Hodnocení sezóny 2015 očima redakce F1Sport

Kdo byl podle nás nejlepším jezdcem? Jaká jsou překvapení a zklamání?

Sezóna Formule 1 roku 2015 je za námi. Šampionem se potřetí stal Lewis Hamilton, Pohár konstruktérů podruhé v řadě dominantně uzmul Mercedes.

Kdo však zaujal nás? Kdo nás překvapil, kdo naopak zklamal? A co bychom raději viděli jinak? Redakce F1Sport hodnotí uplynulý ročník.

Kdo je podle vás jezdcem sezóny 2015?

Klepněte pro větší obrázek

Pavel Fabry: Zaujal mě Sebastian Vettel u Ferrari. Jak on, tak tým po neúspěšné sezóně 2014 ožili a spolu se vzepjali ke svělým výkonům. Opomenout nesmím ani Maxe Verstappena, který svým počínáním na trati i mimo ni umlčel velkou vlnu kritiky, která provázela jeho vstup do F1 teprve v sedmnácti letech.

Petr Kubala: Asi bych neuvedl jedno, ale tři jména. Podle počtů bodů samozřejmě Lewis Hamilton, který odvedl prakticky stoprocentní práci. Nemohl nezaujmout Max Verstappen. Uvidíme, zda z něj bude skutečně velká hvězda, ale do světa Formule 1 nepochybně vtrhl ve velkém stylu. A třetí jméno je Sebastian Vettel. Ten je pro mě asi jezdcem roku. U Red Bullu ho myslím velká část fanoušků nesnášela. Nejen kvůli dominanci, ale i některým událostem. U Ferrari ale nasadil „Schumacherovský styl“ a je tahounem týmu. Myslím, že i značná část fanoušků na něj pohlíží dnes jinak.

David Skaloš: Letošní titul mistra světa je v těch správných rukou a Lewis Hamilton si jej bez pochyby zaslouží. Jezdcem sezóny pro mě však je Max Verstappen. Vstoupit do F1 v 17 letech po jedné sezóně strávené ve Formuli 3 a dokázat takové věci, to si nezaslouží nic jiného než smeknout. Velmi dobře si počínal v soubojích a dokázal být občas tvrdý, když ale bylo potřeba zvolnit, neměl problém být šetrný k pneumatikám. Věřím, že v budoucnu dosáhne ještě velkého množství úspěchů!

Mário Keszeli: Max Verstappen. Diskutovalo sa o ňom dávno pred tým, než sa mohol predviesť na trati. Mnohých poburoval jeho nízky vek a nedostatok skúseností. Akonáhle sa však na trati predviedol, diskutovalo sa o ňom ešte viac. No už nie ako o neskúsenom mladíkovi, ale ako o výnimočnom talente.

Který tým vás v roce 2015 nejvíce zaujal?

Klepněte pro větší obrázek

PF: Ferrari. Po nemastném, neslaném ročníku 2014, ve kterém poprvé za dlouhá léta nevyhrálo ani jeden závod, bylo letos jediným výrobcem motorů, který i přes svázaná pravidla týkající se pohonných jednotek zaznamenalo skutečný posun a stalo se mnohdy nebezpečným rivalem jinak dominantního Mercedesu. Je však nutno dodat, že Mercedes je právem znovu šampionem. Po loňské nadvládě se ještě zlepšil a konkurenci až na výjimky strčil do kapsy.

PK: Force India. Po nasazení nového vozu šli hodně nahoru. Pokud do týmu přijde Aston Martin, tak to může být v budoucnu černý kůň. O titul sice asi bojovat nebudou, ale čím více týmů bude bojovat o nejvyšší příčky, tím lépe.

DS: Příjemným překvapením bylo Ferrari, které jako jediné dokázalo stabilně konkurovat Mercedesu a v případě jeho zaváhání okamžitě využít nabídnuté příležitosti.

MK: Ferrari. Cez zimu sa tímu podarilo spraviť obrovský pokrok a ak si toto tempo udrží, Mercedes sa bude musieť mať na pozore.

Který byl podle vás nejlepší předjížděcí manévr roku 2015?

Klepněte pro větší obrázek

PF: Max Verstappen je pro mě vítězem této kategorie, a to obecně za svůj přístup k soubojům na trati. Zatímco řada jiných závodníků často takticky k útoku ani nepřistupovala, Verstappen se do soubojů vrhal ochotně, přičemž si často nedělal hlavu ze slavných jmen. Perličkou bylo jeho zdravě drzé předjetí Sergia Péreze vnějškem v Sennově esíčku na brazilském Interlagosu.

PK: Asi bych nevybral žádný konkrétní, ale nejvíce se mi líbil v tomto ohledu Max Verstappen a konkrétně asi jeho počínání v Monaku (až do nehody samozřejmě).

DS: Oceňuji odvahu Maxe Verstappena zaútočit na soupeře vnější stopou. Vedle manévru ve Spa-Francorchamps proti Felipemu Nasrovi byl velmi dobrý jeho útok v první zatáčce na Interlagosu, kdy projel vnější stopou zatáčku na levou ruku, a když se následně oba dostali do následující pravé zatáčky v Sennových esíčkách, byl Verstappen vpředu.

