Barevná úprava vozu je ve startovním poli základním rozlišovacím prvkem. Jak týmy při její tvorbě postupují, vysvětlil Lotus.
Jak se liší barva použitá na voze formule 1 ve srovnání s běžným silničním autem?
Samotná barva je velmi podobná, je to jen dvousložkový epoxid, což se používá na normálních silničních vozech. Hlavním rozdílem je použité množství, vyvíjíme maximální úsilí, abychom udrželi hmotnost na co nejnižší hodnotě. A to do takové míry, že si testujeme různé lakovny, abychom zjistili, která to dokáže nejjemněji.
Jak se připravují jednotlivé povrchy? Je to podobné jako u běžného auta?
Je to opět srovnatelné, ale jen v základních věcech. Používáme základní nátěr a lak, stejně jako každá lakovna, ale příprava dílů je důkladná. Používáme velmi lehkou hmotu na vyrovnání všech nerovností, než povrch sbrousíme. Následuje základní vrstva barvy, kterou pak brousíme smirkovým papírem, dokud téměř nezmizí. Na běžném voze byste v této fázi už měli vrstvu o jisté tloušťce, ale my jsme odebírali, jak to jen šlo. Pak provedeme nános barvy a nakonec laku.
Liší se tento proces v závislosti na barvě?
Proces je stejný, ale překvapivě se dost může lišit hmotnost. V závislosti na barvě může být 250 až 350 gramů na metr čtvereční, což je samozřejmě velmi lehké i na horní hranici toho rozpětí, ale dokáže to udělat rozdíl. S E20 máme štěstí, protože černá je ze všech nejlehčí!
Kvůli výjezdům z trati nebo jen běžnému opotřebení dochází k poškození laku, jak snadné jsou opravy?
V tom nastává největší rozdíl mezi formulí 1 a běžným vozem. Každý díl musí v každém závodě vypadat dokonale, takže my je musíme často přestříkávat, abychom zajistili, že je vše tak, jak má být. Nemůžeme jen přidávat další vrstvy na poškozená místa, protože by to způsobilo viditelné odlišnosti, ale především by to navýšilo hmotnost. Proto musíme z daného dílu odstranit všechnu barvu a začít od začátku."
Jakou techniku na to využíváte? Je to těžké?
Je to velmi důkladný proces. Nemůžeme barvu sbrousit nebo použít nějaké ředidlo jako při běžné práci, protože by se tím mohla poškodit karbonová vlákna. Místo toho musíme použít žiletkové škrabky, abychom se dostali mezi základní a horní vrstvu barvy. Tu vrchní musíme jemně odstranit. Je při tom třeba velké šikovnosti a na běžném voze byste to kvůli větší tloušťce nátěru dělat nemohli."
Takže opětovné barvení na hmotnost vozu žádné dopady nemá?
Může to přinést určitá překvapení. Když se na začátku sezóny šasi vrátí z lakovny se základním nátěrem, zvážíme si ho, abychom si určili základní hodnotu. Ale někdy se stává, když se auto vrátí po opětovném barvení v pozdější fázi sezóny, že je o trochu lehčí než dřív. To se může stát, když jsou barva a základovka sbroušeny trochu víc než předtím. Takže jak díly stárnou, můžou ztrácet na hmotnosti! Nestává se to pokaždé, ale je to možnost.
Takže je to celkově trochu komplikovanější, než natírat zahradní plot...
Určitě by se to tak dalo říct! Také je to o dost zajímavější!