Jak by se dostal Alonso vloni v Austrálii z vozu se svatozáří? FIA už to ví

Jak by dopadla nehoda Fernanda Alonsa z Grand Prix Austrálie 2016, kdyby byl na voze McLarenu ochranný oblouk?
Jak by se dostal Alonso vloni v Austrálii z vozu se svatozáří? FIA už to ví

Fernando Alonso měl vloni v Austrálii velmi dramatickou nehodu. Po nárazu do vozu týmu Haas Estebana Gutiérreze skončil jeho McLaren v kotrmelcích ve třetí zatáčce. 

Alonso se dokázal dostat z vozu ven a to bez cizí pomoci už pár sekund po nehodě. Vůz byl přitom převrácen na bok. Po nehodě se začalo diskutovat o tom, jak by se Alonso dostal ven v případě, že by na jeho voze byla svatozář. 

Nový zástupce ředitele závodu Laurent Mekies na akci Autosportu prozradil, že se FIA touto otázkou zabývala.

„Když jsme prováděli studii svatozáře, podívali jsme se speciálně na tuto nehodu,“ řekl Mekies. 

„Viděli jsme, jak vůz dopadl, ale hlavní otázkou bylo, co se stane, když se člověk bude potřebovat dostat ven.“

100 nejlepších fotografií sezóny 2016

100 nejlepších fotografií sezóny 2016

„Odpověď se skládá ze dvou částí. První částí jsou standardní postupy, při kterých traťoví komisaři dostanou auto zpět na kola. Musíme připustit, že pokud je člověk v pořádku, nebude chtít čekat a bude se snažit dostat ven.“

„Není to dobrý nápad s ohledem na elektrický systém v autě a dali bychom přednost tomu, aby počkal, ale musíme to akceptovat.“

„Otočili jsme jedno z našich šasi vzhůru nohama i se svatozáří, posadili do něj Andyho Mellora (konzultant pro Global Institute for Motor Sport Safety) a provedli nejhorší možný scénář a požádali jsme ho, aby se dostal ven přesně z pozice, ve které byl Fernando. Bylo to neuvěřitelné, ale dokázal to.“

„Takže máme pocit, že v tomto případě svatozář ve skutečnosti vytváří prostor pro dýchání jezdce.“

Svatozář by měla být zavedena v roce 2018. Do té doby ještě uvidíme nějaké testy a jezdci by si měli vyzkoušet opuštění vozu i při podobných nestandardních situacích.

Podle Mekiese je práce na svatozáři hotová. „Nyní je to spíše o filozofické diskusi mezi zúčastněnými stranami tohoto sportu, mezi jezdci, FIA, týmy, zda je právě tohle pro F1 dobré, nebo zda připravíme něco mírně odlišného.“

Fotogalerie: Testy svatozáře v roce 2016

Fotogalerie: Testy svatozáře v roce 2016

Foto: Getty Images / Robert Cianflone

Další článek: Konec Rosberga může mít na Mercedes dlouhodobý vliv, myslí si Brundle

9:53 | Ferrari očekává, že mu Paul Ricard tak úplně nesedne...
17. června | Skončil šéf komunikace F1 Matteo Bonciani
16. června | #7 zřejmě opravdu měla defekt a musela do boxů podruhé, protože kolo špatně nasadili.
14. června | Rozpočtový strop by mohl být zavedený už příští rok. Nebude se nikdo trestat za nedodržení, jen se budou ladit postupy.

GP Francie 2019

Pátek 21. června 2019
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 22. června 2019
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 23. června 2019
Závod 15.10