Inflace předjíždění

"Bude fajn, že mclaren předjede ferrari (nebo obráceně), ale proč se nějak vzrušovat, když víte, že to v dalším kole bude zase obráceně?"

FIA pokračuje v divokém experimentování. Od příštího roku o několik dimenzí na důležitosti povýší oblast, která ještě před lety byla nepředstavitelná: jezdec může měnit nastavení aerodynamiky auta přímo z kokpitu během závodu.

Dnes tak může činit již s elementy na předním přítlačném křídle. Obecně se očekávalo, že tato možnost bude rozšířena na zadní spojler. To zejména z důvodu existence snah zakázat "divná" řešení, jako jsou F-průduchy. Není ale bez zajímavosti, že dnešní rozhodnutí Světové rady nehovoří pouze o zadním přítlačném křídle, nýbrž obecně o aerodynamice auta, přesněji řečeno "nastavitelné karoserii". To může být tedy téměř cokoli.

Na využití takových možností ale budou aplikovány limity. Budou zakázány během prvních dvou kol závodu. To aby se předešlo podobným taškařicím, jako využití KERS k raketovým startům. Hýbnout s aerodynamikou bude moci jezdec jen pro účel předjetí a jen tehdy, nebude-li od auta před sebou dále než jednu sekund, a navíc pouze na konkrétních místech okruhu.

Ponechme stranou, jak bude zajištěno dodržování tohoto pravidla. To samo o sobě bude nelehký úkol, ať už dodatečnou kontrolou dat z telemetrie auta, nebo řízenou dálkovu blokací mimo povolená místa a vzdálenosti. Na tohle jsem obvzlášť zvědavý.

Co je ale jasné, že předjetí by mělo být s takovým zařízením jednodušší. Tím spíš, když jezdec vepředu nebude mít možnost svou aerodynamiku přenastavit. To až poté, jakmile se objeví (ne více než jednu sekundu) za soupeřem, který jej právě předjel.

Odborníci hovoří o rozdílu v maximální rychlosti až 15 km/h, což je hodně. Vždyť dnešní F-průduchy nabízí odhadem rozdíl 5 km/h v maximálních rychlostech. Pokud budou auta výkonostně vyrovnaná, může se stát, že se budou předjíždět v každém kole po několik okruhů. Častěji než v MotoGP, častěji než v NASCAR nebo IndyCar.

Bude to hezké a zajímavé na pohled, ale dojde k velké inflaci předjíždění. Bude fajn, že mclaren předjede ferrari (nebo obráceně), ale proč se nějak vzrušovat, když víte, že to v dalším kole bude zase obráceně? Raději si počkáte na posledních pár kol. Podobně jako v MotoGP nebo NASCAR. A to chceme?

Basketbal je nádherná hra a má svá specifika. Ve fotbale může padnout jeden jediný gól a přesto půjde o fantasickou podívanou. Což v žádném případě neznamená, že je fotbal lepší hrou než basketbal (ani naopak!).

Fotbal ale je prostě takový. Ačkoli předjížděcích manévrů při letošní Velké ceně Turecka nebylo mnoho, soudružná jízda red bullů a mclarenů bez jediného předjetí a v očekávání toho, co se každou vteřinou může stát, byla více fascinující, než kdyby se Webber s Hamiltonem předjížděli v každém okruhu a rozhodnout by muselo až poslední kolo (a možná i trochu štěstí?).

Neodsuzujme toto pravidlo ani pokus o zajímavější závody, byť s výjimkou Bahrajnu není letos na co si stěžovat! Historie již přinesla spoustu soudů nad novými nápady a hodněkrát byly mylné. (I když většinou směrem ke zklamání.) Třeba to s nastavitelnou aerodynamikou auta vyjde.

Jen té inflace předjíždění se přesto budu bát...

Doporučujeme

Články odjinud