"Adrián Campos a jeho výkonný ředitel Daniele Audetto jsou nyní ze hry. Příliš toho ale Kollesovi nenechali."
Necelé tři týdny před startem nové sezony není situace kolem
týmů o nic jasnější. Světem sice koluje zpráva, že kontrolu nad týmem
převzal španělský podnikatel José Ramón Carabante (doposud podílníkem v
týmu), který pověřil bývalého zubaře Colina Kollese přípravou týmu pro
Bahrajn. Náročnost jeho úkolu se ale rovná snaze resuscitovat tři týdny
před narozením plod ve dvouměsíční fázi vývoje.
Tým, dnes mu
říkejme ex-Campos, založil bývalý pilot formule 1 Adrián Campos. Ten se
ale dostal do velkých problémů, když mu po potvrzení místa na soupisce
2010 zkolaboval důležitý finanční partner. Campos pak neměl na
zaplacení faktur italské Dallaře, která Camposu postavila šasi.
Colin
Kolles, který dostal úkol postavit dva vozy ex-Camposu na start v
Bahrajnu (přesnější řečeno na přejímku 11. března tamtéž - rovná se
mínus tři dny), není ve světě F1 neznámou postavou. Ba naopak. Rodák z
Německa s rumunským pasem se stal šéfem Jordanu po jeho odprodeji.
Zůstal tam i v době Midlandu, Spykeru a Force Indie, než jej Vidžaj
Mallya coby majitel posledního z nich vyhodil. Kolles se pak objevil v
Le Mans a DTM, kde pro něj jezdil Čech Tomáš Kostka.
Adrián Campos a jeho výkonný ředitel Daniele Audetto jsou nyní ze hry. Příliš toho ale Kollesovi nenechali.
"Jediné
existující oddělení je to softwarové čítajcí osm kluků, kteří auto
formule 1 nikdy neviděli," řekl Colin Kolles. "Pak tam jsou dva tři
inženýři se zkušenostmi z F1. A to je všechno. Nemají nic. Prádný krám
a nic uvnitř."
Když se měsíc před startem sezony 2009 zjevil na
testech zbrusu "nový" tým Brawn a v Melbourne vyhrál kvalifikaci i
závod, byl to mediálně natolik barevný příběh, že plnil stránky i méně
odborných periodik. Pokud ale Kolles skutečně dostane na start v Bahrajnu dvě formule, pak to oproti Brawnu, který nebyl nic víc než jen
pokračovatelem Hondy, je kousek hodný zápisu do knih o rekordech.
Šasi
již existuje. Kollesův plán je odstranit všechny kritické elementy,
které by úspěšné přejímce v Bahrajnu zabránily. Dallaru je potřeba
osadit motory Cosworth a převodovkami Xtrac a nastartovat auto. Jakmile
se dá do pohybu a bude splňovat technické i bezpečnostní požadavky,
stane se z úvodních závodů Valencie, Jerez a Barcelona, tedy testovací
jízdy, kterými už většina týmů, včetně Lotusu a Virginu, prošla.
Nastoupí jezdci, kteří do týmu napumpují potřebné peníze, protože
sponzoři se rozhodně nepohrnou. A vidíte, čím prochází panenské vozy
Virginu a Lotusu při testech. Spousta dětských problémů, kterých by měl
(již přímo ve velkých cenách a ve větší míře) ex-Campos.
Jedním z
potvrzených jezdců je Bruno Senna. Pro USF1 má jezdit Argentinec José
María López, který je dokonce s ex-Camposem nově spojován. USF1 je na tom totiž ještě hůře než ex-Campos. Tým nemá
ani peníze na základní provoz firmy včetně výplat pro zaměstnance.
Partneři ztrácí důvěru a tím pádem ochotu financovat US F1. To firmu
prakticky zastavilo. Nedaří se absolovat crashtesty ani výjimečné
testy v Alabamě. Hlavní sponzor, zakladatel YouTube Chad Hurley zlomil
nad US F1 hůl a zbytek svého dvacetimilionového daru chce směrovat
jinam.
Ze čtveřice nováčků US F1, Campos, Lotus a Virgin
vyhráli poslední dva jmenovaní první etapu velkého závodu. První dva
možná ani nedojedou na start.
Mezitím byl včera ráno nastartován
motor v útrobách vozu SF01 (Toyota TF110) týmu Stefan GP Zorana
Stefanoviče ze Srbska. Stefan GP není na soupisce, ale jak vidno,
nějaké to místo se před startem sezony ještě objeví. Tím spíš, když
SF01 má v plánu vyjet na trať v portugalském Portimau ještě v únoru.
Stefanovič zjevně ví více než tušíme. Minimálně tolik, co Bernie Ecclestone.