Horší než nejhorší noční můra: Dojdou McLarenu motory už v Bahrajnu?

McLaren je na tom po testech špatně. Opravdu hodně špatně a světlo na konci tunelu patrně jen tak brzy neuvidí.

Prezentaci nového McLarenu máme ještě určitě v živé pamětí. Honda věřila, že její výkon bude na začátku sezóny na úrovni loňského výkonu Mercedesu. Ostatní výrobci se zlepšili, ale i tak by to byl pokrok, kterého chtěli Japonci dosáhnout tím, že svou pohonnou jednotku přes zimu totálně předělali.

McLaren MCL32: Není moc rychlý a nedojede daleko

Pak ale přišly testy a katastrofa. McLaren je na rovinkách o 20 km/h pomalejší, výkon Hondy byl podle odhadů o 45 až 50 koní horší než vloni v Abú Dhabí. Není ale zřejmé, kolik výkonu Honda „ztratila“ doopravdy a kolik bylo z důvodu konzervativního módu kvůli spolehlivosti. 

Spolehlivost Hondy je totiž špatná. McLaren neodjel závodní simulaci. Jeho nejdelší stint čítal 11 kol! Během testů využil pět motorů. 

V letošní sezóně je přitom spolehlivost pohonné jednotky nejdůležitější v historii a to ze dvou důvodů. Jezdci si budou muset vystačit jen se čtyřmi pohonnými jednotkami na celou sezónu (20 závodů).

Druhým důvodem jsou nová pravidla, která zakazují hromadění komponent. Už nebude možné si vybrat o jednom víkendu obří penalizaci a v dalších závodech využívat čerstvé komponenty, které odjely třeba jen páteční tréninky.

Technika | McLaren

Technická analýza McLarenu MCL32

Honda sice věří, že do Melbourne problémy se spolehlivostí zlepší, ale nikdo tomu moc nevěří. Podle Motorsport.com bude scénář asi takový: Alonso a Vandoorne se kvalifikují do poslední řady. V závodě pak odstoupí — je jen otázka, ve kterém kole se tak stane.

Tato vyjížďka po Albert Parku je bude zřejmě stát dvě pohonné jednotky. Už v Bahrajnu by tak mohly přijít první penalizace.

Nejmenovaný zdroj z týmu označil situaci za „horší, než vaše nejhorší noční můra“. 

Skončí McLaren poslední?

Pro McLaren může mít letošní sezóna nepříjemné důsledky. Pokud skončí poslední, nezíská tak snadno nové sponzory a také přijde o tučné prémie z komerčních práv. Vloni skončil McLaren na šestém místě. Jeho forma se zlepšila, ale těžil také z exkluzivní situace: Renault koupil Lotus, Manor mířil k bankrotu, Sauber velkou část sezóny nevyvíjel a Toro Rosso jezdilo s rok starou pohonnou jednotkou. Letos jsou na tom soupeři lépe. 

Špatná forma by mohla výhledově způsobit odchod jezdců i klíčových zaměstnanců.

Fernando Alonso | McLaren | Honda

Alonso se pustil do Hondy. Ve všech zatáčkách mohu jet naplno, říká ironicky

Zbavit se Hondy? Připravte klobouk

McLaren má s Hondou dlouhodobou smlouvu. Pokud by chtěl a povedlo se mu smlouvu vypovědět, mohl by se alespoň opřít o nová pravidla. Po zkušenostech Red Bullu má každý tým garantováno, že se dostane k pohonné jednotce. Vtipné je, že po změnách a odchodu Manoru nyní všichni tři výrobci dodávají třem týmům:

  • Mercedes: Mercedes, Williams, Force India
  • Ferrari: Ferrari, Haas, Sauber
  • Renault: Renault, Toro Rosso, Red Bull

McLaren by tak měl šanci dosáhnout na všechny tři pohonné jednotky. V konečném důsledku by to mohlo skončit až losováním! Zástupce jednoho z dodavatelů navrhl, aby se tak dělo v rámci zlepšení show v přímém televizním přenosu.

Jedinou nadějí McLarenu je v tuto chvíli opakování scénáře z roku 2014. Red Bull tehdy s Renaultem zažil katastrofální testy... nakonec ale vyhrál tři závody. Jenomže Honda není Renault a my nejsme v roce 2014...

Je otázkou, jak rychle a zdá vůbec, se Honda dokáže z aktuálních problémů dostat. Situaci nepomáhá ani kultura Hondy, která se brání přijetí zkušených inženýrů od jiných výrobců nebo cizinců obecně. Konec konců teprve nedávno ukončila spolupráci s poradcem Gillese Simonem. 

Foto: Getty Images / Dan Istitene

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
21. května | Alonso v tréninku celkově 6.
21. května | Bourdais zažil přetížení 118 G.
21. května | Nico Rosberg bude podruhé otcem.
20. května | Alonso průběžně třetí v kvalifikaci na Indy 500. Pořadí není důležité. Dnes se jen rozdělí jezdci na TOP9 a zbytek.
20. května | .... zatím to nevypadá, že by se začalo jezdit dříve než po 22. hodině.

GP Monaka 2017

Čtvrtek 25. května 2017
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 27. května 2017
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 28. května 2017
Závod 14.00

Nejčtenější články

ŽIVĚ: Tréninky na Indy 500

ŽIVĚ: Tréninky na Indy 500

Tréninky na Indy 500 pokračují dnes i po kvalifikacích.

včera | | 291 N/A
Indy 500: V pondělí pokračovaly v Indianapolis tréninky

Indy 500: V pondělí pokračovaly v In…

Průběžné zpravodajství z tréninků a kvalifikací na 101. ročník Indy 500.

včera | | 88 N/A
Indy 500: Alonso postoupil mezi 9 nejlepších, Bourdais těžce boural

Indy 500: Alonso postoupil mezi 9 ne…

Fernando Alonso se v neděli popere s dalšími osmi jezdci o pole position.

21.  5.  2017 | | 131 N/A
Alonsa čekají čtyři nejděsivější kola v životě

Alonsa čekají čtyři nejděsivější kol…

Fernando Alonso skončil v Indianapolis ve čtvrtek na čtvrtém místě. V pátek ho čeká příprava na kvalifikaci.

19.  5.  2017 | | 20 N/A
V Indianapolis začíná zkrácená kvalifikace

V Indianapolis začíná zkrácená kvali…

V Indianapolis pršelo. Nyní se čeká, až ovál uschne. Kvalifikace by měla začít po 22. hodině času a může pokračovat i po půlnoci.

20.  5.  2017 | | 50 N/A