Honda kuriózním způsobem obešla sportovní pravidla ohledně pohonných jednotek

Honda kuriózním způsobem obešla sportovní pravidla ohledně pohonných jednotek

Týmy si vždy najdou cestu, jak zmírnit penalizace za překročení pohonných jednotek.

Není to tak dávno, co jezdec nasadil během víkendu téměř celý kamion nových komponent pohonné jednotky. Dostal penalizaci v součtu pár desítek míst a měl zásobu na velkou část sezóny. Tento postup není v současné době už možný, ale Honda našla elegantní alternativu.

Japonský výrobce přivezl do Francie nový a vylepšený motor a turbo. Dostali ho oba jezdci Red Bullu a Kvjat. Pro Kvjata znamená nasazení některých komponent penalizace.

Kvjat nasadil čtvrtý motor, třetí MGU-K, MGU-H, baterii, turbo a elektroniku. Penalizaci dostal za motor, MGU-K, elektroniku a baterii. V součtu překročila penalizace 15 míst, což znamená, že Kvjat odstartuje z posledního místa.

V případě MGU-H a turba Kvjat penalizace dostat neměl, protože obě tyto části může nasadit třikrát. Penalizace by ho čekala až při dalším nasazení.

Pokud by Kjvat v některém z dalších závodů nasadil čtvrtý MGU-H nebo čtvrté turbo, dostal by penalizaci 10 míst. Jen jedna taková penalizace ho s ohledem formu Toro Rosso odsune na konec startovního pole nebo minimálně do některé z posledních řad. Ale místo 10 místo dostane Kvjat při nasazení „čtvrté“ komponenty jen 5 míst. Proč? Díky mazanosti Hondy.

Před nasazením komponenty do vozu se na ní umísti plomba FIA. Je to z toho důvodu, aby tým nemohl bez vědomí technického delegáta měnit některé části dané komponenty. Honda tuto plombu u MGU-H a turba porušila. Pokud by tak učinila bez vědomí FIA po prvním použití komponenty, znamenalo by to podle článku 23.3 e) Sportovních pravidel, že už komponentu nesmí použít. V tomto případě šlo však o taktické porušení plomby. FIA nyní identické turbo a MGU-H bere jako nové čtvrté komponentu. 

Kvjat tak ve Francii jede technicky se třetím turbem a MGU-H, ale z pohledu FIA se jedná o čtvrté turbo a čtvrté MGU-H a za to dostal Kvjat dalších dvakrát deset míst, které však s ohledem na jeho start z konce pole nic neznamenají.

Při prvním překročení limitního počtu komponent dostane jezdec 10 míst. Při každém dalším už jen 5. 

Podle pravidel při nasazení pátého turba a pátého MGU-H čeká Kvjata penalizace už jen pět míst.

Foto: Getty Images / Peter Fox

Doporučujeme

Články odjinud