Jak se o titulu v Abú Dhabí rozhodovalo v minulosti?

Letošní bitva o titul mistra světa mezi Maxem Verstappenem a Lewisem Hamiltonem vyvrcholí posledním závodem v Abú Dhabí. Formule 1 byla již historicky svědkem tří případů, kdy o novém světovém šampionovi rozhodovala právě závěrečná velká cena ročníku na okruhu Yas Marina.
Foto: Getty Images / Clive Rose
Jak se o titulu v Abú Dhabí rozhodovalo v minulosti? | Foto: Getty Images / Clive Rose

2010

Sezóna 2010 nabídla v boji o titul mistra světa nesmírně vyrovnanou a dramatickou podívanou. Šanci na jeho zisk měli před posledním podnikem v Abú Dhabí stále ještě čtyři piloti – Fernando Alonso (Ferrari), Mark Webber (Red Bull), Sebastian Vettel (Red Bull) a Lewis Hamilton (McLaren). Největším favoritem byl Alonso, který šampionát s 246 body vedl a jemuž stačilo vyhrát nebo dojet druhý, aby se mohl radovat z titulu nezávisle na výsledku svých soupeřů.

Před deseti lety se Sebastian Vettel stal dvojnásobným mistrem světa

Před deseti lety se Sebastian Vettel stal dvojnásobným mistrem světa

Druhý byl s osmibodovou ztrátou na Alonsa Webber, který potřeboval v ideálním případě vyhrát, ale stále mu stačilo i za určitých okolností dojet na pátém místě a brát titul. S 231 body třetí Vettel musel vyhrát a zároveň doufat, že Alonso neskončí na vyšším než pátém místě. V nejtěžší pozici byl bezpochyby s 222 body čtvrtý Hamilton, který potřeboval vyhrát a zároveň doufat, že Alonso nebude bodovat vůbec, Webber nedojede na vyšším než šestém místě a Vettel závod nedokončí na vyšším než třetím místě.

Klepněte pro větší obrázek
Foto: Getty Images / Ker Robertson

Kvalifikaci ovládl Vettel, který zůstal v čele pořadí i po startu, následovaný Hamiltonem a Jensonem Buttonem, za kterého se na čtvrté místo propadl Alonso. V šesté zatáčce prvního kola se na špinavé části trati roztočil po souboji s Nicem Rosbergem Michael Schumacher, do kterého vzápětí najel Vitantonio Liuzzi, jehož vůz se svezl po přední části Schumacherova mercedesu a jen těsně minul Němcovu přilbu. Na trať musel vyjet safety car, což se pro pozdější vývoj souboje o titul mistra světa ukázalo být klíčové. Z jezdců z čela startovního pole totiž hned v úvodním kole zajeli pro výměnu pneumatik Nico Rosberg, Vitalij Petrov a Jaime Alguersuari. Ve zbytku závodu pak tito piloti do boxů nezamířili.

Klepněte pro větší obrázek
Foto: Getty Images / Clive Mason

Po restartu závodu zajel již v 11. kole Webber ke svým mechanikům. Ferrari se snažilo brzkou zastávku Red Bullu pokrýt a stáhlo do boxů Alonsa. V tuto chvíli se zdálo, že na té nejlepší cestě k zisku titulu je stále Španěl – podařilo se mu pokrýt Webbera a asi nikdo tehdy nepředpokládal, že by mu mělo činit větší problém dostat se před pomalejší vozy startovním polem vzhůru. Situace se však brzy začala obracet. Zatímco vedoucí piloti zůstávali stále na trati a zajížděli konzistentní časy, Alonso rychle dojel Petrova s renaultem, který stavěl hned v úvodním kole závodu po výjezdu safety caru.

O dvě kola později se Alonso pokusil Petrova zdolat v nájezdu do 11. zatáčky, nedokázal ale dobrzdit a musel si zkrátit trať. Španělova frustrace začínala být znatelná, za velmi rychlým vozem Renaultu to měl ale na rovinkách velice obtížné. Sebastian Vettel zajel do boxů až ve 25. kole a dokázal si vytvořit tak solidní náskok, že se pak již nikdy ve zbytku závodu nemusel strachovat a ohlížet se za sebe.

Klepněte pro větší obrázek
Foto: Getty Images / Vladimír Rys

Po 55 kolech Vettel projel pod šachovnicovým praporkem na prvním místě a stal se vůbec nejmladším mistrem světa v historii formule 1. Až jako sedmý dokončil závod Alonso, který dal plně najevo svou frustraci při dojezdu do boxů, kdy Petrovovi posunky rukou naznačoval svou nespokojenost nad tím, že s ním Rus závodil, jako by s ním o titul mistra světa bojoval sám. Vitalij Petrov vytáhl jeden ze svých životních výkonů v momentě, kdy se to Alonsovi ani v nejmenším nehodilo. Další z kandidátů na titul Webber skončil až za Alonsem na osmém místě.

Vettel šel do rozhodujícího závodu ze třetí pozice jako outsider, nikdy předtím v kariéře nevedl průběžné pořadí mistrovství světa, přesto se mu povedlo zazářit v tom nejdůležitějším okamžiku, podat naprosto bezchybný výkon a i s trochou dávky štěstí své soupeře porazit. Jak napsal komentátor BBC Sport Andrew Benson, byl to „neuvěřitelný závěrečný zvrat, který zakončil úžasnou sezónu, na kterou budeme vzpomínat jako na jednu z největších v historii formule 1“.

Další článek: Mercedes po kritice ukončil partnerství se společností Kingspan

10:19 | Podle Motorsport Italia Red Bull neprošel nárazovými testy. Přední část šasi bude muset být posílena.
15:51 | Podle webu RacingNews365 se ve čtvrtek 3. února uskuteční mimořádné zasedání Světové rady motorsportu. Zřejmě kvůli sportovním pravidlům (formát víkendu, sprinty aj.).
27. ledna | Test Ferrari s vozem SF71H ve Fioranu: Sainz 59 kol, Leclerc odpoledne 48 kol.
27. ledna | Jacques Villeneuve je znovu otcem. Syn dostal jméno Gilles (po dědečkovi?).