Jak je to ve skutečnosti s Camposem a US F1?

"Adrián Campos a jeho výkonný ředitel Daniele Audetto jsou nyní ze hry. Příliš toho ale Kollesovi nenechali."


Necelé tři týdny před startem nové sezony není situace kolem týmů o nic jasnější. Světem sice koluje zpráva, že kontrolu nad týmem převzal španělský podnikatel José Ramón Carabante (doposud podílníkem v týmu), který pověřil bývalého zubaře Colina Kollese přípravou týmu pro Bahrajn. Náročnost jeho úkolu se ale rovná snaze resuscitovat tři týdny před narozením plod ve dvouměsíční fázi vývoje.

Tým, dnes mu říkejme ex-Campos, založil bývalý pilot formule 1 Adrián Campos. Ten se ale dostal do velkých problémů, když mu po potvrzení místa na soupisce 2010 zkolaboval důležitý finanční partner. Campos pak neměl na zaplacení faktur italské Dallaře, která Camposu postavila šasi.

Colin Kolles, který dostal úkol postavit dva vozy ex-Camposu na start v Bahrajnu (přesnější řečeno na přejímku 11. března tamtéž - rovná se mínus tři dny), není ve světě F1 neznámou postavou. Ba naopak. Rodák z Německa s rumunským pasem se stal šéfem Jordanu po jeho odprodeji. Zůstal tam i v době Midlandu, Spykeru a Force Indie, než jej Vidžaj Mallya coby majitel posledního z nich vyhodil. Kolles se pak objevil v Le Mans a DTM, kde pro něj jezdil Čech Tomáš Kostka.

Adrián Campos a jeho výkonný ředitel Daniele Audetto jsou nyní ze hry. Příliš toho ale Kollesovi nenechali.

"Jediné existující oddělení je to softwarové čítajcí osm kluků, kteří auto formule 1 nikdy neviděli," řekl Colin Kolles. "Pak tam jsou dva tři inženýři se zkušenostmi z F1. A to je všechno. Nemají nic. Prádný krám a nic uvnitř."

Když se měsíc před startem sezony 2009 zjevil na testech zbrusu "nový" tým Brawn a v Melbourne vyhrál kvalifikaci i závod, byl to mediálně natolik barevný příběh, že plnil stránky i méně odborných periodik. Pokud ale Kolles skutečně dostane na start v Bahrajnu dvě formule, pak to oproti Brawnu, který nebyl nic víc než jen pokračovatelem Hondy, je kousek hodný zápisu do knih o rekordech.

Šasi již existuje. Kollesův plán je odstranit všechny kritické elementy, které by úspěšné přejímce v Bahrajnu zabránily. Dallaru je potřeba osadit motory Cosworth a převodovkami Xtrac a nastartovat auto. Jakmile se dá do pohybu a bude splňovat technické i bezpečnostní požadavky, stane se z úvodních závodů Valencie, Jerez a Barcelona, tedy testovací jízdy, kterými už většina týmů, včetně Lotusu a Virginu, prošla. Nastoupí jezdci, kteří do týmu napumpují potřebné peníze, protože sponzoři se rozhodně nepohrnou. A vidíte, čím prochází panenské vozy Virginu a Lotusu při testech. Spousta dětských problémů, kterých by měl (již přímo ve velkých cenách a ve větší míře) ex-Campos.

Jedním z potvrzených jezdců je Bruno Senna. Pro USF1 má jezdit Argentinec José María López, který je dokonce s ex-Camposem nově spojován. USF1 je na tom totiž ještě hůře než ex-Campos. Tým nemá ani peníze na základní provoz firmy včetně výplat pro zaměstnance. Partneři ztrácí důvěru a tím pádem ochotu financovat US F1. To firmu prakticky zastavilo. Nedaří se absolovat crashtesty ani výjimečné testy v Alabamě. Hlavní sponzor, zakladatel YouTube Chad Hurley zlomil nad US F1 hůl a zbytek svého dvacetimilionového daru chce směrovat jinam.

Ze čtveřice nováčků US F1, Campos, Lotus a Virgin vyhráli poslední dva jmenovaní první etapu velkého závodu. První dva možná ani nedojedou na start.

Mezitím byl včera ráno nastartován motor v útrobách vozu SF01 (Toyota TF110) týmu Stefan GP Zorana Stefanoviče ze Srbska. Stefan GP není na soupisce, ale jak vidno, nějaké to místo se před startem sezony ještě objeví. Tím spíš, když SF01 má v plánu vyjet na trať v portugalském Portimau ještě v únoru.

Stefanovič zjevně ví více než tušíme. Minimálně tolik, co Bernie Ecclestone.

Doporučujeme

Články odjinud