Jak postupuje Newey při návrhu nového auta

Jak postupuje Newey při návrhu nového auta

Šéfdesignér Red Bullu Adrian Newey popsal, jaké kroky vedou ke zrodu RB10, který bude soutěžit v příští sezóně podle nových pravidel.

S monoposty 2014 musely týmy začít od nuly. "První věc, kterou uděláte, je, že si přečtete pravidla. Velmi, velmi pozorně," vysvětloval Newey pro oficiální stránky formule 1.

"Snažíte se číst to, co říkají, a ne co měly v úmyslu říct, protože to není vždy to samé. Poté je rozdělím na uchopitelné části. Pak se snažíte pravidla pochopit z hlediska sestavení aerodynamiky a mechaniky, hledáte nejlepší řešení pro jednotlivé oblasti."

"Přejdete do vývoje a v jistou chvíli se pokusíte dát vše znovu dohromady. Pro mě je to důležitá část, konečný produkt by měl tvořit celek, a ne aby jednotlivé díly byl jen seskupené do jednoho shluku."

Newey je známý tím, že jako jediný ve formuli 1 zůstal u rýsovacího prkna. "Do jisté míry je to zvyk. Já jsem promoval v roce 1980, což je samozřejmě dlouho před CAD (počítačovými) systémy. (smích) Na co jste zvyklí, je pro mě jako jazyk, a držíte se toho, který umíte nejlépe."

"Miluji rýsovací prkno, protože většinu práce dělám v polovičním měřítku, takže můžu před sebou mít celé auto, zatímco u CAD systémů jste omezeni velikostí obrazovky."

"Nicméně pro organizaci, jako je ta naše, by bylo moc náročné, kdyby moc lidí pracovalo jako já na rýsovacím prkně, protože se všechno musí dostat do počítačů, aby to prošlo CFD a nakonec bylo vyrobeno."

Ale návrh monopostů formule 1 není zcela exaktní vědou. "Není to o tom, že byste byli šílení, ale spíš musíte věřit, že to, co děláte, jde správným směrem," pokračoval Newey. "Zároveň musíte mít pro to vášeň a věřit, že to, co děláte, je správné."

"Dá se říct, že je to umělecká stránka věci, ale musíte také umět si dát odstup a být objektivní: Je to správný směr nebo ne? Pokud je odpověď ne, tak musíte být připraveni říct, že poslední hodina, poslední den nebo poslední týden jdou do koše."

A jak zjišťuje, jestli je daný nápad dobrý nebo špatný? "Není v tom žádný vnitřní hlas. Říkám tomu pravidlo 24 hodin. Vypadá ten nápad pořád dobře i po 24 hodinách? To rozhoduje o tom, jestli to schválím nebo odepíšu. Pro tento proces si nakonec vyvinete jistý cit."

"Mozek je úžasná věc, můžete dělat něco úplně jiného, třeba vařit čaj, a nejednou rozlišíte dobré od špatného."

Newey ale samozřejmě není v továrně Red Bullu sám. "Máme přes 100 inženýrů. Co se týče prvního rozvržení vozu, je na to menší tým. S RB10 jsme začali tím, že jsme ho aerodynamicky rozdělili na přední a zadní část, a na střední část pro sestavení motoru a chlazení. Chlazení bude příští rok velmi náročné."

Doporučujeme

Články odjinud