Jak to vlastně dopadlo s písty a jaký bude v roce 2026 průtok paliva?  | Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Jak to vlastně dopadlo s písty a jaký bude v roce 2026 průtok paliva?

Světová rada motorsportu před dvěma dny schválila pravidla pro pohonné jednotky, které do F1 vstoupí v roce 2026.

Po schválení pravidel vydala FIA tiskovou zprávu s obecnými proklamacemi, ale také čtyřstránkový dokument s podrobnostmi. Nová technická pravidla, která se věnují jen pohonným jednotkám pro rok 2026 však mají 78 stran. K dispozici jsou tedy i další informace.

Materiál pístů

Nová pravidla byla schválena o něco později, než se původně očekávalo. Jedním ze sporných bodů byly materiály, ze kterých se budou vyrábět písty. 

Ferrari a Mercedes chtěli ocel, protože ji znají. Audi a Porsche požadovaly hliníkové písty, protože mají málo zkušeností s výrobním procesem ocelových pístů.  Renaultu to bylo v podstatě jedno. Jak to dopadlo? Zajímavým kompromisem. Povoleny budou obě možnosti – ocel i hliník. Pravidla uvádí i konkrétní slitiny.

image.png

Energie

V podrobnostech, které FIA uveřejnila, bylo také uvedeno, že „průtok paliva do spalovacího motoru bude omezen energií, nikoliv hmotností nebo objemem.“ Konkrétní údaj však FIA neuvedla, ale v pravidlech ho najdeme.

Dnes existuje maximální průtok paliva, který je stanoven na 100 kg za hodinu.

V roce 2026 už to nebudou kilogramy nebo litry ale megajouly. Motor může „spotřebovat“ 300 MJ za hodinu. 

Některé další limity se navyšují. Energie shromážděná rekuperačním systémem v jednom kole nesmí překročit 9 MJ. Jedná se tedy o energii, která pak směřuje do baterie. Dnes jsou to 2 MJ. 

Rozdíl mezi maximálním a minimálním stavem nabití baterie nesmí překročit 4 MJ kdykoli je vůz na trati.

Hmotnosti

Pohonné jednotky dnes mají asi 150 kg, z toho 20 kg připadá na baterii. V roce 2026 bude minimální hmotnost spalovacího motoru 130 kg. V případě turbodmychadla 12 kg a 16 kg u ERS. Limit pro baterii není stanoven. FIA očekává, že spalovací motor a baterie budou hlavními bitevními poli. Už nyní je tak zřejmé, že pohonné jednotky budou výrazně těžší.

Dojde k navýšení už tak obrovské minimální hmotnosti? Uvidíme. V roce 2026 mají přijít i nová pravidla pro vozy, které mají být menší a mít snad nižší hmotnost. 

Doporučujeme

Články odjinud