Jak se měnila hmotnost vozů formule 1

Formule 1 nám tloustne. Netýká se to jezdců nebo personálu ale samotných monopostů. Za posledních dvacet let se hmotnost zvýšila o více než 100 kg.
Jak se měnila hmotnost vozů formule 1

Jezdec dojíždí do cíle, vystupuje s vozu, v případě úspěchu se pozdraví s týmem a jde se zvážit. Ve formuli 1 máme už velmi dlouho zavedenou minimální hmotnost. Ta se skládá ze dvou částí: hmotnosti jezdce a hmotnosti vozu.

Minimální hmotnost není součástí formule 1 od samotných počátků, ale objevuje se až s příchodem 1,5 litrové éry v roce 1961. V té době byla stanovena na 450 kg, ale bez jezdce. Třílitrová formule přinesla zvýšení hmotnosti na 500 kg. Minimální hmotnost rostla i později:

  • 530 kg (1970-1971)
  • 550 kg (1972)
  • 575 kg (1973-1980)
  • 585 kg (1981)

Na počátku 80. let se trend otočil a formule 1 prošla postupně dietami:

  • 580 kg (1982)
  • 540 kg (1983-1988)

Pak přišla poslední velká dieta a hmotnost vozu klesla až na 500 kg. V roce 1995 ale přišla reforma a do minimální hmotnosti se začal počítat také samotný jezdec. Došlo tak k velkému ale pouze matematickému skoku na 595 kg a následně na 600 a 605 kg.

Až v roce 2010 došlo ke změně na 620 kg a to pod tlakem zejména zvyšující se bezpečnosti.

Pokud byste vůz rozebrali na součástky, které „něco dělají“, dospěli byste k nižším hmotnostem. Ve voze ale jsou také závaží kvůli vyvážení. V maximu jich bylo podle odhadů až 80 kg. Bez jezdce a těchto závaží by tak vůz někdy na počátku nového století měl kolem 460 kg.

Další nároky na hmotnost kladl KERS, který byl v počátcích velmi těžký. Další zvýšení pak samozřejmě obstarala hybridní éra – nejdříve 691 kg a nakonec 702 kg.

Vývoj minimální hmotnosti v posledních letech

  • 1995: 595 kg
  • 1996-97: 600 kg
  • 1998-2009: 605 kg
  • 2010: 620 kg
  • 2011-2012: 640 kg
  • 2013: 642 kg
  • 2014: 691 kg
  • 2015-2016: 702 kg
  • 2017: 728 kg
  • 2018: 733 kg

Letos přišla nová pravidla a širší pneumatiky. Hmotnost původně vzrostla na 725 kg, ale poté se „upřesnila“ hmotnost pneumatik. 

Rozdíl mezi současnými a loňskými pneumatikami je 6 kg. Přední pneumatiky mají hmotnost o 1 kg větší (každá), zadní pak o více než 1,5 kg (každá). Minimální hmotnost vozu je tak v roce 2017 stanovena na 728 kg.

Je to na prd. Hamilton kritizuje hmotnost vozů i tři motory na rok

Je to na prd. Hamilton kritizuje hmotnost vozů i tři motory na rok

Čím je vůz těžší, tím je samozřejmě pomalejší. Teoreticky by to mělo být asi 0,35 sekundy na 10 kg. Na druhou stranu se současné pohonné jednotky zlepšují a letos vozy zrychlily díky novým pravidlům. Rekordy padaly takřka ve všech kvalifikacích.

Rok 2018

V příštím roce minimální hmotnost kvůli svatozáři opět vzroste a to na 733 kg. Teoreticky tak bude mít vůz na startu závodu přibližně 830 až 840 kg. Do minimální hmotnosti se počítají pneumatiky a jezdec, ale samozřejmě ne palivo. To je omezeno na 100 kg na závod. Ne u všech závodu má jezdec plnou nádrž. Musíme však vzít také v úvahu případná závaží.

Jsem těžký, proto mi to nejede, říká Ericsson

Jsem těžký, proto mi to nejede, říká Ericsson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
14. prosince | Pro @charouzracing budou v příštím roce závodit Louis Delétraz a Antonio Fuoco z Jezdecké akademie Ferrari.
13. prosince | Podle ruské zpravodajské agentury TASS potvrdí Williams v pátek Sergeje Sirotkina.