Horší než nejhorší noční můra: Dojdou McLarenu motory už v Bahrajnu?

McLaren je na tom po testech špatně. Opravdu hodně špatně a světlo na konci tunelu patrně jen tak brzy neuvidí.

Prezentaci nového McLarenu máme ještě určitě v živé pamětí. Honda věřila, že její výkon bude na začátku sezóny na úrovni loňského výkonu Mercedesu. Ostatní výrobci se zlepšili, ale i tak by to byl pokrok, kterého chtěli Japonci dosáhnout tím, že svou pohonnou jednotku přes zimu totálně předělali.

McLaren MCL32: Není moc rychlý a nedojede daleko

Pak ale přišly testy a katastrofa. McLaren je na rovinkách o 20 km/h pomalejší, výkon Hondy byl podle odhadů o 45 až 50 koní horší než vloni v Abú Dhabí. Není ale zřejmé, kolik výkonu Honda „ztratila“ doopravdy a kolik bylo z důvodu konzervativního módu kvůli spolehlivosti. 

Spolehlivost Hondy je totiž špatná. McLaren neodjel závodní simulaci. Jeho nejdelší stint čítal 11 kol! Během testů využil pět motorů. 

V letošní sezóně je přitom spolehlivost pohonné jednotky nejdůležitější v historii a to ze dvou důvodů. Jezdci si budou muset vystačit jen se čtyřmi pohonnými jednotkami na celou sezónu (20 závodů).

Druhým důvodem jsou nová pravidla, která zakazují hromadění komponent. Už nebude možné si vybrat o jednom víkendu obří penalizaci a v dalších závodech využívat čerstvé komponenty, které odjely třeba jen páteční tréninky.

Technická analýza McLarenu MCL32

Technická analýza McLarenu MCL32

Honda sice věří, že do Melbourne problémy se spolehlivostí zlepší, ale nikdo tomu moc nevěří. Podle Motorsport.com bude scénář asi takový: Alonso a Vandoorne se kvalifikují do poslední řady. V závodě pak odstoupí — je jen otázka, ve kterém kole se tak stane.

Tato vyjížďka po Albert Parku je bude zřejmě stát dvě pohonné jednotky. Už v Bahrajnu by tak mohly přijít první penalizace.

Nejmenovaný zdroj z týmu označil situaci za „horší, než vaše nejhorší noční můra“. 

Skončí McLaren poslední?

Pro McLaren může mít letošní sezóna nepříjemné důsledky. Pokud skončí poslední, nezíská tak snadno nové sponzory a také přijde o tučné prémie z komerčních práv. Vloni skončil McLaren na šestém místě. Jeho forma se zlepšila, ale těžil také z exkluzivní situace: Renault koupil Lotus, Manor mířil k bankrotu, Sauber velkou část sezóny nevyvíjel a Toro Rosso jezdilo s rok starou pohonnou jednotkou. Letos jsou na tom soupeři lépe. 

Špatná forma by mohla výhledově způsobit odchod jezdců i klíčových zaměstnanců.

Alonso se pustil do Hondy. Ve všech zatáčkách mohu jet naplno, říká ironicky

Alonso se pustil do Hondy. Ve všech zatáčkách mohu jet naplno, říká ironicky

Zbavit se Hondy? Připravte klobouk

McLaren má s Hondou dlouhodobou smlouvu. Pokud by chtěl a povedlo se mu smlouvu vypovědět, mohl by se alespoň opřít o nová pravidla. Po zkušenostech Red Bullu má každý tým garantováno, že se dostane k pohonné jednotce. Vtipné je, že po změnách a odchodu Manoru nyní všichni tři výrobci dodávají třem týmům:

  • Mercedes: Mercedes, Williams, Force India
  • Ferrari: Ferrari, Haas, Sauber
  • Renault: Renault, Toro Rosso, Red Bull

McLaren by tak měl šanci dosáhnout na všechny tři pohonné jednotky. V konečném důsledku by to mohlo skončit až losováním! Zástupce jednoho z dodavatelů navrhl, aby se tak dělo v rámci zlepšení show v přímém televizním přenosu.

Jedinou nadějí McLarenu je v tuto chvíli opakování scénáře z roku 2014. Red Bull tehdy s Renaultem zažil katastrofální testy... nakonec ale vyhrál tři závody. Jenomže Honda není Renault a my nejsme v roce 2014...

Je otázkou, jak rychle a zdá vůbec, se Honda dokáže z aktuálních problémů dostat. Situaci nepomáhá ani kultura Hondy, která se brání přijetí zkušených inženýrů od jiných výrobců nebo cizinců obecně. Konec konců teprve nedávno ukončila spolupráci s poradcem Gillese Simonem. 

Foto: Getty Images / Dan Istitene

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
17:29 | U Haasu by měli v příštím roce jezdit opět Grosjean a Magnussen. Řekl to Gene Haas pro odkaz
19. července | Twitter anketa: Souhlasíte se zavedením svatozáře?
18. července | Antonio Giovinazzi (Haas) a Lance Stroll (Williams) testovali pro Pirelli.
17. července | Během noci dojde k přesunu webu na jiný server. Pokud v noci napíšete do diskuse příspěvek, nemusíte ho zítra najít.
17. července | Leclerc by měl testovat s Ferrari v sezónních testech po GP Maďarska.

GP Maďarska 2017

Pátek 28. července 2017
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 29. července 2017
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 30. července 2017
Závod 14.00

Nejčtenější články

Hamilton ovládl GP Velké Británie, jezdce Ferrari zradily pneumatiky

Hamilton ovládl GP Velké Británie, j…

Lewis Hamilton vyhrál stylem start-cíl počtvrté za sebou Velkou cenu Velké Británie. Dvojité vítězství Mercedesu potvrdil druhý v cíli Valtteri Bottas před třetím Kimim Räikkönenem na ferrari, který měl, stejně jako jeho týmový kolega Sebastian Vettel, v závěru problémy s pneumatikami.

16.  7.  2017 | | 791 N/A
Hamilton v kvalifikaci v Silverstonu drtil soupeře, druhý Räikkönen

Hamilton v kvalifikaci v Silverstonu…

Lewis Hamilton suverénním způsobem vyhrál kvalifikaci na Grand Prix Velké Británie. Úvod kvalifikace ovlivnil lehký déšť.

15.  7.  2017 | | 415 N/A
Dvojí metr, příště do Hamiltona vrazím, Grosjean se zlobí

Dvojí metr, příště do Hamiltona vraz…

Lewis Hamilton byl po kvalifikaci vyšetřován sportovními komisaři za možné zdržení Romaina Grosjeana v úvodu třetí části kvalifikace. Trest ale nepadl.

15.  7.  2017 | | 110 N/A
Grosjeanova slova nezůstala bez reakce, Wolff reagoval

Grosjeanova slova nezůstala bez reak…

Romain Grosjean si myslí, že ho Lewis Hamilton ve třetí části kvalifikace zdržel. Stewardi ale Hamiltona nepotrestali, což jezdce Haasu pořádně rozčílilo.

15.  7.  2017 | | 80 N/A
V posledním tréninku byl nejrychlejší Hamilton, Vettel mu dýchá na záda

V posledním tréninku byl nejrychlejš…

Nejrychlejší čas v posledním tréninku zajel v Silverstonu Lewis Hamilton. Vettel a Bottas ale bylo velmi těsně za ním.

15.  7.  2017 | | 29 N/A