettelovi rychlejší ultraměkké pneumatiky a ne měkké, jak se očekávalo.

Vettel vyjel z boxů před Grosjeanem a Alonsem, ale relativně blízko za Pérezem. V 15. kole ztrácel 1,5 sekundy na jezdce Force Indie, ale přímo po samotném výjezdu to bylo více. 

Od Ferrari to bylo maximum možného. Vzhledem k nasazení safety caru byly rozestupy menší a bylo těžké najít na trati větší mezeru.

Bohužel pro Vettela, Hamilton zajel před vjezdem do boxů skvělá kola. Ve 12., 13. a 14. kole posunul třikrát za sebou čas nejrychlejšího kola závodu. Jeho poslední celé kolo před zastávkou v boxech mělo hodnotu 1:44.403. U Vettela to bylo před zastávklu 1:45.352.

Ferrari krok nevyšel. Hamilton se vrátil na trať více než 4 sekundy před Vettela, který měl před sebou navíc Péreze.

Právě Pérez poté situaci otočil. Red Bull mohl provést přesný opak undercutu – tedy overcut.

Max Verstappen zajel do boxů v 17. kole. Jeho zastávka nebyla ideální, měl problém s motorem a v boxech strávil o pár desetin sekundy více než Vettel. Ale to byly jen drobné.

Verstappen dokázal před zajetím do boxů zajet čas 1:45.216 (16. kolo), což sice nebylo tak oslnivé jako u Hamiltona, ale bylo to Verstappenovo nejrychlejší kolo v dosavadní části závodu.

Není všechno ztraceno, věří Arrivabene

Není všechno ztraceno, věří Arrivabene

Vettel byl ve stejné chvíli už jen asi 3 desetiny za Pérezem a jeho kolo mělo hodnotu 1:49.336. Na čerstvých ultraměkkých pneumatikách tak byl Vettel o 4,12 sekundy pomalejší než Verstappen. Před Vettelovou zastávkou byl Vettelův náskok na Verstappena asi 2,3 sekund. 

Ferrari se dostává do situace, kdy z hlediska strategií začíná a musí začínat riskovat. Podobný přístup volí poměrně běžně Red Bull (vzpomeňme třeba na dvojitý pit stop v Číně). Red Bullu to ale umí a nemá co ztratit. 

Ferrari nemůže spoléhat na starty nebo pokusy skrz undercuty. Klíčovou roli bude v dalších závodech hrát sobota. Vettel potřebuje získávat pole position a následně po solidním startu dovést vůz na prvním místě. Bez nevynucených chyb. K tomu bude také potřeba týmového kolegy, který by měl brát body Hamiltonovi. 

Foto: Getty Images / Clive Mason

Další článek: Jak je vidět, Hamiltonovi cestování nevadí, říká Wolff

17. září | Vůz Alfy Romeo z roku 2018 se přesouvá. Nyní je k vidění v Brně u čerpací stanice Benzina Bystrcká 1276/36b. Bude tam do 23. září. Pak zamíří do Ostravy.
17. září | Potvrzeno... Turecko už není na britském červeném seznamu. Závod v Istanbulu se tak může konat...
17. září | Narozeniny dnes slaví Esteban Ocon (25) a také Damon Hill (61)
16. září | Kvjat v Magny-Cours testoval s Alpine pneumatiky pro příští rok (do mokra a přechodných podmínek). Včera odjel 91 kol, dnes byl test zrušen pro technické problémy.