Formule 1 je dnes velmi populární, a tak není překvapením, že láká také filmaře. V minulosti bylo natočeno několik filmů z prostředí motorsportu, ale jen hrstka z nich se týkala F1. Pokud odmyslíme dokumenty, tak si jistě všichni vybaví film Rivalové o soupeření Jamese Hunta a Nikiho Laudy.
Od roku 2019 pak Netflix točí každou sezónu seriál Drive to Survive, který zachycuje předešlou sezónu F1.
Pozor: článek obsahuje několik drobných spoilerů
F1 Movie
F1 Movie ale posouvá celou věc na jinou úroveň. Jedná se o první film, který je fikcí, ale natáčel se přímo během závodních víkendů Formule 1.
Film produkovaný Apple Original Films má premiéru na konci června 2025 a vypráví příběh bývalého jezdce F1 Sonnyho Hayese (hraje ho Brad Pitt), který se vrací do světa Formule 1 a spojí síly s nováčkem Joshuou Pearcem (Damson Idris) v týmu Apex Grand Prix (APXGP).
Fun fact: Brad Pitt by ve F1 lámal rekordy
Pokud by Brad Pitt (Sonny Hayes) skutečně závodil ve F1, překonal by nejspíše mnoho rekordů. Minimálně jeden určitě. Stal by se nejstarším jezdcem, který kdy nastoupil do závodu Formule 1. V roce 2023, kdy natáčení začalo, oslavil 60. narozeniny.
Nejstarším jezdcem na startovním roštu je Fernando Alonso, kterému letos bude 44. V 50. a částečně i v 60. letech jsme ale viděli i o dost starší jezdce. Rekord drží monacká legenda Louis Chiron. V Grand Prix Monaka 1958 měl více než 58 let. Do závodu se ale nekvalifikoval. To se mu povedlo o tři roky dříve, kdy odstartoval do závodu F1 ve věku 55 let a 292 dní.
Poradcem a producentem filmu F1 byl Lewis Hamilton, který v době, kdy natáčení začalo, jezdil za Mercedes. Jako jezdec stříbrných šípů je ztvárněn také v samotném filmu. V době premiéry ale už závodí za Ferrari.
„Napsal jsem (Lewisovi) e-mail a řekl mu: ‚Chci vyprávět příběh ve tvém světě.‘ Chci, aby byl co nejautentičtější. Pomůžeš mi?“ vzpomínal režisér filmu Joseph Kosinski v rozhovoru pro ESPN. „A Lewis naštěstí souhlasil.“
Autentické, ale...
Film měl být co nejvíce autentický, ale samozřejmě jeho reálnost ovlivňuje „umělecká licence“, takže fanoušci, kteří sledují F1 dlouhodobě, možná nejednou pozvednou obočí. Je to celkem pochopitelné. Film F1 není dokument a filmaři tak museli vymyslet silný příběh, na kterém vše postaví.
V některých ohledech se ale snažili myslet i na detaily a naslouchali Hamiltonovi. „Například v Maďarsku řekl: ‚Pokud Brad nechá někoho předjet pod modrou vlajkou a chce, aby to bylo co nejtěsnější, udělá to až v šesté zatáčce,‘“ řekl Kosinski. „Takový detail... od sedminásobného mistra světa, který tímto světem každý den žije a dýchá, bych nikde jinde nenašel.“
Hamiltonova produkční společnost Dawn Apollo se objevuje v úvodních titulcích. Jezdec Ferrari po letošní Velké ceně Kanady vtipkoval, že už má mlhavou představu, která by v budoucnu mohla navazovat na „F1“.
Vozy pro film F1 postavil Mercedes
Ve spolupráci s týmem Mercedes zakoupili filmaři šest vozů F2 a upravili je tak, aby vypadaly jako skutečné vozy F1. Kromě toho ale musely monoposty unést kamery, záznamová zařízení a vysílače.
Kosinski stojí mimo jiné za filmem Top Gun: Maverick. Jeho zkušenosti se mu při natáčení filmu F1 hodily.
„Velkou výzvou byl samotný kamerový systém,“ řekl Kosinski pro web F1. „Nemůžete dát 30 kilo techniky na závodní vůz a čekat, že pojede stejně. Takže jsme kamery z Top Gunu miniaturizovali na asi čtvrtinu původní velikosti.“
Navíc chtěl mít Kosinski během natáčení možnost kamery ovládat v reálném čase.
„To jsme u Top Gunu nemohli. Takže jsme vozy vybavili motorizovanými držáky, přenosovými vysílači, a já sedím u základny s kameramanem Claudiem Mirandou, koukáme na 16 obrazovek a režírujeme záběry jako přímý přenos.“
„Kdykoli ve filmu vidíte Brada nebo Damsona řídit, jsou to skutečné záběry – řídí sami na reálné trati Formule 1.“
Natáčelo se o závodních víkendech
Sonny Hayes a Joshua Pearce se proháněli po okruzích ve skutečných vozech, ale pochopitelně vždy sami. Tréninku F1 se zúčastnit samozřejmě nemohli a samotného závodu už vůbec ne.
APXGP byl ale na některých závodech téměř plnohodnotným týmem. Vozy samozřejmě nesměly narušit jízdy na trati, ale jinak se tým i oba jezdci účastnili téměř všech aktivit.
