"Ale už to nedělal tři roky"
Nová sezona začíná tento víkend v Bahrajnu a máme
spoustu nezodpovězených otázek o týmech, autech i jezdcích. Nepamatuji si, kdy
naposled bylo před sezonou tolik spekulací a nejistot před do prvního závodu. A
po neděli budete svědky spousty „já vám to říkal“ anebo „nemáme dostatečně
vyladěné auto.
JAK SI STOJÍME
Ohledně výkonnostního porovnání týmů bych rád počkal až na
šachovnicovou vlajku, než abych na základě zimních testů dělal nějaké unáhlené
závěry. Z vlastní zkušenosti vím, že jeden den se auto chová skvěle a
druhý den jej nemůžete srovnat. Na délku závodu vás může i malinký problém ve
stabilitě zdržet celkově až o 10 sekund. To bohatě stačí na to, abyste prohráli
závod.
Z konkrétních testovacích časů bych toho moc
neusuzoval. Je ale zřejmé, že loňský rozestup celého startovního pole do jedné
vteřiny, což je úchvatné, bude letos zejména kvůli novým týmům daleko větší.
Musím ale říci, že nejlepší čtyři týmy bude dělit tak půl sekundy.
Měli bychom být svědky zajímavých bitev mezi Ferrari,
McLarenem, Red Bullem a Mercedesem. Jezdecká složení v těchto týmech bude
také zajímavé sledovat, kromě Nica Rosberga již všichni vyhráli závod. Úžasné
vyhlídky.
ÚCHVATNÁ VOLBA PNEUMATIK
Jak to tedy dopadne se 160 kg paliva a užšími předními
pneumatikami? Zákaz tankování nabízí spoustu možností. Preferovanou strategií
bude do kvalifikace nasadit měkčí pneumatiku, ale pak s ní musíte
startovat závod. Můžete startovat vepředu, ale na pneumatiky se bude valit
větší množství energie. S tím bude nutné se vyrovnat do prvního pitstopu.
To pak po zbytek závodu můžete použít tvrdší pneumatiku.
Jak to ovlivní opotřebení pneu? Když bude teplo, uvidíme
problémy na měkčích pneumatikách s velkou váhou paliva? Může se stát, že
některé týmy obětují výsledek v kvalifikaci nasazením tvrdší sady
pneumatik, a na konci závodu dosprintovat na měkčí pneu.
ZVLÁDNE TO SCHUMI?
Udržel si fyzičku, závodil na motorkách a motokárách. Jsem
ale zvědav na jeho výkon po startu k první zatáčce o nadcházející neděli.
Bude to instinktivní přístup, nesmíte nad tím přemýšlet. Ale už to nedělal tři
roky. Záleží na jeho mozkové kapacitě, a jestli to tam pořád má, pak to bude v pohodě.
Ale jakmile začne přemýšlet ve stylu „za mnou je zelenáč, co by si měl
uvědomit, že by měl s plnou nádrží brzdit trochu dřív“, pak se může stát,
že ztratí koncentraci na to, co se děje před ním. Jakmile to ale půjde samo,
intuitivně, pak je to náš starý dobrý Michael.
NOVÉ TÝMY, ČERSTVÉ NEBEZPEČÍ?
Někteří mí kolegové z BBC tvrdí, že bychom novým týmům
měli dát čas a soudit je až tak od Barcelony dále. To je určitě chvályhodné,
ale použiji slova marka Webbera: F1 není škola. Buď jsi schopný a plně připraven
anebo bys tu neměl být. Eddie The Eagle (Michael Edwards, historicky první
britský skokan na lyžích na olympijských hrách – pozn. redakce) získal
náklonnost veřejnosti poté, co se tak moc snažil na Olympijských hrách, ale
promiňte, neměl na to. F1 je královna motorsportu, a je to o tom dosáhnout
určité úrovně a překonat ji. Pokud tyto hoši nepodají respektovaný výkon, a
myslím například na Lolu 1997, pak je to, upřímně, docela nebezpečné. Nechci srážet
nové týmy, ale toto není charita. Tohle je grand prix formule 1.
Obzvlášť mi dělá starosti tým HRT (bývalý Campos – pozn.
redakce). Jak mohou nastoupit do grand prix bez jediného testu? Nový tým, nové
auto, noví jezdci, poprvé v pátečním tréninku. Co když auto provede něco v rychlé
zatáčce? Od toho je testování…
Jednou jsem testoval auto s elektronickou řídicí
jednotkou, která se čas od času sama resetovala. A já říkal svým kolegům od
elektroniky: jestli to udělá v rychlé zatáčce, vytáhnu tu černou skříňku
ze zbytků mého auta a omlátím jim ji o hlavu!
Tohle není sranda, tohle je vážná věc. A nemůžu se dočkat,
až to začne.