Jak je to s možnou absencí až tří závodů?

"Úspěšný uchazeč je automaticky přihlášen do všech závodů šampionátu."

Současná debata o možnosti týmů vynechat až tři závody je zarážející z jednoho pohledu: snad žádný jiný sport na světě nemá tak nejasno v tom, co se může a co ne.

Formule 1 (stejně jako všechny sporty pod hlavičkou FIA) se řídí zejména Mezinárodním sportovním řádem. Konkrétně pro formuli 1 pak existují Sportovní pravidla a Technická pravidla.

V žádném z dokumentů ale letos nenajdete nic o tom, zda je povinná účast týmu ve všech závodech nebo za jakých podmínek se dá omluvit (ať už to jsou finanční těžkosti nebo zásah vyšší moci, jak zní odborný termín, například když velkou část týmu postihne nemoc nebo mu shoří továrna).

Ještě nedávno přitom byl požadavek Sportovních pravidel jasný: tým nastupuje nikoli do konkrétního závodu, ale do celého šampionátu v daném roce a musí se zúčastnit všech závodů, jinak přijde o místo (podobně jako před dvěma lety Super Aguri). Jedinou výjimkou byl zmíněný zásah vyšší moci, mezi ty se ale nepočítají finanční potíže.

Před startem letošní sezony se najednou objevila nenápadná zpráva, podle které mají týmy možnost vynechat až tři závody. Dobrá zpráva to byla zejména pro US F1 a Campos Meta, tedy týmy, které mají kvůli nedostatku financí potíže zvládat harmonogram přípravy. Tyto informace pak po sobě potvrdili prezident FIA Jean Todt a komerční šéf formule 1 Bernie Ecclestone.

Ale ejhle, jen o pár hodin později vydala FIA tiskové prohlášení, podle kterého by se "byť jediná neúčast potkala s porušením pravidel FIA a Concordské dohody."

Concordská dohoda je vůbec zajímavý plátek. Jedná se o smlouvu tři stran (FIA, FOM, tým F1 - pozor, nikoli FOTA jako jedna instituce), která vymezuje oblasti, které by měly být právě v Pravidlech, jako například podmínky účasti nebo minimálně garantovaný počet startujících. A asi nepřekvapí, že Concordská dohoda je super tajnou věcí.

F1sports pátral po důvodech této kolize informací a ačkoli nedostal explicitní odpověď (té by se vyrovnalo snad už jen prostudování Concordské dohody), situace se má asi nějak takto:

Ještě nedávno by neúčastí byť v jediném závodě přišel tým o místo v šampionátu. Vzpomeňte na Arrows Toma Walkinshawa v roce 2002, který ještě v době kvalifikačního limitu 107 % zajistil formální účast ve Velké ceně Francie úmyslným nekvalifikováním se. Závodu se tedy nezúčastnil.

FIA nejspíš nechtěla, aby se startovní listina pro každý závod měnila podobně, jako je tomu například v IndyCar. Snížilo by to důstojnost soutěže.

V době ekonomické krize ale není možné mít pravidla nastavena tak přísně. Podle všeho je tedy v nové Concordské dohodě zaveden institut, který umožní týmům v problémech pardon až na tři závody, ale nikoli zadarmo. Concordská dohoda v takovém případě umožňuje aplikovat sankce, nejspíše v podobě krácení příjmů z prodeje televizních práv, ale aniž by tým přišel o místo na soupisce. To by se stalo až se čtvrtou absencí.

Vynechat závod tedy znamená taxativně sankciované porušení Concordské smlouvy. Porušení pravidel je pouze nepřímé: "Úspěšný uchazeč je automaticky přihlášen do všech závodů šampionátu," píše se v nich. Což ale samo o sobě neznamená, že soutěžící nemá právo nenastoupit, potřebuje-li to.

Že tým Stefan GP, který čeká na to, až US F1 nebo Campos nestihnou nastoupit do Velké ceny Bahrajnu v polovině března, poslal své věci do Bahrajnu a ne až na čtvrtý závod do Číny je pochopitelné: Stefan GP totiž Concordskou dohodu nezná.

Nenastoupí-li US F1 nebo Campos do úvodního závodu, bude to pro ně tak velká rána (a zdaleka nejen finanční), že to bude znamenat prakticky definitivní konec. Což ale vůbec neznamená, že by jej zastoupil Stefan GP. Soupiska je totiž pro rok 2010 již uzavřená.

Další článek: Nový Lotus

15. května | Romain Grosjean získal v IndyCar své první pole position.
11. května | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.
11. května | Júki Cunoda dnes slaví 21. narozeniny.
11. května | Za účasti tří týmů pokračují testy 18palcových pneumatik. Tentokrát v Barceloně. Red Bull nasadí Albona, Alfa Romeo Kubicu a Alpine by mělo nasadit Kvjata (od letošního roku rezervní jezdec týmu).

GP Monaka 2021

Čtvrtek 20. května 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 22. května 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 23. května 2021
Závod 15.00