Ferrari patří od Španělska mezi týmy, které pravidelně bojují o stupně vítězů. Co mu k tomu pomohlo, vysvětlil šéfdesignér týmu Nicolas Tombazis.
Scuderia vstoupila do letošní sezóny s velkou ztrátou na soupeře a zdálo se, že ani letos nebude moci bojovat o tituly. Ovšem celé startovní pole se v závodech potýkalo s nedostatkem konzistence a Italům se podařilo F2012 natolik vylepšit, že je zpět na špičce po výkonnostní i výsledkové stránce.
"Prakticky jsme od začátku sezóny změnili většinu auta," přiznal Tombazis. "S odhodláním jsme pracovali na odstranění všech negativních věcí, které jsme objevili na začátku prvních testů. Takže jak jsem říkal, nejde o jednu oblast, ale o spojení mnoha nápadů."
Jedním z hlavních prvků, který dělal Ferrari problémy, byly výfuky. V zimních testech se tým sice vydal správným směrem, ale nedokázal ho zvládnout, poradil si s ním až později, když v Kanadě úspěšně závodil s novou verzí výfukového systému.
"Konfigurace z Montrealu je něco jako sestřenice té, kterou jsme použili v Jerezu. V Jerezu jsme měli asi trochu komplikovanější systém, který měl mnoho problémů, co se stability a aerodynamického chování týče. I když vypadal slibně, ve výsledcích se to neprojevilo, v čase na kolo, nebo že by jezdec měl lepší pocit v zatáčkách."
"Takže jsme ten systém museli opustit. Následující měsíce, což bylo asi od konce února do května, jsme se soustředili na ostatní slabiny vozu, kterých nebylo málo, což nás přivedlo k prvnímu velkému kroku, který jsme udělali ve Španělsku. Ten měl, jak víte, konvenční výfuky."
"V podstatě jsme přehodnotili celé auto, od předního křídla, přes difuzor, zadní křídlo až po přívody vzduchu k brzdám atd., takže jsme po stránce aerodynamiky změnili celé auto. Mezitím jsme také pracovali na výfukovém systému, na jednodušším a robustnějším řešení, které jsme nasadili v Kanadě a které bylo dalším krokem vpřed."
Další slabinou Ferrari byla maximální rychlost na rovinkách. "Maximální rychlost vozu formule 1 je v současnosti trochu komplikovanější záležitost, než byla dřív, protože DRS změnilo optimální hodnoty odporu vzduchu, které křídlo musí mít pro daný okruh," vysvětloval Tombazis. "Takže zlepšení maximální rychlosti už není jen otázkou postavení křídla s menším přítlakem a odporem vzduchu, jako tomu bývalo v minulosti."
"Takže jsme samozřejmě museli pracovat na zadním křídle, se kterým jsme hodně pokročili, ale také jsme museli pracovat na samotném DRS a odporu vzduchu zbytku auta, hlavní části jeho karoserie. Byla to práce v těchto třech oblastech, která přinesla v této záležitosti zlepšení, i když jsme ztrátu na soupeře nesmazali úplně."
Přínosy pro maximální rychlost má také dvojité DRS Mercedesu, ale na F2012 se něco podobného v dohledné době neobjeví. "Ano, ten systém jsme analyzovali a pracovali na něm. Na začátku tu byly otázky o legalitě toho systému. Neříkám, že mercedes byl ilegální, jen tu byla jistá šedá zóna. Je to šikovné řešení. My jsme vyhodnotili podobné systémy a zjistili jsme, že negativa instalace takového řešení do našeho vozu a jeho přínosy jsou zhruba stejně velké. Ten systém budeme dál hodnotit, ale řekl bych, že není prioritou v našem vývoji."
Aby se Ferrari udrželo v boji o tituly, musí i nadále úspěšně vyvíjet, což velmi dobře ví. "Jsme celkem spokojení s tím, kam jsme došli vzhledem k tomu, s čím jsme začínali," pokračoval Tombazis. "Ale úplně spokojení ještě nejsme, protože zatím nedokážeme dominovat závodům a všechny vyhrát. Máme silné soupeře, kteří také vyvíjejí své vozy, takže si myslím, že to bude závod až do konce sezóny."
"To znamená, že práce, kterou jsme dělali od prvních testů až doposud, pokračuje stejně intenzivně. V následujících závodech budeme mít další úpravy, počínaje Valencií, kde budeme experimentovat s předním křídlem, podlahou, budeme mít další evoluci výfuků, upravené zadní křídlo... Budeme v tom pokračovat až do posledního závodu."