Honda byla budíček. V Portugalsku se bude jednat o osudu současných pohonných jednotek

Šéfové týmů se po skončení Grand Prix Portugalska sejdou se zástupci FIA a Liberty, aby diskutovali o budoucnosti současných pohonných jednotek.
Foto: Getty Images / Joe Portlock
Honda byla budíček. V Portugalsku se bude jednat o osudu současných pohonných jednotek | Foto: Getty Images / Joe Portlock

Podle Auto Motor und Sport proběhne v pondělí po skončení Grand Prix Portugalska v Portimão setkání zástupců týmů, FIA a Liberty. Budou jednat o současných pohonných jednotkách.

Podle Christiana Hornera je avizovaný konec Hondy „budíčkem“. Pokud by odešel další výrobce, byla by situace už kritická. Ferrari se samozřejmě k odchodu nechystá, Mercedes chce dokonce prohloubit spolupráci s AMG a Renault má plány s Alpine. Situace se ale může změnit – celý letošní rok toho budiž důkazem.

Honda kvůli elektrifikaci odchází z F1, Mercedes chce naopak královnu motorsportu využít

Honda kvůli elektrifikaci odchází z F1, Mercedes chce naopak královnu motorsportu využít

Současné pohonné jednotky, do kterých výrobci investovali nemalé peníze, mají zůstat do roku 2025 s tím, že zatím není vůbec jasné, co přijde poté.

Současné pohonné jednotky ale také přinesly dominanci Mercedesu, jsou drahé, složité a ačkoliv dosahují úchvatné efektivity a jsou hybridní, F1 je nedokázala „prodat“ jako zelenější technologii budoucnosti.

Formule 1 by se mohla dohodnout na dřívější změně, i když je to spíše méně pravděpodobná možnost. Jakou cestou by se v takovém případě mohlo jít?

Existují dvě možnosti – zcela nová technologie zaměřená na potřeby sériového vývoje, která by přitáhla nové výrobce. Mluví se dokonce o palivovém článku.

Druhou možností je vzít současné pohonné jednotky a zjednodušit je. Zůstal by patrně spalovací motor a k němu by se přidával standardizovaný ERS. 

Datum zavedení nové verze by bylo závislé na konkrétní podobě. Zjednodušené pohonné jednotky by bylo možné nasadit v roce 2023 společně se zavedením e-paliv. Samotné bezúhlíkové palivo by mohlo dodat F1 potřebnou „zelenou barvu“.

Jakákoliv změna pohonných jednotek před rokem 2025 by nejspíše vedla ke zmrazení současného vývoje. Ten je zmrazen částečně už nyní – ať už z hlediska počtu možných verzí za rok, tak z hlediska počtu hodin na testovacích stolicích. V případě očekávaných změn by se ale zřejmě šlo ještě dál. A tady narážíme na problém – Ferrari potřebuje pracovat, aby snížilo ztrátu. Ostatní výrobci by mu musely dovolit pokračovat ve vývoji.

Další článek: Fotogalerie z pátku na Nürburgringu: roušky, zima, déšť a samozřejmě vrtulník

15. května | Romain Grosjean získal v IndyCar své první pole position.
11. května | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.
11. května | Júki Cunoda dnes slaví 21. narozeniny.
11. května | Za účasti tří týmů pokračují testy 18palcových pneumatik. Tentokrát v Barceloně. Red Bull nasadí Albona, Alfa Romeo Kubicu a Alpine by mělo nasadit Kvjata (od letošního roku rezervní jezdec týmu).

GP Monaka 2021

Čtvrtek 20. května 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 22. května 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 23. května 2021
Závod 15.00