Jak to vlastně dopadlo s písty a jaký bude v roce 2026 průtok paliva?

Světová rada motorsportu před dvěma dny schválila pravidla pro pohonné jednotky, které do F1 vstoupí v roce 2026.
Foto: Activepictures / Jiří Křenek
Jak to vlastně dopadlo s písty a jaký bude v roce 2026 průtok paliva?  | Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Po schválení pravidel vydala FIA tiskovou zprávu s obecnými proklamacemi, ale také čtyřstránkový dokument s podrobnostmi. Nová technická pravidla, která se věnují jen pohonným jednotkám pro rok 2026 však mají 78 stran. K dispozici jsou tedy i další informace.

Materiál pístů

Nová pravidla byla schválena o něco později, než se původně očekávalo. Jedním ze sporných bodů byly materiály, ze kterých se budou vyrábět písty. 

Ferrari a Mercedes chtěli ocel, protože ji znají. Audi a Porsche požadovaly hliníkové písty, protože mají málo zkušeností s výrobním procesem ocelových pístů.  Renaultu to bylo v podstatě jedno. Jak to dopadlo? Zajímavým kompromisem. Povoleny budou obě možnosti – ocel i hliník. Pravidla uvádí i konkrétní slitiny.

Klepněte pro větší obrázek

Energie

V podrobnostech, které FIA uveřejnila, bylo také uvedeno, že „průtok paliva do spalovacího motoru bude omezen energií, nikoliv hmotností nebo objemem.“ Konkrétní údaj však FIA neuvedla, ale v pravidlech ho najdeme.

Dnes existuje maximální průtok paliva, který je stanoven na 100 kg za hodinu.

V roce 2026 už to nebudou kilogramy nebo litry ale megajouly. Motor může „spotřebovat“ 300 MJ za hodinu. 

Některé další limity se navyšují. Energie shromážděná rekuperačním systémem v jednom kole nesmí překročit 9 MJ. Jedná se tedy o energii, která pak směřuje do baterie. Dnes jsou to 2 MJ. 

Rozdíl mezi maximálním a minimálním stavem nabití baterie nesmí překročit 4 MJ kdykoli je vůz na trati.

Hmotnosti

Pohonné jednotky dnes mají asi 150 kg, z toho 20 kg připadá na baterii. V roce 2026 bude minimální hmotnost spalovacího motoru 130 kg. V případě turbodmychadla 12 kg a 16 kg u ERS. Limit pro baterii není stanoven. FIA očekává, že spalovací motor a baterie budou hlavními bitevními poli. Už nyní je tak zřejmé, že pohonné jednotky budou výrazně těžší.

Dojde k navýšení už tak obrovské minimální hmotnosti? Uvidíme. V roce 2026 mají přijít i nová pravidla pro vozy, které mají být menší a mít snad nižší hmotnost. 

Další článek: Wolff očekává, že mezi Hamiltonem a Russellem může růst napětí

Témata článku:

Aktuality

5. října | Podle MotorsportWeek představí Ferrari svůj hypercar pro Le Mans oficiálně 30. října v Imole během tradiční akcie Ferrari Finali Mondiali. Vůz by měl mít název F255. 
5. října | 30. narozeniny dnes slaví Kevin Magnussen. 
5. října | Podle dvou zdrojů BBC je velmi nepravděpodobné, že se tento týden dozvíme něco o rozp. stropech za rok 2021. Jiní říkají, že neslyšeli nic o dalším zpoždění. Dopoledne FIA uvedla, že dnes poskytne aktualizace ohledně harmonogramů procesu dodržování finančních předpisů. 
5. října | Jost Capito potvrdil, že na seznamu jezdců, které Williams zvažuje pro příští rok, je také Mick Schumacher. 

GP Japonska 2022

Pátek 7. října 2022
1. trénink Alonso
2. trénink 08.00–09.30
Sobota 8. října 2022
3. trénink 05.00–06.00
Kvalifikace 08.00–09.00
Neděle 9. října 2022
Závod 07.00