Hlupáci, včetně Villeneuva, odmítali HANS, vzpomíná Ralf Schumacher pro F1sport

Hlupáci, včetně Villeneuva, odmítali HANS, vzpomíná Ralf Schumacher pro F1sport

Areál pražské pragovky hostil nedávno výroční udělování cen Zlatý volant za rok 2018. Kromě tuzemských hvězd přijali pozvání na galavečer i zahraniční hosté, mezi kterými se objevil i vítěz šesti velkých cen Ralf Schumacher.

Mladší bratr sedminásobného mistra světa obdržel čestný Zlatý volant za celoživotní přínos motorsportu a ještě před udílením cen poskytl rozhovor pro F1sport a Svět motorů. 

Porovnal byste formuli 1 pod vedením Bernieho Ecclestona s tou, které nyní vládne Liberty Media? Jak vidíte budoucnost „královny motorsportu“ pod novými vlastníky?

Myslím, že je obtížné to porovnávat. Každý ví, že Bernie ve své době odvedl fantastickou práci. Nyní jsme v období změn, formule 1 potřebuje nějaké změny a některé z nich už lidé z Liberty Media provedli. Pokud se podíváme na čísla návštěvnosti, tak ta opět stoupají, což je skvělé, ale já nejsem příliš detailně obeznámen s prací, kterou Liberty Media odvádí. Já již nezávodím, takže bych to ani nechtěl posuzovat.

Co si myslíte o systému ochrany hlavy pilota, kterému se přezdívá „svatozář“?

Souhlasím se zavedením čehokoliv, co zvýší bezpečnost pilotů. Pamatuji si, když se bezpečnost v oblasti hlavy zvyšovala v mých dobách. Každý si stěžoval, že se mu zhoršuje výhled do stran kvůli vyšším bočnicím po stranách kokpitu. Poté se zaváděl systém HANS (Head and Neck Support; pozn. red.) a někteří hloupí jezdci, mezi které patřil Jacques Villeneuve, tvrdili, že to nepotřebujeme. Naštěstí to ale máme a zachraňuje to životy. Každý, kdo si na „svatozář“ stěžuje, by měl nejprve přijít s vlastním lepším nápadem.

Čistě po stránce designu, preferoval byste „svatozář“, nebo ochranný štít, který představil Red Bull?

Nebyl jsem u vývoje, takže o ochranném štítu příliš nevím, ale po stránce jezdcovi viditelnosti z kokpitu to bylo asi problémové. „Svatozář“ ale zachraňuje životy, takže bych se o vzhled vůbec nestaral.

Bernie Eccelestone a Nico Rosberg nedávno nezávisle na sobě prohlásili, že by formule 1 měla v budoucnu přejít k elektromotorům, souhlasíte?

Myslím, že všichni chápeme, že vzhledem k našemu životnímu prostředí se musí řada věcí změnit, to je jasné. Formule E je něco jako první krok a já si na ni nechci stěžovat, protože se jedná o dobrý nápad. Pokud se ale podíváte na všechny ty generátory a baterie, pokud se zaměříte na to, jak se získávají všechny nezbytné materiály pro baterie, tak si uvědomíte, že nazývat formuli E „zelenou“ by bylo velmi ambiciózní. Pro mě osobně to není finální řešení, jednoho dne tady ale bude něco jiného, možná, že jednoho dne už nebudeme využívat spalovací motory, jednu z cest by mohl představovat i vodík. Myslím si ale, že formule 1 tady vždy bude mít své místo a bude se postupně stále měnit. Změny ovšem čekají i elektrickou formuli E, i tam bude postupovat technologie kupředu.

Monoposty formule 1 by měly být znovu jednodušší

Bavili jsme se spolu o současné formuli 1, o širších vozech a o systému „svatozáře“. Lákalo by vás vyzkoušet si monopost pro sezónu 2019?

Loni jsem byl po dlouhé době na Hockenheimu a musím říct, že vozy podle mě vypadají velmi komplikovaně. Z inženýrského pohledu jsou současné vozy úžasné, ale z pohledu fanoušků to není to pravé. Finanční náklady jsou navíc obrovské, monoposty formule 1 by měly být znovu jednodušší. Podívejte se na ta všechna aerodynamická „udělátka“, to není správné.

Takže podle vás je současná formule 1 příliš komplikovaná z hlediska aerodynamických řešení a pohonných jednotek?

To byla vždy. Nyní se ale vyvinuly příliš složité systémy, které stojí spoustu peněz a diváky nezajímají, protože ze své pozice je stejně nemohou ocenit.

Myslíte si, že se současná generace pilotů formule 1 liší od té vaší?

Řekl bych, že jezdci v současnosti musí více pracovat s taktikou. Navíc mají řadu dalších možností tréninku, které naše generace neměla.

V roce 2019 to opět vypadá na boj o titul mistra světa mezi Sebastianem Vettelem a Lewisem Hamiltonem. Bude to záležitost jen těchto dvou, nebo se do souboje zapojí ještě někdo další?

V první řadě bychom neměli podceňovat Red Bull, který nyní možná disponuje konkurenceschopnějšími pohonnými jednotkami. Na tratích, kde příliš nezáleží na výkonu, byli vždy velmi silní. Mívají velmi dobré aerodynamické balíčky a jejich vozy pilotují dva skvělí jezdci, i když jeden z nich bude letos o něco méně zkušený (Pierre Gasly; pozn. red.)

