Jak se Mercedes připravoval na nový okruh Buddh v Indii

Jak se Mercedes připravoval na nový okruh Buddh v Indii

Mercedes GP formou rozhovoru vysvětlil, jak probíhaly komplexní přípravy na neznámou trať, na které se uskuteční první Grand Prix Indie.

Kdy začaly první přípravy týmu na první Grand Prix Indie?
Proces příprav na nový závod začíná logistikou, spíš než technikou. Cestovní oddělení týmu bylo na obhlídce místa v prosinci 2010 a krátce poté zajistilo hotelové rezervace. Lidé z logistiky místo navštěvují obvykle zhruba devět měsíců před závodem, aby naplánovali uspořádání garáže, přístupové cesty a místa pro skladování věcí. Co se týče technických příprav, ty začínají s plánem architekta okruhu.

Sklony a převýšení tratě získané z něj získané jsou použity pro sestavení základní mapy tratě pro simulace, asi šest týdnů před závodem. Tato mapa je postupně vylepšována, jak přicházejí další informace od FIA a okruhu. V posledních letech bývaly okruhy dokončovány těsně před prvním závodním víkendem, platí to také pro indickou Grand Prix, což znamená, že tým nemůže udělat digitalizovanou mapu tratě. Simulace nastavení, které jsou základem pro nastavení vozu pro první tréninky, se provádějí v týdnu před závodem.

Které faktory jsou brány v úvahu při tvorbě základního nastavení?
Vlastnosti okruhu lze vyčíst ze základní dvojrozměrné mapy. Faktory, jako jsou úroveň přítlaku, zátěž brzd a přetížení, jsou všechny funkcí geometrie tratě. Základní simulace nám stanoví základní směr pro tyto parametry.

První simulace ukazují, že vozy pojedou asi 65 procent kola na plný plyn, přičemž nejdelší úsek na plný plyn je po dobu 14,5 sekundy mezi třetí a čtvrtou zatáčkou. Na třech místech vozy překročí rychlost 285 km/h, přičemž nejrychlejší zatáčka by měla být ta dvanáctá, ve které očekáváme rychlost 255 km/h. Maximální přetížení na okruhu očekáváme 4 G v páté, deváté a jedenácté zatáčce.

Jak je před závodem využíván jezdecký simulátor?
Vzhledem k jednoduchosti mapy tratě může být simulátor využíván jen pro seznámení se s okruhem. Mapa trati totiž není dost detailní, aby obsahovala informace o hrbolech a obrubnících, které ovlivňují nastavení. Tým odjede v simulátoru obvykle tak 100 kol, přičemž je naprogramováno různé množství paliva a různé úrovně přilnavosti, aby bylo zajištěno pokrytí co největšího množství scénářů.

Navíc k jezdeckému simulátoru tým provádí také simulace strategií s cílem analyzovat co nejvíce možných průběhů závodu. V den závodu budeme mít na kontě asi milión různých variant jeho vývoje, které jsou využívány pro rozhodování o přístupu ke kvalifikaci a samotnému závodu.

Jak se na nový okruh musí připravit jezdci?
Stejně jako u ostatních okruhů se musí seznámit s využíváním KERS (kde je třeba systém na rekuperaci kinetické energie používat pro maximální zisk v čase na kolo), místy pro DRS a také s místy vymezujícími začátek a konec boxové uličky, kvůli aktivaci a deaktivaci omezovače rychlosti.

Co se týče učení okruhu, jezdci ve čtvrtek uskuteční obvyklou procházku po trati a případně si zapíší věci, na které si ve voze budou muset dávat pozor. Učení okruhu je kontinuální proces, který běží po celý víkend spolu s tím, jak se zvyšuje úroveň přilnavosti. Tým sestavuje svůj tréninkový program tak, aby dal jezdcům maximálně času pro seznámení se se záludnostmi tratě.

Které trati se okruh Buddh podobá nejvíce?
Tento okruh je podobný Turecku, má dlouho cílovou rovinku, a dlouhá táhlá zatáčka (10 a 11) se podobá osmé zatáčce se třemi vrcholy v Turecku. Ovšem zatímco osmá zatáčka má průměrnou rychlost 270 km/h, v Indii očekáváme rychlosti 170 km/h (zatáčka 10) a 210 km/h (11).

Čas na kolo a rychlost budou hodně záležet na přilnavosti pneumatik Pirelli na novém asfaltu. Čas na kolo 1:25 by odpovídal průměrné rychlosti 218 km/h, zatímco čas 1:30 by se rovnal průměrné rychlosti 205 km/h.

Doporučujeme

Články odjinud