Jak by dopadli při získávání super licence současní jezdci?

Mezinárodní automobilová federace zpřísnila podmínky pro udělení super licence. Někteří současní jezdci by měli problém.
Jak by dopadli při získávání super licence současní jezdci?

Pravidla obsahují několik jednoduchých položek, které je nutné splnit, ale také bodový systém. Jezdec musí v posledních třech letech nasbírat v juniorských případně i seniorských (IndyCar, WEC) sériích celkem 40 bodů. Na první pohled to vypadá jednoduše, stačí být například ve dvou letech čtvrtý v GP2. Řada současných jezdců by ale sítem neprošla.

O super licenci rozhodne i bodový systém

O super licenci rozhodne i bodový systém

Max Verstappen by měl díky třetímu místu v evropské F3 jen 20 bodů. Z jezdců, kteří se nějakým způsobem pohybovali okolo F1 by na tom byl nejlépe André Lotterer, který vloni odjel jeden závod za Caterham. Mistr série WEC má zkušenosti i z japonské super formule a nasbíral tak 132 bodů!

Zájemci o F1

Počítají se vždy body za konečné pořadí ve vybraných šampionátech, přičemž se berou body jen za poslední tři roky. Pravidla vstoupí v platnost v roce 2016, takže uvedené počty se do té doby změní.

  • Raffaele Marciello: nový testovací jezdec Sauberu a odchovanec Jezdecké akademie Ferrari. Díky účasti v GP2 a titulu v evropské F3 má 74 bodů. Počítají se ale body za poslední tři roky, takže v budoucnu by mohl paradoxně o možnost získat licenci přijít.
  • Esteban Ocon: Odjel závody v evropské F3 i ve formuli Renault 3.5. Momentálně má 41 bodů.
Ocon je budoucí hvězdou, říkají u Lotusu

Ocon je budoucí hvězdou, říkají u Lotusu

  • Antonio Felix da Costa: Díky GP3 a sezónám ve Formuli Renault 3.5 má 40 bodů. Jeho angažmá v DTM a ve formuli E se do bodového hodnocení samozřejmě nepočítá.
  • Jolyon Palmer: Mistr světa GP2 je v sérii od roku 2011. V první desítce ale skončil až v posledních dvou letech. Celkem má 56 bodů.
  • Will Stevens: vloni jsme ho viděli závodit za Caterham. Odjel ale jen jeden závod, což FIA nezajímá. Pokud by chtěl získat licenci v roce 2016, doložil by momentálně jen 15 bodů.
  • Stoffel Vandoorne: GP2, Formule Renault 2.0 a 3.5 mu vynesly 65 bodů.
  • Tom Blomqvist: odjel toho v evropské F3 hodně, ale jeden bod mu chybí, má jich 39.
  • Fabio Leimer: Díky dvěma sezónám v GP2 má 56 bodů.
  • Sam Bird: Formule Renault 3.5 a GP2 mu vynesly 55 bodů.
  • Felix Rosenqvist: v evropské F3 si vydělal 53 bodů. 
  • Alex Lynn: Vítěz GP3 má i díky předešlým úspěchům 52 bodů.

Nedávní i současní nováčci v F1

  • Max Verstappen: díky třetímu místu v evropské F3 má 20 bodů.
  • Daniil Kvjat: Odjel závody v GP3 a formuli Renault. Celkem by momentálně měl 38 bodů.
  • Felipe Nasr: tři roky v GP2 a vždy v TOP10. Vloni byl navíc třetí. Celkem má 52 bodů.
  • Carlos Sainz: Jezdil v evropské F3 a Formuli Renault. Celkem má 38 bodů. V GP3 sice jezdil také, ale skončil 10., což již není bodově ohodnoceno. 
  • Kevin Magnussen: po dvou sezónách ve Formuli Renault 3.5 rovnou do McLarenu? FIA by byla proti, 33 bodů nestačí.
  • Marcus Ericsson: toho by u FIA nepustili ani na podatelnu. Aktuálně by měl jen 12 bodů za 8. a 6. místo v GP2. Pokud bychom započítali i rok 2011, bylo by to jen o dva body více.

FIA zavedla i pravidla pro navrátilce. 40 bodů nebude nikoho zajímat, pokud jezdec v posledním roce odjel pět závodů nebo v posledních třech letech 15 závodů ve formuli 1. Jedná se o pravidla, která platí fakticky pro obnovu super licence. Zajímavé je, že Michael Schumacher by tato pravidla nesplnil. Když žádal na přelomu let 2009 a 2010 FIA o obnovu super licence, neměl samozřejmě v předešlých letech na svém kontě ani jeden závod.

Mistři světa neměli potřebné zkušenosti

Kdyby pravidlo platilo už před několika lety, nedostali by se do F1 ani Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen, Jenson Button, Fernando Alonso, Felipe Massa nebo Daniel Ricciardo.

Ze současných jezdců by na tom byl nejlépe zřejmě Nico Hülkenberg, který před příchodem do F1 vyhrál F3 a GP2 a jednou byl třetí. Celkem by měl 110 bodů.

U některých jsou ale počty už hodně spekulativní. Alonso například jezdil v již dávno neexistující F 3000, jejíž bodové ohodnocení můžeme skutečně jen odhadovat. 

Rok testovat? Nedoporučuje se

Pokud jezdec završí svou kariéru v juniorských sériích a stane se na rok testovacím jezdcem týmu v F1 s tím, že od další sezóny by se stal závodním jezdcem, může mít problém. Pro super licenci by se totiž počítaly body jen ze dvou aktivních sezón. 

Bodový systém

Závodní série 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.
F2 (budoucí) 60 50 40 30 20 10 8 6 4 3
GP2 50 40 30 20 10 8 6 4 3 2
FIA F3 (evropský šampionát) 40 30 20 10 8 6 4 3 2 1
WEC (jen LMP1) 40 30 20 10 8 6 4 3 2 1
IndyCar 40 30 20 10 8 6 4 3 2 1
GP3 30 20 15 10 7 5 3 2 1 0
Formula Renault 3.5 30 20 15 10 7 5 3 2 1 0
Super Formula (Japonsko) 20 15 10 7 5 3 2 1 0 0
FIA F4 (národní) 10 7 5 2 1 0 0 0 0 0
F3 (Národní) 10 7 5 2 1 0 0 0 0 0
Formula Renault EuroCup, ALPS, NEC 5 3 1 0 0 0 0 0 0 0
Další článek: Být konstruktérem ve F1 je šílené, říká Haas

9:00 | Lewis Hamilton může tento víkend vyrovnat Schumacherův rekord v počtu vítězství. I proto bude Netflix natáčet tento týden právě u Mercedesu.
20:10 | Fernando Alonso navštívil továrnu Renaultu.
21. září | Velká cena Eifelu nebude bez fanoušků. Na Nürburgringu počítají s prodejem 20 tisíc vstupenek. Prodej začne zítra.
20. září | Zak Brown má důvod k oslavě. Jeho United Autosports vyhrál 24h Le Mans v kategorii LMP2.

GP Ruska 2020

Pátek 25. září 2020
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 26. září 2020
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 27. září 2020
Závod 13.10