Toyota je v posledních letech hegemonem vytrvalostních závodů. 24 hodin Le Mans vyhrála už čtyřikrát v řadě a letos je opět největším favoritem, doba japonské dominance se však nezadržitelně blíží ke svému konci. Už příští rok vtrhnou do vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC i Le Mans noví hráči v čele s Ferrari. Na jaké automobilky se fanoušci mohou těšit? To zjistíte v tomto podrobném přehledu.
Toyota (2021)
Japonská stáj se jako první zavázala ke stavbě vozu podle nových pravidel Le Mans Hypercar, který po konci třídy LMP 1 představila už pro loňskou sezonu. Se dvěma speciály GR010 Hybrid loni ovládla šampionát jezdců i týmů v rámci WEC a vyhrála též Le Mans. Letos na trati La Sarthe ovládla pošesté v řadě kvalifikaci a o víkendu bude moci získat pátý triumf za sebou. Přesto se spekuluje, že řada drobných bolístek, se kterými se japonská stáj potýká, nutí inženýry Toyoty uvažovat o výrazném updatu či dokonce o stavbě zcela nového vozu pro sezonu WEC 2023. A to i s ohledem na očekávaný exponenciální nárůst konkurence.

Foto: Toyota
Pokračování 2 / 12
Glickenhaus (2021)
Druhý hypervůz, který spatřil světlo světa, postavil americký Glickenhaus, tedy malý výrobce sportovních vozů podnikatele Jamese Glickenhause. Vozy SCG 007 nedisponují na rozdíl od Toyoty hybridní pohonnou jednotkou a po sporadických startech loni (včetně Le Mans) uvidíme v této sezoně WEC alespoň jeden Glickenhaus v každém závodě. Vůz #708 už na úvod letošní sezony získal dvě premiérová pódia pro americkou stáj. Olivier Pla a Romain Dumas dojeli na Sebringu i ve Spa třetí, v Americe se s nimi střídal Ryan Briscoe, v Belgii poté Pipo Derani. V Le Mans touží Glickenhaus po vítězství. Zaskočí Toyoty a Alpine?

Foto: Glickenhaus
Pokračování 3 / 12
Alpine (2024)
Francouzský Alpine představí pro sezonu 2024 nový sportovní prototyp postavený podle pravidel LMDh. Značka patřící Renaultu se tak vydá levnější cestou technických regulí napsaných primárně pro zámořský šampionát IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Největším rozdílem oproti třídě Le Mans Hypercar je existence úzké skupiny standardizovaných dodavatelů šasi a taktéž dodavatele standardizovaného hybridního systému. Výhodou je finanční úspora, nicméně automobilky do značné míry ztrácejí svobodu ve vývoji.
Ve WEC závodí Alpine už druhým rokem ve třídě LMH se starším prototypem LMP 1 pod označením A480 s osmiválcem Gibson pod kapotou. Jedná se o vůz postavený firmou Oreca původně pro švýcarský tým Rebellion Racing a Alpine je s ním letos hlavním vyzyvatelem Toyoty v boji o mistrovský titul ve WEC i vítězství v Le Mans. Na trať La Sarthe dorazili jezdci francouzské stáje Andre Negrao, Matthieu Vaxiviere a Nicolas Lapierre jako průběžní lídři mistrovství světa po vítězství na Sebringu a druhém místě ve Spa.

Foto: Alpine
Pokračování 4 / 12
ByKolles (?)
Rakouský tým Colina Kollese postavil vlastní hypervůz s osmiválcem od Gibsonu, který již intenzivně testuje na trati. Na jaře ho dokonce přivezl i na český okruh do Mostu, kde se během dvou dubnových dní střídali za volantem Esteban Guerrieri a Christophe Bouchut.
Letos ovšem vůz soukromé stáje v závodech WEC s jistotou neuvidíme, přihláška totiž byla odmítnuta z právních důvodů. ByKolles chce pro svůj hypervůz využívat historický název Vanwall odkazující na bývalý tým F1. Kollesův tým věří, že je vlastníkem duševního vlastnictví na využití tohoto jména, nicméně jiná společnost nárok rumunského zubaře a podnikatele rozporuje. Spor se řeší na úrovni Evropské unie a výsledek lze jen těžko předjímat.

