Koronavir zasáhl formuli 1. Jedná se o nejtvrdší dopad vnějšího vlivu na šampionát v jeho sedmdesátileté historii.
V minulosti se rušily či přesouvaly některé závody. Dopad koronaviru na F1 je ale skutečně bezprecedentní. K čemu zatím došlo?
- Velká cena Austrálie byla zrušena dvě hodiny před začátkem prvního tréninku.
- Velké ceny Číny, Vietnamu, Bahrajnu, Španělska, Nizozemska byly odloženy.
- Velká cena Monaka byla zrušena. Letos se nepojede poprvé od roku 1955.
- Zavedení nových technických pravidel bylo odloženo na rok 2022.
- Letní přestávka byla přesunuta na přelom března a dubna a potrvá 3 týdny.
- V roce 2021 se bude závodit podle letošních pravidel a s letošní homologací šasi.
- Týmy se dohodly na maximální flexibilitě při výstavbě nového kalendáře – v praxi to znamená, že nechávají vše na F1, která nebude pro nový kalendář potřebovat formální souhlas týmů.
Posunutí změn technických pravidel je logickým krokem. V současné době nikdo neví, kdy se sezóna skutečně rozběhne a kolik bude závodů. Zatím se očekává, že se tak stane nejdříve na začátku června. Nikdo nechce riskovat, že se se současným vozem odjede pár závodů a poté se přesune do skladiště. Bude vhodné co nejvíce použít v dalším roce.
Týmy budou tak či tak pod velkým stresem. Vývoj nových vozů musí nyní stranou. Kromě toho byly zastaveny také testy 18palcových pneumatik.
Peníze
Velkým problémem mohou být nyní peníze. Týmy zasáhnou hned na dvou místech – podíl peněz z komerčních práv klesne. Každý závod (kromě Monaka) platí desítky milionů dolarů. Každý závod, který se nepojede, znamená ztrátu a nižší balík peněz, který se bude v příštím roce rozdělovat.
Druhá linie je ještě méně čitelná. Koronavirus přinese pokles ekonomik na celém světě, což povede v mnoha firmách k dramatickým úsporám a to samozřejmě negativně ovlivní sponzorské smlouvy. Nejde o teorii. Podobně tomu bylo během ekonomické krize před 12 lety.
Samostatnou kapitolou jsou automobilky. V kombinaci s očekávanými výdaji na vývoj vozů pro rok 2022 to může být pro některé důvodem k odchodu z F1.
Formule 1 si to uvědomuje a současná krize alespoň zatím týmy, F1 a FIA sjednotila. V dalších dnech se budou ladit detaily. V příštím roce by měl být zaveden plánovaný rozpočtový strop a dost možná na nižší úrovni než očekávaných 175 milionů dolarů. Diskutuje se také o dalších úsporách – například zmrazení vývoje převodovek apod.
McLaren a motory Mercedes
Řešit se ale budou i individuální detaily. Například dohoda mezi Mercedesem a McLarenem. Britská stáj měla v příštím roce přejít na pohonné jednotky Mercedes. Je však otázkou, zda to bude možné se stávajícím šasi, případně, zda McLaren dostane výjimku pro nutné integrační úpravy.
Kratší víkend
Pokud sezóna odstartuje, čeká nás velmi náročných zhruba 180 dní. Kvůli větší flexibilitě už byla zrušena letní přestávka a diskutuje se o možnosti zkrácení závodního víkendu na dva dny. Aktuálně se řeší podoba nového harmonogramu. Kratší víkend by samozřejmě znamenal více volna pro členy týmů a také jednodušší logistiku.
Možností je několik a není těžké je odhadnout. První je ve skutečnosti třídenní, ale s tím, že v pátek by byl odpoledne jen jeden trénink a dopoledne „čtvrteční“ mediální povinnosti. Další možnost je trénink a kvalifikace v sobotu a závod v neděli a poslední by přinesla tréninky v sobotu a kvalifikaci a závod v neděli. Každá z těchto variant má své výhody a nevýhody.
Foto: Getty Images / Robert Cianflone