MK: Dvaja nováčikovia - Max Verstappen bok po boku s Felipem Nasrom - v zákrute Blanchimont.

Jaké bylo podle vás největší překvapení sezóny 2015?

Klepněte pro větší obrázek

PF: Zpětně musím říct, že chování Red Bullu k Renaultu. Po čtyřech mistrovských letech tým z Milton Keynes nepřekousl ve sportu tolik běžný ústup ze slávy a odhodil francouzského partnera jako „ženu, která mu přestala být dost dobrá“. Jen proto, aby se po odmítnutí ostatními výrobci vracel zase zpátky. Naprosto rozumím rozhořečení a frustraci z výkonů Renaultu v éře nových motorů, které skutečně byly žalostné, Red Bull však situaci vyřešil velmi nedůstojně.

PK: McLaren a jeho forma. Myslím, že to není jejich vina, nebo to není tím, že by Honda nedokázala udělat dobrý motor, ale pro nového výrobce je dnes vstup do F1 hodně těžký.

DS: Výkony Sebastiana Vettela a celého Ferrari. Bylo příjemné vidět, jak rychle se čtyřnásobný mistr světa oklepal ze smolné sezóny u Red Bullu a už ve druhém závodě v Malajsii slavil své první vítězství v barvách italské stáje.

MK: Manor. Sezónu 2014 nedokončil. Cez zimu vstúpil do konkurzu s tým, že jeho zamestnanci sa ocitli bez práce a jeho majetok bol rozpredaný v aukcii. Napriek tomu sa Manoru podarilo dostať do Austrálie, prestavať minuloročný monopost tak, aby bol v súlade s novými pravidlami a už v Malajzii odjazdiť celé preteky.

Co bylo největším zklamáním roku 2015?

Klepněte pro větší obrázek

PF: McLaren-Honda. Po ambiciózních prohlášeních tato legendární kombinace zcela zklamala, výrazné zlepšení se nekonalo ani po nasazení velkých balíků vývojových dílů. Téměř celý rok jsme tak sledovali šampiony Fernanda Alonsa a Jensona Buttona nedůstojně bojovat na chvostu pole.

PK: Závěry ohledně pravidel pro rok 2017. Monoposty mohou být rychlejší, ale jako klíčový vidím větší vliv jezdce a především to, aby se k sobě mohly vozy přiblížit. Pokud to změny pro rok 2017 nezmění, tak to nebude dobré.

DS: Myslím, že nejsem sám, pro koho je zklamáním účinkování McLarenu-Honda. Bylo jasné, že Honda nebude ve své první sezóně hned bojovat o vítězství, ale že bude mít až takové množství technických problémů... Možná až trochu úsměvně působily komentáře Fernanda Alonsa a Jensona Buttona o progresu Hondy, abyste následně viděli jasnou Alonsovu frustraci při sledování brazilské kvalifikace z kempingové židle.

MK: McLaren-Honda. Ak niekto čakal, že McLaren bude hneď od začiatku sezóny konkurencieschopný, bol buď prehnaný optimista, alebo len jednoducho naivný. Sklamaním je skôr fakt, že za celú sezónu McLaren nepredviedol takmer žiadny pokrok a jeho hviezdna jazdecká zostava musela tráviť väčšinu času v garáži alebo uhýbaním sa rýchlejším autám.

Kterou skutečnost v roce 2015 byste chtěli změnit?

Klepněte pro větší obrázek

PF: Taktiku Williamsu na Silverstonu. Kdyby tým dovolil Valtterimu Bottasovi předjet Felipeho Massu, mohl mít tým z Grove podstatně lepší šanci zapsat se na jinak krátký seznam různých vítězů v ročníku 2015. Pravda, závěr závodu ještě ovlivnil déšť, přesto by ale Williams do této fáze s lépe zvládnutým úvodem mohl vstupovat v podstatně lepší pozici.

PK: Vstup Hondy. Ale nemyslím teď konkrétně Hondu. Jak už jsem psal, pro nového výrobce je to dnes těžké. Podle nových pravidel dostane nový výrobce více vývojových žetonů, ale myslím, že mnohem lepší by bylo, kdyby mohl rok před vstupem v omezené míře testovat. Je to podobné, jako by Boeing postavil letadlo, nemohl ho vyzkoušet a hned ho nasadil do ostrého provozu.

DS: Chtěl bych, aby Jules Bianchi neprohrál svůj boj a byl stále mezi námi. #CiaoJules

MK: Nerád končím smutne, ale v tejto súvislosti mi napadne iba jedna vec. Ak by sa niečo dalo zmeniť, tak určite titulky správ, ktoré nás prebúdzali v sobotné ráno 18. júla.

Foto: Getty Images / Clive Mason, Dan Istitene, Lars Baron, Mark Thompson

Další článek: Sauber nevyužil naplno všech svých možností

14. srpna | Třicet jedna let od úmrtí Enza Ferrariho: Životní příběh a odkaz nerudného génia z Maranella | odkaz odkaz prostřednictvím @infocz_web
12. srpna | Týmy formule 1 musí během léta na dva týdny uzavřít továrny. Většina týmů si zřejmě vybírá přestávku ode dneška.