Jak jsme na tom před Bahrajnem?

"Ale už to nedělal tři roky"

Nová sezona začíná tento víkend v Bahrajnu a máme spoustu nezodpovězených otázek o týmech, autech i jezdcích. Nepamatuji si, kdy naposled bylo před sezonou tolik spekulací a nejistot před do prvního závodu. A po neděli budete svědky spousty „já vám to říkal“ anebo „nemáme dostatečně vyladěné auto.

JAK SI STOJÍME

Ohledně výkonnostního porovnání týmů bych rád počkal až na šachovnicovou vlajku, než abych na základě zimních testů dělal nějaké unáhlené závěry. Z vlastní zkušenosti vím, že jeden den se auto chová skvěle a druhý den jej nemůžete srovnat. Na délku závodu vás může i malinký problém ve stabilitě zdržet celkově až o 10 sekund. To bohatě stačí na to, abyste prohráli závod.

Z konkrétních testovacích časů bych toho moc neusuzoval. Je ale zřejmé, že loňský rozestup celého startovního pole do jedné vteřiny, což je úchvatné, bude letos zejména kvůli novým týmům daleko větší. Musím ale říci, že nejlepší čtyři týmy bude dělit tak půl sekundy.

Měli bychom být svědky zajímavých bitev mezi Ferrari, McLarenem, Red Bullem a Mercedesem. Jezdecká složení v těchto týmech bude také zajímavé sledovat, kromě Nica Rosberga již všichni vyhráli závod. Úžasné vyhlídky.

ÚCHVATNÁ VOLBA PNEUMATIK

Jak to tedy dopadne se 160 kg paliva a užšími předními pneumatikami? Zákaz tankování nabízí spoustu možností. Preferovanou strategií bude do kvalifikace nasadit měkčí pneumatiku, ale pak s ní musíte startovat závod. Můžete startovat vepředu, ale na pneumatiky se bude valit větší množství energie. S tím bude nutné se vyrovnat do prvního pitstopu. To pak po zbytek závodu můžete použít tvrdší pneumatiku.

Jak to ovlivní opotřebení pneu? Když bude teplo, uvidíme problémy na měkčích pneumatikách s velkou váhou paliva? Může se stát, že některé týmy obětují výsledek v kvalifikaci nasazením tvrdší sady pneumatik, a na konci závodu dosprintovat na měkčí pneu.

ZVLÁDNE TO SCHUMI?

Udržel si fyzičku, závodil na motorkách a motokárách. Jsem ale zvědav na jeho výkon po startu k první zatáčce o nadcházející neděli. Bude to instinktivní přístup, nesmíte nad tím přemýšlet. Ale už to nedělal tři roky. Záleží na jeho mozkové kapacitě, a jestli to tam pořád má, pak to bude v pohodě. Ale jakmile začne přemýšlet ve stylu „za mnou je zelenáč, co by si měl uvědomit, že by měl s plnou nádrží brzdit trochu dřív“, pak se může stát, že ztratí koncentraci na to, co se děje před ním. Jakmile to ale půjde samo, intuitivně, pak je to náš starý dobrý Michael.

NOVÉ TÝMY, ČERSTVÉ NEBEZPEČÍ?

Někteří mí kolegové z BBC tvrdí, že bychom novým týmům měli dát čas a soudit je až tak od Barcelony dále. To je určitě chvályhodné, ale použiji slova marka Webbera: F1 není škola. Buď jsi schopný a plně připraven anebo bys tu neměl být. Eddie The Eagle (Michael Edwards, historicky první britský skokan na lyžích na olympijských hrách – pozn. redakce) získal náklonnost veřejnosti poté, co se tak moc snažil na Olympijských hrách, ale promiňte, neměl na to. F1 je královna motorsportu, a je to o tom dosáhnout určité úrovně a překonat ji. Pokud tyto hoši nepodají respektovaný výkon, a myslím například na Lolu 1997, pak je to, upřímně, docela nebezpečné. Nechci srážet nové týmy, ale toto není charita. Tohle je grand prix formule 1.

Obzvlášť mi dělá starosti tým HRT (bývalý Campos – pozn. redakce). Jak mohou nastoupit do grand prix bez jediného testu? Nový tým, nové auto, noví jezdci, poprvé v pátečním tréninku. Co když auto provede něco v rychlé zatáčce? Od toho je testování…

Jednou jsem testoval auto s elektronickou řídicí jednotkou, která se čas od času sama resetovala. A já říkal svým kolegům od elektroniky: jestli to udělá v rychlé zatáčce, vytáhnu tu černou skříňku ze zbytků mého auta a omlátím jim ji o hlavu!

Tohle není sranda, tohle je vážná věc. A nemůžu se dočkat, až to začne.

Doporučujeme

Články odjinud