Výrobci pohonných jednotek Mercedes a Ferrari nasadili v Baku nové komponenty pohonných jednotek svým továrním i zákaznickým vozům. Hondu to překvapilo.
„Z pohledu Hondy by mě zajímalo, proč v Baku nasadili novou pohonnou jednotku,“ řekl technický šéf Hondy Tojoharu Tanebe pro The Race.
„Plánovaný počet závodů je 23. Je to jednoduché: jeden ICE (spalovací motor, pozn. redakce) musí vydržet sedm nebo osm závodů. Baku byl teprve šestý. Myslím, že v předchozích letech používali své motory déle než my, takže netuším, proč tomu tak nebylo i nyní.“
Ke slovům technického šéfa Hondy je potřeba dodat, že Mercedes a Ferrari budou moci „první“ pohonnou jednotku nyní používat v pátečních trénincích, čímž trochu uleví závodní pohonné jednotce. Případně lze starší motor nasadit na okruzích, které jsou na výkon méně citlivé, což je třeba případ Maďarska.
Tanabe své rozhodnutí zdůvodňuje tím, že v prvních závodech sezóny neměla Honda žádné větší problémy. Jediná komplikace se objevila v Baku u vozu Pierra Gaslyho.
Ukazuje to, že Honda výrazně zlepšila spolehlivost a je v tomto ohledu na úrovni ostatních. V minulosti byla spotřeba motorů u Hondy velmi vysoká. Před dvěma tety nasadili Japonci nový motor právě v Baku, ale tehdy šlo o čtvrtý závod sezóny.
„Od prvního do šestého závodu jsme neměli žádný větší problém,“ říká Tanabe. „Gasly možná jeden měl, ale obecně jsme odjeli šest závodů bez jakéhokoli většího problému, pokud jde o spalovací motor.“
„Spolehlivost se tedy oproti předchozím letům výrazně zlepšila. V loňském roce byl trochu jiný harmonogram, takže není dobré to přímo srovnávat, ale ve srovnání s rokem 2019 se cítím mnohem lépe, co se týče spolehlivosti a výkonu letošní pohonné jednotky.“
„Podrobnosti o Gaslyho motoru prozkoumáme. V průběhu závodu nám trochu vypadl výkon. Není to nic zásadního, ale z pohledu jezdce nebo týmu jsou dva, tři kilowatty obrovské!“
„Když se ohlédneme zpět na celou dobu, kdy jsme se účastnili hybridní éry formule 1, naše výkony byly... co říci? Vzpomeňte si na výkony Hondy! Nyní jsme dosáhli na vrchol v obou šampionátech. Náš výkon jsme tedy velmi zlepšili.“
„Je za námi teprve třetina sezony. Rozdíl je jen pár bodů, ale to, že jsme dosáhli tohoto umístění, je dobré pro lidi z Hondy, lidi z projektu formule 1 i pro tým.“
Nový název
Předpokládá se, že Honda nasadí nový motor o tomto víkendu. Už ve čtvrtek potvrdila, že ho přejmenuje na Honda e:Technology. Nová loga se objeví na vozech obou týmů.
„Honda e:Technology označuje technologii elektrifikace společnosti Honda, kterou používá napříč svým sortimentem motocyklů, automobilů a energetických produktů,“ uvádí Japonský výrobce.
„Stejná technologie je použita také v komponentech motoru Honda F1, jako jsou MGU-K a MGU-H.“
Honda tak jde podobnou cestou jako Alpine, který oficiálně jezdí s motorem Renault E-Tech.
Pohonné jednotky před GP Francie
Jezdec |
Tým |
Motor |
ICE |
TC |
MGU-H |
MGU-K |
ES |
CE |
EX |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
Mercedes |
2 |
2 |
2 |
2 |
1 |
1 |
2 |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
Mercedes |
2 |
2 |
2 |
2 |
1 |
1 |
2 |
Max Verstappen |
Red Bull |
Honda |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
2 |
Sergio Pérez |
Red Bull |
Honda |
1 |
1 |
1 |
1 |
2 |
2 |
2 |
Daniel Ricciardo |
McLaren |
Mercedes |
2 |
2 |
2 |
2 |
1 |
1 |
2 |
Lando Norris |
McLaren |
Mercedes |
2 |
2 |
2 |
2 |
1 |
1 |
2 |
Lance Stroll |
Aston Martin |
Mercedes |
2 |
2 |
2 |
2 |
1 |
1 |
2 |
Sebastian Vettel |
Aston Martin |
Mercedes |
2 |
2 |
2 |
2 |
1 |
1 |
2 |
Fernando Alonso |
Alpine |
Renault |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
5 |
Esteban Ocon |
Alpine |
Renault |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
4 |
Charles Leclerc |
Ferrari |
Ferrari |
2 |
2 |
2 |
2 |
1 |
1 |
3 |
Carlos Sainz |
Ferrari |
Ferrari |
2 |
2 |
2 |
2 |
1 |
1 |
3 |
Júki Cunoda |
AlphaTauri |
Honda |
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
3 |
3 |
Pierre Gasly |
AlphaTauri |
Honda |
1 |
1 |
1 |
1 |
2 |
2 |
2 |
Kimi Räikkönen |
Alfa Romeo |
Ferrari |
2 |
2 |
2 |
1 |
1 |
1 |
3 |
Antonio Giovinazzi |
Alfa Romeo |
Ferrari |
2 |
2 |
2 |
1 |
1 |
1 |
3 |
Nikita Mazepin |
Haas |
Ferrari |
2 |
2 |
2 |
1 |
1 |
2 |
3 |
Mick Schumacher |
Haas |
Ferrari |
2 |
2 |
2 |
1 |
1 |
1 |
3 |
George Russell |
Williams |
Mercedes |
2 |
2 |
2 |
2 |
1 |
1 |
2 |
Nicholas Latifi |
Williams |
Mercedes |
2 |
2 |
2 |
2 |
1 |
1 |
2 |
Zkratky:
- ICE: spalovací motor
- TC: turbodmychadlo
- MGU-K: motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie
- MGU-H: motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie
- ES: úložiště energie (baterie)
- CE: řídicí elektronika pohonné jednotky
- EX: výfukový systém
Povolené počty komponent pohonné jednotky
- ICE, MGU-H, MGU-K, TC: 3 kusy
- ES, CE: 2 kusy
- EX: 8 kusů