7
Fotogalerie

Horší než nejhorší noční můra: Dojdou McLarenu motory už v Bahrajnu?

McLaren je na tom po testech špatně. Opravdu hodně špatně a světlo na konci tunelu patrně jen tak brzy neuvidí.

Prezentaci nového McLarenu máme ještě určitě v živé pamětí. Honda věřila, že její výkon bude na začátku sezóny na úrovni loňského výkonu Mercedesu. Ostatní výrobci se zlepšili, ale i tak by to byl pokrok, kterého chtěli Japonci dosáhnout tím, že svou pohonnou jednotku přes zimu totálně předělali.

McLaren MCL32: Není moc rychlý a nedojede daleko

Pak ale přišly testy a katastrofa. McLaren je na rovinkách o 20 km/h pomalejší, výkon Hondy byl podle odhadů o 45 až 50 koní horší než vloni v Abú Dhabí. Není ale zřejmé, kolik výkonu Honda „ztratila“ doopravdy a kolik bylo z důvodu konzervativního módu kvůli spolehlivosti. 

Spolehlivost Hondy je totiž špatná. McLaren neodjel závodní simulaci. Jeho nejdelší stint čítal 11 kol! Během testů využil pět motorů. 

V letošní sezóně je přitom spolehlivost pohonné jednotky nejdůležitější v historii a to ze dvou důvodů. Jezdci si budou muset vystačit jen se čtyřmi pohonnými jednotkami na celou sezónu (20 závodů).

Druhým důvodem jsou nová pravidla, která zakazují hromadění komponent. Už nebude možné si vybrat o jednom víkendu obří penalizaci a v dalších závodech využívat čerstvé komponenty, které odjely třeba jen páteční tréninky.

Honda sice věří, že do Melbourne problémy se spolehlivostí zlepší, ale nikdo tomu moc nevěří. Podle Motorsport.com bude scénář asi takový: Alonso a Vandoorne se kvalifikují do poslední řady. V závodě pak odstoupí — je jen otázka, ve kterém kole se tak stane.

Tato vyjížďka po Albert Parku je bude zřejmě stát dvě pohonné jednotky. Už v Bahrajnu by tak mohly přijít první penalizace.

Nejmenovaný zdroj z týmu označil situaci za „horší, než vaše nejhorší noční můra“. 

Skončí McLaren poslední?

Pro McLaren může mít letošní sezóna nepříjemné důsledky. Pokud skončí poslední, nezíská tak snadno nové sponzory a také přijde o tučné prémie z komerčních práv. Vloni skončil McLaren na šestém místě. Jeho forma se zlepšila, ale těžil také z exkluzivní situace: Renault koupil Lotus, Manor mířil k bankrotu, Sauber velkou část sezóny nevyvíjel a Toro Rosso jezdilo s rok starou pohonnou jednotkou. Letos jsou na tom soupeři lépe. 

Špatná forma by mohla výhledově způsobit odchod jezdců i klíčových zaměstnanců.

Zbavit se Hondy? Připravte klobouk

McLaren má s Hondou dlouhodobou smlouvu. Pokud by chtěl a povedlo se mu smlouvu vypovědět, mohl by se alespoň opřít o nová pravidla. Po zkušenostech Red Bullu má každý tým garantováno, že se dostane k pohonné jednotce. Vtipné je, že po změnách a odchodu Manoru nyní všichni tři výrobci dodávají třem týmům:

  • Mercedes: Mercedes, Williams, Force India
  • Ferrari: Ferrari, Haas, Sauber
  • Renault: Renault, Toro Rosso, Red Bull

McLaren by tak měl šanci dosáhnout na všechny tři pohonné jednotky. V konečném důsledku by to mohlo skončit až losováním! Zástupce jednoho z dodavatelů navrhl, aby se tak dělo v rámci zlepšení show v přímém televizním přenosu.

Jedinou nadějí McLarenu je v tuto chvíli opakování scénáře z roku 2014. Red Bull tehdy s Renaultem zažil katastrofální testy... nakonec ale vyhrál tři závody. Jenomže Honda není Renault a my nejsme v roce 2014...

Je otázkou, jak rychle a zdá vůbec, se Honda dokáže z aktuálních problémů dostat. Situaci nepomáhá ani kultura Hondy, která se brání přijetí zkušených inženýrů od jiných výrobců nebo cizinců obecně. Konec konců teprve nedávno ukončila spolupráci s poradcem Gillese Simonem. 

Foto: Getty Images / Dan Istitene

Doporučujeme

Články odjinud