APXGP měl vlastní garáž s veškerým vybavením – včetně náhradních předních křídel nebo pneumatik připravených v zahřívacích dekách. Nechyběla samozřejmě ani boxová zeď. Oba piloti stáli na startovním roštu při hymně vedle skutečných jezdců F1. Na startovním roštu vzadu pak byly i jejich vozy a mechanici.
Sonny Hayes a Joshua „Noah“ Pearce se vydali i do míst, kde jezdci poskytují po kvalifikaci a závodě rozhovory pro média. Mnoho jezdců F1 a dalších osobností si tak ve filmu zahrála... vlastně aniž by hrála.
Ve filmu F1 je jedním z jeho sponzorů oděvní společnost Tommy Hilfiger. V roce 2026 vstoupí do F1 skutečný 11. tým – Cadillac. Ten krátce před premiérou filmu oznámil, že se Tommy Hilfiger stal jeho prvním potvrzeným sponzorem.
Není to ale náhoda. V době začátku natáčení byl Tommy Hilfiger jedním ze sponzorů Mercedesu. Od něj si AXGP vzal také druhého sponzora – výrobce hodinek IWC.
Sponzory týmu AXGP jsou také softwarová společnost Expensify, která poskytuje software pro správu výdajů a služebních cest a firma SharkNinja vyrábějící domácí spotřebiče.
V červenci 2023 začalo hlavní natáčení na okruhu Silverstone ve Velké Británii. Je to i trochu symbolické. Silverstone byl za války jedním z letišť RAF. Po válce byl postaven okruh, který v roce 1950 hostil vůbec první závod Formule 1. Lewis Hamilton na něm vyhrál 9krát, což je nejvícekrát, co jezdec vyhrál jednu grand prix.
Natáčení probíhalo také na okruzích Hungaroring (Maďarsko), Spa-Francorchamps (Belgie), Monza (Itálie), Zandvoort (Nizozemsko), Suzuka (Japonsko), Autódromo Hermanos Rodríguez (Mexiko), Las Vegas Strip Circuit (USA) a Yas Marina (Abú Dhabí).
Natáčelo se také na závodě 24 hodin Daytony 2024, kde byl nasazen závodní vůz Porsche 911 GT3 R.
Skutečné záběry...
Kromě natáčení s upravenými vozy využili filmaři také skutečné záběry ze závodů F1.
První takový jsme mohli vidět už v prvním teaseru, který byl uveřejněn v červenci 2024. V čase 0:54 projíždí jeden z vozů APXGP legendární zatáčkou Eau Rouge v belgickém Spa. Ve skutečnosti jde ale o vůz Pierra Gaslyho z týmu Alpine. Záběr je ze druhého kola Velké ceny Belgie 2023. Gasly startoval ze 12. místa ale propadl se na 16. pozici. V zatáčce má před sebou williams Logana Sargeanta. Vůz byl následně digitálně pozměněn na vůz AXGP.
a (ne)reální nehody
Většina jezdců se zúčastnila premiéry v New Yorku 16. června, ale film viděli poprvé už během květnové Velké ceny Monaka.
Několik zdrojů, které byly v místnosti, když jezdci film sledovali, sdělilo ESPN, že se skupina rozesmála u jedné z nehodových scén, natočené v mokrém závodě v Monze.
Incident měl být inspirován dvěma skutečnými nehodami. První je nehoda pilota Formule 3 Alexe Peroniho ve stejné zatáčce v roce 2019 (jeho vůz byl katapultován do vzduchu po najetí na obrubník). Tou druhou je pak slavná nehoda Romaina Grosjeana z Velké ceny Bahrajnu 2020. Grosjeanův vůz krátce po startu v plné rychlosti prorazil bariéry, rozpůlil se a začal hořet. Francouzský pilot se z vozu dokázal sám po 28 sekundách a utrpěl jen lehké popáleniny rukou.



Foto: Getty Images / Bryn Lennon, Peter Fox
Ještě větší inspiraci si film bere z jiné a mnohem starší nehody. Film F1 je postaven především na návratu veterána Sonnyho Hayese (Brad Pitt), který závodil ve F1 v polovině 90. let, ale po vážné nehodě byl nucen předčasně odejít.
Film zde využívá skutečné a velmi vážné nehody Martina Donnellyho v Jerezu v roce 1990. Ve filmu se ale měla odehrát o několik let později.
Donnelly během kvalifikace na Velkou cenu Španělska narazil se svým Lotus-Lamborghini v rychlosti 280 km/h do kovové bariéry – síla nárazu ho i se sedačkou vymrštila ven. Při nehodě utrpěl mnohočetná zranění, včetně těžkých zlomenin nohou, a téměř 11 minut ležel v bezvědomí na asfaltu. Video z nehody najdete na Youtube, ale není pro slabší povahy.
Donnelly startoval ve F1 do 13 závodů a vzpomínaná Velká cena Španělska byla jeho posledním závodem. V roce 1993 ale testoval vůz F1 Jordan-Hart v Silverstone, což mu nedávno zesnulý Eddie Jordan nabídl jako motivaci k „brzkému uzdravení“. Absolvoval i několik závodů, ale už mimo královnu motorsportu.
Nepřímo se do filmu dostala také ještě jedna slavná nehoda. A má to trochu pikantní příchuť. Fernando Alonso blahopřeje Hayesovi poté, co Hayes úmyslně havaroval ve prospěch svého týmového kolegy. Alonso v roce 2008 vyhrál Velkou cenu Singapuru poté, co úmyslně boural jeho týmový kolega Nelson Piquet.