IT bezpečnost v týmu F1: neustálé amatérské útoky a mnoho zákazů

Ve formuli 1 jsou klíčem k úspěchu nápady, proto není divu, že si je týmy velmi pečlivě střeží. A to i za cenu jistého nepohodlí svých zaměstnanců.
IT bezpečnost v týmu F1: neustálé amatérské útoky a mnoho zákazů

Jakou cenu můžou mít informace od konkurenčního týmu, ukázala nejlépe špionážní aféra McLarenu a Ferrari v roce 2007. Britský tým musel zaplatit rekordní pokutu 100 miliónů dolarů za nelegální získání duševního vlastnictví maranellské stáje.

Data tehdy vynesl od Ferrari Nigel Stepney a vlastní zaměstnanci zůstávají pro tým formule 1 největší hrozbou dodnes. "Výzvou je to, že potřeba vědět je velmi široká. Potřebujete mít informace rychle, ale zároveň je třeba, aby bylo těžké je dostat ven ze společnosti," vysvětloval šéf informatiky Red Bullu Racing Matt Cadieux pro V3.

"Jde v tom částečně o firemní kulturu, částečně o smlouvy se zaměstnanci a částečně o audit toho, co lidé dělají, a hledání výjimek."

Platí, že čím méně informačních kanálů, tím menší nebezpečí. A proto se zaměstnanci v Milton Keynes museli vzdát několika jinak běžných pracovních nástrojů.

"Naše laptopy jsou velmi uzamčené, nepovolujeme přenosná média, jen na výjimku a po auditu," popisoval Cadieux. "Používáme nástroj, který filtruje provoz z internetu, nedovolujeme osobní e-maily, nedovolujeme weby pro sdílení souborů."

Používat se nesmí ani žádná mobilní zařízení. "Dnes umíme v naší společnosti dobře komunikovat a spolupracovat bez chytrých telefonů, tabletů a sociálních sítí. Mohli bychom udělat další krok a používat lepší a uživatelsky přívětivější hardwarové nástroje, ale neuděláme to, pokud to otevře velké díry do našeho duševního vlastnictví."

Tým formule 1 samozřejmě čelí i hrozbám zvenčí. Cadieux říká, že kyber útoky jsou "na denním pořádku". Red Bull má za to, že nejde o útoky konkurence, nýbrž o "amatéry, kteří to dělají ze zvědavosti". Se sebedůvěrou ale dodává, že by systémy týmu dokázaly odolat i profesionálním útokům od kohokoliv.

Diskuze (3) Další článek: Svůj zdravotní stav Räikkönen vyhodnotí až během pátečních tréninků
10:08 | A Ferrari potvrdilo totéž.
10:06 | Alfa Romeo oficiálně potvrdila účast Micka Schumachera v sezónních testech.
9:45 | Dnes se koná klíčová schůzka, na které budou týmy projednávat změny pravidel a další novinky pro období po roce 2020.
25. března | Jody Egginton je novým technickým ředitelem Toro Rosso.

GP Bahrajnu 2019

Pátek 29. března 2019
1. trénink 12.00–13.30
2. trénink 16.00–17.30
Sobota 30. března 2019
3. trénink 13.00–14.00
Kvalifikace 16.00–17.00
Neděle 31. března 2019
Závod 17.10