Horší než nejhorší noční můra: Dojdou McLarenu motory už v Bahrajnu?

McLaren je na tom po testech špatně. Opravdu hodně špatně a světlo na konci tunelu patrně jen tak brzy neuvidí.

Prezentaci nového McLarenu máme ještě určitě v živé pamětí. Honda věřila, že její výkon bude na začátku sezóny na úrovni loňského výkonu Mercedesu. Ostatní výrobci se zlepšili, ale i tak by to byl pokrok, kterého chtěli Japonci dosáhnout tím, že svou pohonnou jednotku přes zimu totálně předělali.

McLaren MCL32: Není moc rychlý a nedojede daleko

Pak ale přišly testy a katastrofa. McLaren je na rovinkách o 20 km/h pomalejší, výkon Hondy byl podle odhadů o 45 až 50 koní horší než vloni v Abú Dhabí. Není ale zřejmé, kolik výkonu Honda „ztratila“ doopravdy a kolik bylo z důvodu konzervativního módu kvůli spolehlivosti. 

Spolehlivost Hondy je totiž špatná. McLaren neodjel závodní simulaci. Jeho nejdelší stint čítal 11 kol! Během testů využil pět motorů. 

V letošní sezóně je přitom spolehlivost pohonné jednotky nejdůležitější v historii a to ze dvou důvodů. Jezdci si budou muset vystačit jen se čtyřmi pohonnými jednotkami na celou sezónu (20 závodů).

Druhým důvodem jsou nová pravidla, která zakazují hromadění komponent. Už nebude možné si vybrat o jednom víkendu obří penalizaci a v dalších závodech využívat čerstvé komponenty, které odjely třeba jen páteční tréninky.

Technická analýza McLarenu MCL32

Technická analýza McLarenu MCL32

Honda sice věří, že do Melbourne problémy se spolehlivostí zlepší, ale nikdo tomu moc nevěří. Podle Motorsport.com bude scénář asi takový: Alonso a Vandoorne se kvalifikují do poslední řady. V závodě pak odstoupí — je jen otázka, ve kterém kole se tak stane.

Tato vyjížďka po Albert Parku je bude zřejmě stát dvě pohonné jednotky. Už v Bahrajnu by tak mohly přijít první penalizace.

Nejmenovaný zdroj z týmu označil situaci za „horší, než vaše nejhorší noční můra“. 

Skončí McLaren poslední?

Pro McLaren může mít letošní sezóna nepříjemné důsledky. Pokud skončí poslední, nezíská tak snadno nové sponzory a také přijde o tučné prémie z komerčních práv. Vloni skončil McLaren na šestém místě. Jeho forma se zlepšila, ale těžil také z exkluzivní situace: Renault koupil Lotus, Manor mířil k bankrotu, Sauber velkou část sezóny nevyvíjel a Toro Rosso jezdilo s rok starou pohonnou jednotkou. Letos jsou na tom soupeři lépe. 

Špatná forma by mohla výhledově způsobit odchod jezdců i klíčových zaměstnanců.

Alonso se pustil do Hondy. Ve všech zatáčkách mohu jet naplno, říká ironicky

Alonso se pustil do Hondy. Ve všech zatáčkách mohu jet naplno, říká ironicky

Zbavit se Hondy? Připravte klobouk

McLaren má s Hondou dlouhodobou smlouvu. Pokud by chtěl a povedlo se mu smlouvu vypovědět, mohl by se alespoň opřít o nová pravidla. Po zkušenostech Red Bullu má každý tým garantováno, že se dostane k pohonné jednotce. Vtipné je, že po změnách a odchodu Manoru nyní všichni tři výrobci dodávají třem týmům:

  • Mercedes: Mercedes, Williams, Force India
  • Ferrari: Ferrari, Haas, Sauber
  • Renault: Renault, Toro Rosso, Red Bull

McLaren by tak měl šanci dosáhnout na všechny tři pohonné jednotky. V konečném důsledku by to mohlo skončit až losováním! Zástupce jednoho z dodavatelů navrhl, aby se tak dělo v rámci zlepšení show v přímém televizním přenosu.

Jedinou nadějí McLarenu je v tuto chvíli opakování scénáře z roku 2014. Red Bull tehdy s Renaultem zažil katastrofální testy... nakonec ale vyhrál tři závody. Jenomže Honda není Renault a my nejsme v roce 2014...

Je otázkou, jak rychle a zdá vůbec, se Honda dokáže z aktuálních problémů dostat. Situaci nepomáhá ani kultura Hondy, která se brání přijetí zkušených inženýrů od jiných výrobců nebo cizinců obecně. Konec konců teprve nedávno ukončila spolupráci s poradcem Gillese Simonem. 

Foto: Getty Images / Dan Istitene

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
26. června | Nejrychlejší zastávku mělo v Baku Ferrari - 2,62 s.
25. června | Twitter anketa: Měl dostat penalizaci za situaci za SC také Hamilton?
24. června | Vandoorne penalizace + 5 míst za převodovku. Celkem 35, Alonso 40
24. června | Problémy s hydraulikou u Vettela i Verstappena. U Red Bullu budou mít před kvalifikací více práce.
24. června | FIA zrušila obrubník v osmé zatáčce, který v pátek způsobil nehodu Sergia Péreze.

Nejčtenější články

Divoký závod v Baku vyhrál Ricciardo, Bottas druhý před Strollem

Divoký závod v Baku vyhrál Ricciardo…

Událostmi nabitou Velkou cenu Ázerbájdžánu vozů formule 1 vyhrál Daniel Ricciardo z Red Bullu. Na druhé pozici dokončil závod Valtteri Bottas z Mercedesu, který v samotném závěru přesprintoval v souboji o druhé místo Lance Strolla z Williamsu, který v Baku vybojoval své první stupně vítězů v kariéře!

25.  6.  2017 | | 1095 N/A
Kvalifikaci v Ázerbájdžánu vyhrál Hamilton, Ferrari ztratilo sekundu

Kvalifikaci v Ázerbájdžánu vyhrál Ha…

Lewis Hamilton bude na vítězství v Baku útočit z prvního místa. V kvalifikaci porazil Bottase.

24.  6.  2017 | | 228 N/A
Vettel bude muset v Rakousku sekat latinu, hrozí mu zákaz startu!

Vettel bude muset v Rakousku sekat l…

Sebastiana Vettela čeká závod, ve kterém bude muset být velmi opatrný. Pokud by způsobil v Rakousku nehodu nebo si počínal v rozporu se sportovními pravidly, mohlo by ho to přijít hodně draho.

25.  6.  2017 | | 160 N/A
Hamilton: Vettel sám sebe v Baku zostudil

Hamilton: Vettel sám sebe v Baku zos…

Pilot Mercedesu Lewis Hamilton si myslí, že jeho rival v boji o titul Sebastian Vettel během Velké ceny Ázerbájdžánu při jejich vzájemném souboji zostudil sám sebe.

25.  6.  2017 | | 143 N/A
Ve druhém tréninku byl nejrychlejší Verstappen. V závěru boural

Ve druhém tréninku byl nejrychlejší …

Nejrychlejší čas také ve druhém tréninku zajel Max Verstappen. V závěru tréninku ale boural. Svůj vůz rozbil také Palmer. Alonsa zradil motor.

23.  6.  2017 | | 46 N/A