Hongkong v neděli hostí jubilejní 50. závod formule E

Hongkong v neděli hostí jubilejní 50. závod formule E

Byla sobota 13. září 2014 a Lucas di Grassi v ulicích Pekingu slavil vítězství v historicky prvním závodě formule E, který tehdy odstartoval premiérovou sezónu šampionátu 2014/2015. Nyní, téměř o pět let později, se jezdci a týmy série elektrických monopostů chystají na jubilejní 50. E-prix, kterou bude hostit okruh Central Harbourfront v Hongkongu.

Jubilejní 50. E-prix je pátým závodem páté sezóny šampionátu formule E. V předchozích čtyřech závodech jsme poznali čtyři různé vítěze. V prosinci vyhrál premiérový závod v Rijádu Antonio Felix da Costa s monopostem BWM, v lednových závodech v Marrákeši a v Santiagu zvítězili Jerome d’Ambrosio (Mahindra) a Sam Bird (Audi) a v polovině února slavil triumf v Mexiku po infarktovém závěru Lucas di Grassi s vozem Audi.

Před závodem v Hongkongu je průběžným lídrem celkového pořadí Belgičan d’Ambrosio, který kromě Marrákeše vystoupal na stupně vítězů i na úvod sezóny v Rijádu a s průběžným ziskem třiapadesáti bodů má sedmibodový náskok na druhého Antonia Felixe da Costu. D’Ambrosiův tým Mahidra poté vede i v poháru konstruktérů, a to o deset bodů před Virginem.

Čtyři sezóny, čtyři šampioni

Před „kulatým“ výročním, které formule E oslaví v neděli v Hongkongu, máme prostor pro nahlédnutí do dosavadní historie šampionátu a připomenutí si některých zajímavých statistik.

V dosavadních čtyř kompletně odjetých sezónách ještě žádný šampion svůj mistrovský titul neobhájil, a proto známe čtyři různé celkové vítěze hodnocení jezdců. V první sezóně 2014/2015 slavil mistrovský titul Nelson Piquet junior s monopostem NEXTEV, o rok později se radoval Sébastien Buemi s továrním Renaultem, sezóně 2016/2017 vyhrál Buemiho rival Lucas di Grassi z týmu Audi a naposledy v loňském roce zvedl nad hlavu pohár šampiona Jean-Éric Vergne, jenž si podmanil sezónu 2017/2018 s vozem čínské stáje Techeetah.

Jiná situace ovšem panuje v historii poháru konstruktérů. Tato trofej ve třech úvodních sezónách patřila vždy týmu Renault e.dams, až v loňském roce ukončilo francouzskou nadvládu Audi. Renault další pohár do sbírky jen tak nepřidá, protože jeho tým ve formuli E převzal koncernový partner Nissan.

Od roku 2014 v závodech formule E startovalo již čtyřiašedesát jezdců na celkem dvaceti různých městských tratích s monoposty, v jejichž útrobách se objevila elektrická pohonná ústrojí od třinácti různých výrobců.

Závod formule E, tak zvanou „E-prix“, dokázalo vyhrát deset různých pilotů. Na čele tabulky nalezneme Sébastiena Buemiho se dvanácti triumfy, druhý Lucas di Grassi vyhrál devětkrát, Bird osmkrát, Vergne pětkrát, po třech vítězstvích mají Nicolas Prost, Felix Rosenqvist a Jerome d’Ambrosio a dvakrát v závodech elektrických formulí triumfovali Nelson Piquet junior, Daniel Abt a Antonio Felix da Costa.

Pětice jezdců doposud startovala ve všech závodech formule E v historii. Konkrétně se jedná o Lucase di Grassiho, Sama Birda, Daniela Abta, Jerome d’Ambrosia a Nelson Piqueta juniora.

Kdo vyhraje jubilejní závod?

Dosavadní průběh sezóny nabízel vyrovnané závody a zatím žádný z pilotů nezvítězil dvakrát. Na nedělní vítězství v jubilejním závodě tak máme poměrně širokou skupinu kandidátů, ve které kromě dosavadních letošních vítězů určitě figuruje i Pascal Wehrlein.

Mladý Němec prožívá zatím velmi úspěšnou debutovou sezónu a i s vynecháním úvodního závodu v Rijádu figuruje na pátém místě průběžného pořadí. Nejlepší výsledek zaznamenal Wehrlein v Santiagu, kde dojel druhý, a nebýt přehřívajícího se vozu, tak mohl pomýšlet i na vítězství.

Na jezdce a týmy bude o víkendu čekat okruh v lokalitě Central Harbourfront, který měří 1860 metrů a nabízí deset změn směru.

Hongkong zatím poznal tři vítěze místní E-Prix, a to Sébastiena Buemiho, Sama Birda a Felixe Rosenqvista. Kdo vyhraje letošní závod můžete sledovat v neděli na kanále Eurosport 1. Kvalifikace startuje v 5:00 a závod samotný v 9:00.

Foto: Formula E

Doporučujeme

Články odjinud