Honda nám dává více volnosti, pochvalují si u Toro Rosso

Honda nám dává více volnosti, pochvalují si u Toro Rosso

Šéf týmu Toro Rosso Franz Tost vidí velký rozdíl mezi spoluprací s novým dodavatelem motorů Hondou a předchozími výrobci motorů.

Toro Rosso ve formuli 1 působí od roku 2006, kdy Red Bull koupil stáj Minardi a udělal z ní svůj juniorský tým. Od té doby využíval motorů Cosworth, Ferrari a Renault. Od roku 2018 bude nadcházející tři sezóny spolupracovat s Hondou.

Tost však již před prvním závodem letošní sezóny vidí jisté rozdíly ve spolupráci s Hondou a ostatními dodavateli pohonných jednotek.

„Je to velký rozdíl, věřte mi,“ řekl Tost Autosportu. „Začíná to návrhem auta. V minulosti jsme jen dostali motor a dodavatel řekl: 'Podívejte, tohle je motor, trubky, všechny agregáty, jen ho dejte do svého vozu'.

Teď naši konstruktéři sedí společně s inženýry Hondy a přemýšlejí 'OK, jak může vypadat olejová nádrž, jak udělat co nejlepší šasi. Nebo výfukový systém. To má velký vliv na aerodynamiku na boku auta. Dříve jsme jen museli najít způsob, teď o tom mluvíme s Hondou.“

Toro Rosso se ke konci loňského roku dostalo do sporu s Renaultem ohledně toho, kdo může za nespolehlivost pohonných jednotek. Podle Tosta má při spolupráci s Hondou jeho tým poprvé možnost tolik mluvit do motoru a inženýři týmu si podle jeho slov užívají volnosti, kterou jim Honda dává.

„Měli byste vidět usmívající se inženýry, když se vrátí z jízd na dynamometru s převodovkou a pohonnou jednotkou,“ dodal. „Řekli 'Hej, mohli bychom změnit mapování během jízdy'. Předtím jsme dostali mapování, všechno bylo v černé krabici a my nemohli nic dělat. Dokonce i když jsme řekli 'Možná je tohle lepší', tak oni řekli 'Berte to a je to'.

Teď máme slovo. A můžeme říct 'Zkusme to takhle, možná tím získáme výkonnostní výhodu'. Hodně to pomohlo oběma stranám, proto bylo pro Toro Rosso naprosto nejlepší rozhodnout se pro spolupráci s Hondou.“

Toro Rosso již pracuje na voze pro rok 2019

Honda se jako dodavatel pohonných jednotek do formule 1 vrátila v roce 2015 a tři roky byla výhradním dodavatelem McLarenu. Spolupráce se však vyznačovala malou spolehlivostí a výkonností pohonných jednotek. Letošní předsezónní testy s Toro Rosso však byly klidné.

Tost má navíc velká očekávání od vozu pro rok 2019.

„Od vozu pro příští rok očekávám hodně,“ řekl. „Už téměř měsíc pracujeme na voze pro příští rok, a máme stále více a více nápadů, jak co nejlepším způsobem umístit různé díly pohonné jednotky.

Z hlediska umístění, termiky, aerodynamiky, rozložení hmotnosti. To všechno jsou faktory důležité pro výkonnost vozu.“

Foto: Getty Images / Dan Istitene

Doporučujeme

Články odjinud