Jak se změnily KERS od svého debutu ve formuli 1

Jak se změnily KERS od svého debutu ve formuli 1

Systémy na rekuperaci kinetické energie se letos dostaly do stínu pneumatik a pohyblivých zadních křídel, ale jejich příspěvek k lepším závodům nebyl zanedbatelný.

KERS přišly do formule 1 v roce 2009, ale premiéru neměly příliš úspěšnou. Většina týmů jejich vývoj dříve či později uložila k ledu a pravidelně s těmito systémy, které umožňují krátkodobé navýšení výkonu v každém kole, závodily jen Ferrari a McLaren. Na konci sezóny 2009 se týmy dohodly, že v roce 2010 KERS nebude používat nikdo.

Návrat systémů na rekuperaci kinetické energie se uskutečnil letos, a i když jejich používání znovu nebylo povinné, kromě novějších týmů je už nasadili všichni. A jakého pokroku dosáhli s KERS vývojáři pohonů?

Lehčí, efektivnější a trvanlivější
Jedním z hlavních parametrů KERS je jeho hmotnost a kompaktnost. I když FIA opakovaně navýšila povinnou minimální hmotnost monopostů, čím větší rezervy vůz má, tím více závaží může jezdec použít, aby dosáhl optimálního vyvážení. Z hlediska aerodynamiky je pak důležité, aby byl systém co nejmenší a nejskladnější, aby umožnil vhodné uspořádání vnitřností monopostu.

V této oblasti inženýři dosáhli významného pokroku. Zatímco první verze KERS v roce 2009 vážily 30 až 40 kilogramů, letošní systém Mercedesu, který znovu patřil mezi nejlepší, vážil už jen kolem 24 kg.

Pokroku dosáhli inženýři také v oblasti efektivnosti, ta stoupla z 75 na 80 procent. To v praxi znamená, že z každých 500 rekuperovaných kilojoulů jich systém dokáže poskytnout zpět 400.

A v neposlední řadě se podařilo vývojářům významně prodloužit životnost baterií, do kterých se ukládá rekuperovaná energie. Zatímco první KERS před dvěma lety potřebovaly pro každý závod nové baterie, což z hlediska ekologie působilo naprosto opačně, než je poslání těchto systémů, dnes už baterie vydrží pětkrát déle než motory, tedy více než 10 tisíc kilometrů. Teoreticky by baterie mohly vydržet ve voze celou sezónu, ale ve skutečnosti se střídá několik sad.

Tichý pomocník
Na rozdíl od DRS není používání KERS v závodech tak zřejmé a jeho efekty často zůstávají divákům skryté. Protože systém používala většina jezdců, rozdíly dělala taktika při jeho aktivaci. Například Michael Schumacher po závodě v Indii prozradil, že místo navýšení výkonu při startu, jak bývá běžné, si nechal KERS plně nabitý na zadní nejdelší rovinku, kde mohl získat mnohem víc pozic. Chytré používání této pomůcky pomohlo mnoha dalším jezdcům, třeba Lewis Hamilton dokázal pomocí KERS eliminovat výhodu DRS Marka Webbera v Koreji. Tady je ale třeba připomenout, že Red Bull Racing letos používal zmenšenou verzi KERS, která měla menší kapacitu.

Používání KERS je v každém kole omezeno množstvím energie, které smí podle pravidel uvolnit. Tato čísla se od roku 2009 nezměnila a jezdci mohli v každém kole systém aktivovat v součtu na zhruba 6,6 sekundy, což jim přinášelo průměrný zisk 0,45 sekundy.

Budoucnost
Systémy na rekuperaci kinetické energie by měly ve formuli 1 vydržet až do roku 2013. S novými motory v roce 2014 je pak nahradí systémy na rekuperaci energií neboli ERS. Už nebudou rekuperovat energii jen při brzdění, ale také tepelnou energii z výfuků a případně jiných zdrojů.

Doporučujeme

Články odjinud