Foto: ByKolles
Pokračování 5 / 12
Peugeot (2022)
Velký návrat francouzského lva po 11 letech. Dva nové hyperovozy 9X8 s hybridní pohonnou jednotkou uvidíme závodit už v této sezoně FIA WEC. K debutu nových Peugeotů dojde hned po Le Mans 10. července v italské Monze.
Příští rok už to bude v podání Peugeotu kompletní sezona včetně startu v Le Mans. Na italské půdě bude u prvního startu obou Peugeotů šestice pilotů, kterou tvoří Paul di Resta, Mikkel Jensen, Jean-Éric Vergne (vůz #93) a Loic Duval, Gustavo Menezes a James Rossiter (vůz #94).

Foto: Peugeot
Pokračování 6 / 12
Ferrari (2023)
Snad nejočekávanější hypervůz ze všech. Program Ferrari běží na plné obrátky a k návratu do nejvyšší kategorie v Le Mans poprvé od roku 1973 dojde v podání týmu z Maranella už v příští sezoně. V pátek před letošním Le Mans nás Ferrari navnadilo prvním obrázkem vozu, jehož testování má začít v nadcházejících týdnech. Ferrari samozřejmě cílí i na titul ve WEC.

Foto: Ferrari
Pokračování 7 / 12
Audi (x)
Fanoušci německé značky a jejího účinkování v Le Mans a WEC v posledních týdnech spíše smutní. Audi, které na La Sarthe získalo 13 celkových triumfů a zaostává tak pouze za 19 prvenstvími Porsche, mělo pro příští rok představit nový prototyp LMDh pro vytrvalostní MS i IMSA WSC. Projekt byl však v rámci koncernu Volkswagen pozastaven a zřejmě ho přebralo Lamborghini.

Foto: Audi
Pokračování 8 / 12
Porsche (2023)
Tady naopak běží vše podle plánu a Porsche je z hlediska testování zdaleka nejpokročilejší značkou vyvíjející prototyp LMDh. Nový vůz od zimních měsíců jezdí po trati, Porsche již testovalo na řadě okruhů včetně Barcelony a Spa.
Pod kapotou se ukrývá osmiválec a standardizované hybridní ústrojí. V sezoně 2023 bude legendární tým Penske zajišťovat tovární program vozů Porsche v IMSA WSC i FIA WEC a mluví se též o velkém zájmu zákaznických týmů. Potvrzenými piloty jsou v tuto chvíli Felipe Nasr a Dane Cameron.

Foto: Porsche
Pokračování 9 / 12
Acura (2023, IMSA)
Další prototyp LMDh, který brzy vstoupí do testovací fáze. Acura ARX-06 bude příští rok závodit pouze v zámořském seriálu IMSA WSC u týmů Wayne Taylor Racing a Meyer Shank Racing. Le Mans ani WEC aktuálně není v plánu. Motor dodá Honda, respektive HPD (Honda Performance Development), hybridní ústrojí je standardizováno pro celou třídu LMDh.

Foto: Acura
Pokračování 10 / 12
BMW (2023, IMSA)
BMW loni v IMSA WSC zakončilo tovární program s vozy M8 GTE ve třídě GTLM a za rok bude mít své tovární zastoupení za oceánem s novými prototypy LMDh M Hybrid V8. Se standardizovaným hybridním systémem bude spolupracovat osmiválec původně využívaný v DTM. Šasi dodá Dallara. Tovární program v USA zajistí tým RLL, Le Mans ani WEC aktuálně v plánech BMW nefiguruje.

Foto: BMW
Pokračování 11 / 12
Cadillac (2023)
Cadillac na rozdíl od Acury a BMW plánuje expanzi z IMSA WSC též do WEC a tím pádem i do Le Mans. Nové Cadillacy, které stejně jako u Acury navazují na současné dosluhující prototypy DPi, dostanou v USA týmy Chip Ganassi Racing a Action Express Racing.
Jeden vůz chce mít Cadillac v kompletní sezoně WEC a několik prototypů na startu v Le Mans. A co je pod kapotou? Opět standardizovaný hybrid a k němu osmiválec o objemu 5.5 litru.

Foto: Cadillac
Pokračování 12 / 12
Lamborghini (2024)
Lamborghini v rámci koncernu Volkswagen nakonec převzalo projekt prototypu LMDh od Audi, které možná zamíří do F1. Na vývoji vozu bude spolupracovat s Ligierem. Ve WEC, Le Mans i IMSA WSC se nové italské speciály objeví v roce 2024. Těšme se na rivalitu s Ferrari!

Foto: Lamborghini