Jak Vettel přišel v Singapuru o druhé místo a tři body

Sebastian Vettel se v prvním kole dostal před Maxe Verstappena. Po zastávkách v boxech ale o druhou pozici zase přišel.
Jak Vettel přišel v Singapuru o druhé místo a tři body

Ferrari se v Singapuru pokusilo o provedení undercutu. Byl to poměrně logický krok. Žádnou jinou možnost, jak dostat Vettela před Hamiltona, Scuderia asi neměla. V Singapuru se nedalo kromě startu příliš dobře předjíždět.

Pirelli očekávalo zastávky u jezdců, kteří odstartovali na hyperměkkkých pneumatikách, okolo 13. kola. Výjezd safety caru nám to o pár kol posunul. 

Vettel zajel do boxů ve 14. kole. Na Hamiltona v té době ztrácel 2,2 sekundy. Podobná ztráta je na hraně pro provedení undercutu. Ferrari se to evidentně snažilo kompenzovat riskantním manévrem – nasadit Vettelovi rychlejší ultraměkké pneumatiky a ne měkké, jak se očekávalo.

Vettel vyjel z boxů před Grosjeanem a Alonsem, ale relativně blízko za Pérezem. V 15. kole ztrácel 1,5 sekundy na jezdce Force Indie, ale přímo po samotném výjezdu to bylo více. 

Od Ferrari to bylo maximum možného. Vzhledem k nasazení safety caru byly rozestupy menší a bylo těžké najít na trati větší mezeru.

Bohužel pro Vettela, Hamilton zajel před vjezdem do boxů skvělá kola. Ve 12., 13. a 14. kole posunul třikrát za sebou čas nejrychlejšího kola závodu. Jeho poslední celé kolo před zastávkou v boxech mělo hodnotu 1:44.403. U Vettela to bylo před zastávklu 1:45.352.

Ferrari krok nevyšel. Hamilton se vrátil na trať více než 4 sekundy před Vettela, který měl před sebou navíc Péreze.

Právě Pérez poté situaci otočil. Red Bull mohl provést přesný opak undercutu – tedy overcut.

Max Verstappen zajel do boxů v 17. kole. Jeho zastávka nebyla ideální, měl problém s motorem a v boxech strávil o pár desetin sekundy více než Vettel. Ale to byly jen drobné.

Verstappen dokázal před zajetím do boxů zajet čas 1:45.216 (16. kolo), což sice nebylo tak oslnivé jako u Hamiltona, ale bylo to Verstappenovo nejrychlejší kolo v dosavadní části závodu.

Není všechno ztraceno, věří Arrivabene

Není všechno ztraceno, věří Arrivabene

Vettel byl ve stejné chvíli už jen asi 3 desetiny za Pérezem a jeho kolo mělo hodnotu 1:49.336. Na čerstvých ultraměkkých pneumatikách tak byl Vettel o 4,12 sekundy pomalejší než Verstappen. Před Vettelovou zastávkou byl Vettelův náskok na Verstappena asi 2,3 sekund. 

Ferrari se dostává do situace, kdy z hlediska strategií začíná a musí začínat riskovat. Podobný přístup volí poměrně běžně Red Bull (vzpomeňme třeba na dvojitý pit stop v Číně). Red Bullu to ale umí a nemá co ztratit. 

Ferrari nemůže spoléhat na starty nebo pokusy skrz undercuty. Klíčovou roli bude v dalších závodech hrát sobota. Vettel potřebuje získávat pole position a následně po solidním startu dovést vůz na prvním místě. Bez nevynucených chyb. K tomu bude také potřeba týmového kolegy, který by měl brát body Hamiltonovi. 

Foto: Getty Images / Clive Mason

Další článek: Jak je vidět, Hamiltonovi cestování nevadí, říká Wolff

22:37 | FIA chce udělat "co bude v jejích silách", aby termín Le Mans v příštím roce nekolidoval se závodem F1.
16. září | V Turecku prodali během šesti hodin 40 tisíc lístků ze 100 tisíc plánovaných. Není divu, lístek stojí 30 tureckých lir (cca 90 Kč).
16. září | Hamilton měl při restartu problém s brzdami, ze kterých se kouřilo a dokonce vyšlehl plamen. Tým uvedl, že to bylo způsobené nižším chlazením brzd kvůli profilu okruhu.

24 hodin Le Mans

Čtvrtek 17. září 2020
1. trénink 10.00–13.00
2. trénink 14.00–17.00 (ES2)
Kvalifikace 17.15–18.00 (ES2)
3. tréninik 20.00–00.00 (ES1)
Pátek 18. září 2020
4. trénink 10.00–11.00 (ES1)
Hyperpole 11.30–12.00 (ES1)
Sobota 19. září 2020
Warm-up 10.30-10:45 (ES1)
Start závodu 14.30 (ES1)