O Sebastianovi (Vettelovi; pozn. red.) si myslím, že má kolem sebe perfektní zázemí a disponuje vozem, se kterým může vyhrávat. Bude to každopádně tvrdý souboj mezi nimi dvěma (mezi Vettelem a Hamiltonem, pozn. red.), víte, před sezónou se o tom ale složitě mluví. Závěrem bych tedy zdůraznil, abychom nezapomínali na Red Bull.

Velkou část své kariéry jste ve formuli 1 strávil u týmu Williams, který má za sebou velmi špatnou sezónu 2018. Jaký je váš názor na situaci uvnitř týmu?

Už je to velmi dávno od dob, kdy jsem za Williams závodil. Tehdy to bylo v dobách spolupráce s BWM a od odchodu bavorské značky zažívá Williams proměnlivá období, kdy střídavě výkonnostně stoupá a klesá. Většinou však bohužel spíše klesá. Je smutné něco takového sledovat, protože když jsem k týmu přišel já, tak patřil k nejlepším ve startovním poli. Je to velká škoda pro Franka (Sir Frank Williams, zakladatel týmu; pozn. red.), protože pro jeho tým bude velmi obtížné vrátit se zpět na čelní pozice, navíc bez silné automobilky a vysokého rozpočtu v zádech. Přeji jim vše dobré a doufám, že budou mít lepší sezónu. Dobře to ale pro ně nevypadá.

Za Williams bude letos závodit nováček George Russell a navrátilec Robert Kubica. Co očekáváte od polské pilota vzhledem k těžkému zranění jeho pravé ruky?

Myslím si, že by Roberta nebrali, kdyby nedokázal dělat svoji práci. Totéž platí pro Russella. Problémem současné formule 1 je to, že pokud máte pomalý vůz, tak váš talent je vám k ničemu. Porážet totiž můžete jen svého týmového kolegu.

Rozpočtový strop nebude fungovat

Myslíte si, že je nějakým způsobem možné docílit toho, aby o pódiová umístění mohly pravidelně bojovat i týmy ze „zbytku světa“?

Myslím, že ani se zavedením rozpočtového stropu by to nebylo možné. Takováto situace bývala ve formuli 1 vždy. Pokud se budete snažit kontrolovat náklady, tak ti nejlepší si najdou jiné cesty, jak se udržet na špici. Zastavit tovární tým je velmi obtížné, pouze Red Bullu se to po určitou dobu dařilo.

Váš syn David nedávno získal své první pódium v asijské formuli 3 a nyní ho čeká finále této série. Jaké máte s Davidem plány do budoucna?

Uvidíme. Pravděpodobně bude David závodit v Evropě v mém týmu (Ralf Schumacher je zakladatelem týmu US Racing; pozn. red.)

Vašeho synovce Micka čeká debutová sezónu ve formuli 2 a zároveň se stal členem jezdecké akademie Ferrari. Uvidíme ho jednou ve formuli 1?

Mick (syn Ralfova bratra Michaela; pozn. red.) v loňské sezóně celkovým vítězstvím v evropské formuli 3 prokázal, že na to má. Nyní otevírá novou kapitolu s názvem formule 2, bude to pro něj všechno nové, a to včetně tratí. Začne se drápat nahoru, má talent.

Které odvětví motorsportu kromě formule 1 v současnosti nejvíce sledujete?

Líbí se mi MotoGP. Pokud ale mám být naprosto upřímný, tak nejvíce vzrušují disciplínou jsou pro mě motokáry, protože až do poslední zatáčky se může stát naprosto cokoliv, což ostatně platí i pro závody MotoGP. Obdivuji také jezdce rallycrossu, protože jejich sport je velmi nebezpečný.

Bavíme – li se o jiných sériích, mluvme také o DTM, kde jste strávil několik sezón. Tento šampionát čeká v roce 2019 zajímavá sezóna bez Mercedesu, jehož místo zaplní Aston Martin. Jak vidíte budoucnost DTM?

V první řadě musím říct, že rozhodnutí Mercedesu opustit DTM (německá značka opustila šampionát kvůli vstupu do formule E; pozn. red.) bylo absolutně špatné. Jako německá značka by měli respektovat a podporovat DTM, protože v Německu je to jedna z nejdůležitějších sérií. Samotné DTM prošlo modernizací a nové vozy budou od sezóny 2019 pohánět přeplňované motory. O sezóně 2019 lze říci, že bude klíčová, protože situace šampionátu není jednoduchá.

Aston Martin si v podobě týmu HWA (za tento tým v DTM závodil i sám zpovídaný; pozn. red.) vybral skvělého partnera pro program v DTM, protože tato stáj má díky létům zkušeností veškeré potřebné know-how. Toto spojení bude určitě fungovat. HWA se v DTM staralo o Mercedsi a Mercedes již v minulosti mnohokrát spolupracoval s Aston Martinem na vývoji osobních vozů.

Jakým řidičem je Ralf Schumacher v civilu?

Pravidla jsou pro každého stejná. Snažím se být na silnici rychlý, ale limity překračuji maximálně o deset kilometrů v hodině (směje se). Rád řídím SUV, mám v nich lepší přehled a jsou pro mě komfortnější.

Otázka na závěr, na kterého z týmových kolegů nejraději vzpomínáte?

Měl jsem velmi dobrý vztah s Jensonem Buttonem. S Juanem Pablem Montoyou to bylo v týmu trochu složitější, mimo závodní dráhu to je ale velmi milý člověk.

Foto: Zlatý volant

Doporučujeme

Články odjinud