Hodiny před startem: Jak se připravují jezdci F1 na velkou cenu

Poslední hodiny před startem samotného závodu jsou pro jezdce formule 1 velmi důležité. Nabízejí mu možnost se připravit po fyzické i psychické stránce. Výkonnostní kouč Nica Hülkenberga Martin Poole pro Autosport popsal, co dělají piloti Renaultu předtím, než vyrazí do závodu.

Neděle ráno. Oproti jiným částem každého závodního víkendu formule 1 je ráno před samotným závodem jiné, mnohem klidnější a uvolněnější.

Úplný opak představuje sobotní ráno. Přípravy na závěrečný volný trénink a zejména odpolední kvalifikaci vrcholí a pilot ze sebe musí v pár rychlých kolech dostat maximum. V neděli má jezdec naopak hodinu a půl na to, aby v záodě ukázal, co v něm je.

Pro piloty je důležité udělat v neděli čáru za tím, co se stalo v kvalifikaci, protože to už nezmění. Pilot se proto už musí pouze soustředit na to, jak dokáže v závodě naložit s výsledkem, který si vybojoval v kvalifikaci.

EisKing 13: Co vše musí zvládnout jezdec F1 během víkendu

EisKing 13: Co vše musí zvládnout jezdec F1 během víkendu

Poole s Hülkenbergem pracuje třetí rok. Piloti ráno v hotelu začínají neděli většinou rozehřátím a lehkou rozcvičkou. To je způsob, jak probudit tělo, uvolnit ho a připravit. Může jít buď o jízdu na stacionárním kole nebo lehký běh. V neděli ráno nemají své místo v jezdcově programu žádné dynamické cviky, jako sprinty nebo kolektivní sporty.

Hülkenberg s Poolem volí raději relaxační sportovní masáž, při které spolu hovoří například o tom, jak se vyspal nebo o odpoledním závodě.

V motorhomu Renaultu následuje snídaně, Hülkenberg si dá během dopoledne ještě svačinu a krátce před přehlídkou jezdců, kdy na korbě kamionu zdraví diváky po celé trati, je na programu oběd.

Po návratu z jezdecké přehlídky již nezbývá příliš mnoho času, Hülkenberg se proto ve svém zázemí koncentruje, na pár minut zavře oči a prochází si klíčové okamžiky: první zatáčku, první kolo a strategii. Se svým trenérem v tu chvíli příliš nemluví.

Trenér pilotů F1: Nejde jen o trénink fyzické kondice, ale i psychiky

Trenér pilotů F1: Nejde jen o trénink fyzické kondice, ale i psychiky

Následuje další rozcvičení a příprava těla na následný závod. Úkolem trenéra je přitom také dostat jezdce do psychické pohody. Ať už jde o kopání si s míčem či cvičení s míčky na reakci a postřeh.

Pilot se následně vrací do garáže a může se začít věnovat dalším přípravám. Po příjezdu na startovní rošt preferuje každý pilot něco jiného. Někteří jsou schovaní pod slunečníky, sedí opření o svodidla a při poslechu hudby rozjímají nad závodem. Další, jako i Hülkenberg, si raději povídají.

Před startem je v rámci motivace důležitá podpora. Jezdci se na startu pozdraví se všemi svými mechaniky. Během dvouhodinového závodu jsou piloti v kokpitu sami, je pro ně proto důležité podpořit se navzájem před závodem.

Pít, pít, pít

Poole se zamýšlí také nad tím, jak důležité je pro jezdce pít tekutiny. Podle Hülkenbergova kouče jde o jednu z klíčových věcí.

Není ale žádoucí, aby pilot s doplňováním tekutin spěchal. Jezdec by měl v průběhu víkendu pít neustále po malých dávkách, protože tělo je schopno přijmout tekutiny určitou rychlostí. Pokud má člověk pocit žízně a začne tekutiny doplňovat příliš rychle, tělo si jich vezme pouze určité množství.

Poole má proto připravený přesný rozpis množství vody a dalších doplňků, jako třeba iontových nápojů, kolik má jezdec v dané části víkendu vypít. Množství je upravováno v závislosti na tom, jak se pilot zrovna cítí, či podle venkovní teploty.

Po závodě

Téměř dvouhodinová fyzická zátěž během závodu se po jeho skončení projeví. Jezdcům se proto často dostává další masáže. Ta může být velmi přínosná zejména, pokud je okruh hrbolatý, nebo jsou na něm rychlé zatáčky, které jsou namáhavé pro krční svalstvo.

Z pohledu výživy je po závodě nutné znovu doplnit tekutiny a dát tělu bílkoviny.

Poole na závěr vzpomíná na loňskou Velkou cenu Singapuru, kdy Hülkenberg vystoupil z vozu a u jeho vozu již čekal připravený Poole s mokrým ručníkem a chlazeným nápojem. Hülkenberg mu však řekl: „Potřebuji se něco najíst.“

EisKing 4: Tréningový masakr profesionálního pilota

EisKing 4: Tréningový masakr profesionálního pilota

Poole proto sáhl po tyčince, načež Hülkenberg odvětil: „Opravdu potřebuji sendvič!“

Ještě před povinnými rozhovory s novináři si tak Hülkenberg posadil na zem a vychutnal si sendvič.

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Další článek: Ještě nejsem na úrovni, kde bych chtěl být, říká Bottas

18. října | Alex Albon navštívil Correu v nemocnici. odkaz
18. října | V nejbližších dnech by mělo být oznámeno předčasné ukončení spolupráce mezi McLarenem a Petrobrasem.
18. října | Mladík Red Bullu Patricio O’Ward, který v japonské super formuli nahradil Ticktuma, bude nahrazen Jurim Vipsem. #helmutovagelotinaa
17. října | Týmy zatím neschválily zavedení tří zkušebních kvalifikačních závodů v příštím roce. Je nutný jednomyslný souhlas.

GP Mexika 2019

Pátek 25. října 2019
1. trénink 17.00–18.30
2. trénink 21.00–22.30
Sobota 26. října 2019
3. trénink 17.00–18.00
Kvalifikace 20.00–21.00
Neděle 27. října 2019
Závod 20.10