Nejlepšími vozy budou Ferrari a BMW, Toyota s BrawnGP za nimi.
Skončily testy v Barceloně. Na okruhu, který ukáže jízdní schopnosti vozů v plné nahotě. Po měsících bojů o přežití se svezl také monopost ex-Honda BrawnGP týmu a celý formulový svět je na nohou. Jasní outsideři pro sezonu 2009 válcují soupeře.
Ale to, že se vozy Rosse Brawna nesvezly čtyři měsíce, neznamená, že jsou nutně pozadu. Honda na tomto voze začala pracovat už v roce 2007, dokonce obětovala celý následující ročník, aby byl vůz maximálně propracovaný. Z hlediska konstrukce bude jen těžko znevýhodněn.
Myslí si to i Fernando Alonso, šampion z let 2005 a 2006. Podle něj je BrawnGP mezi nejlepšími čtyřmi týmy vedle Ferrari, BMW a Toyoty. Do jeho výběru se nevešel McLaren, o jehož problémech se zadní částí vozu jsme psali včera.
Jednou z předností BrawnGP nejspíše je, že auto je rychlé v kvalifikačním i závodním režimu. Ve druhém kole jedné z pětikolových jízd středečních testů zajel Jenson Button nejrychlejší čas dne: 1:19,127 (první letmé kolo bylo také velmi rychlé: 1:19,229 - dobré právě pro kvalifikaci).
Ovšem jeho jízda na 22 kol (jeden závodní úsek) byla jednak rychlá, ale také stálá: časy se pohybovaly na hodnotách kolem 1:21,xxx. Felipe Massa zajížděl ve středu časy na delší úseky v hodnotě lehce přes 1:21,xxx. BrawnGP je tedy srovnatelé s Ferrari. Alespoň v Barceloně. Do jaké míry do této vyrovnanosti hovoří skutečnost, že Brawnův vůz není vybaven KERS (a je tedy lehčí), zůstává otázkou.
Díky absenci KERS může BrawnGP lépe pracovat s váhovým rozložením. Vůz pak získá čas v technických pasážích navzdory tomu, že Massa byl díky KERS na rovince o 8 km/h rychlejší než Button. Rubens Barrichello Buttonův čas ze středy dále vylepšil na 1:18,926. Felipe Massa - podobně jako o den dříve Alonso - řekl, že jejich auto není schopno zajet takový čas v jakémkoli nastavení.
Nejlepším vozem BrawnGP možná nebude, ale je vidět, že navzdory rozhodnutí Hondy odejít z formule 1 má tým z Brackley v ruce dobře postavené a hlavně fungující auto. Velkým pomocníkem může být také motor Mercedes. Není žádným tajemstvím, že Honda měla po Renaultu jeden z nejslabších motorů (a také proto neměla nic proti jejich standardizaci). Hovoří se o tom, že rozdíl mezi loňskou Hondou a letošním Mercedesem může činit až 70 koní.
Opačným překvapením je McLaren. Tým obhájce titulu Lewise Hamiltona bude mít zejména úvod sezony velmi náročný, protože bude dohánět ztrátu. Jelikož jsou až do konce roku všechny testy zakázány, bude to boj o to náročnější.
Pokud budou testy v Barceloně indikací rozložení sil mezi týmy, měli bychom být v Melbourne svědky přetahování mezi Ferrari a BMW o nejlepší pozice jak na startu tak v cíli. Rozdíl mezi oběma týmy bude nejspíš velmi malý.
Počítat musíme kromě BrawnGP také s Toyotou. Nejen společné testy s Ferrari a BMW v Bahrajnu zapříčinily, že Toyotě to v této fázi roku jede. Do nového ročníku půjde s puncem černého koně.
Velmi nečitelný je Williams. Může klidně potrápit Renault, který zpočátku bude na jmenovanou nejlepší čtyřku ztrácet, ale také se může klidně stát, že to bude obráceně. V úvodu sezony se můžeme těšit na boje uprostřed pole mezi Renaultem, Williamsem a Red Bullem, do kterého sem tam promluví Toro Rosso a Force India.
Do letošních testů v Barceloně promluvila ještě jedna atypická skutečnost: některé týmy totiž kvůli zákazu testovaly řešení na závody umístěné později v kalendáři Mistrovství světa. McLaren například zkoušel nastavení pro Monako. Od toho se odvíjel odlišný způsob Hamiltonovy jízdy ve středu a ve čtvrtek a také nejspíš Hamiltonův nejhorší čas posledního dne testů.